Thursday 30 August 2012

«نگرانی» حزب افراطی اسرائیل از احتمال حمله نظامی به ایران

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از منابع آگاه از گفت‌و‌گوهای درونی حزب شاس که نخواست نامش فاش شود، روز پنجشنبه، نهم شهریور، اعلام کرد که عووادیا یوسف، رهبر معنوی حزب «شاس» معتقد است که حمله نظامی به ایران «هزینه بسیار بالایی» برای اسرائیل به همراه دارد و گزینه نظامی لزوما اسرائیل را به اهداف خود نمی‌رساند. به گفته منابع آگاه الی ييشای، وزير کشور اسرائيل و دبير کل حزب شاس نیز اظهار کرده است که گفت‌و‌گوی مداوم در اسرائیل بر سر گزینه نظامی علیه ایران، «بسیار مخرب» است. به گزارش رویترز مخالفت حزب شاس، سومین ائتلاف بزرگ حاکم بر اسرائیل، با حمله نظامی به ایران، کار را برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که بر این گزینه تأکید دارد، دشوار خواهد کرد. عووادیا یوسف ۹۱ ساله، از اعضای شورای داخلی نخست وزیر اسرائیل و یکی از ۱۴ عضو کابینه امنیتی اسرائیل است که در نهایت باید گزینه حمله نظامی به ایران را میان خود به رأی بگذارند. پیش از این گزارش شده بود که آقای نتانیاهو، یکی از معاونان خود را نزد عووادیا یوسف فرستاده بود تا حمایت او را برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران جلب کند. با این‌حال، پس از این دیدار، اعلام شد که الی ییشای همچنان با حمله به ایران مخالف است. بنیامین نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در چند وقع اخیر بر طرح حمله یک‌جانبه اسرائیل به ایران تأکید می‌کنند و این در حالی است که آمریکا همچنان بر پیگیری دیپلماتیک مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی پای می‌فشارد. در عین حال، شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، نیز از منتقدان طرح حمله یک‌جانبه نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به ایران است و پیشتر گفته بود که «اسرائیل باید پا به پای آمریکا چنین گزینه‌ای را، زمانی که ضرورت یافت، عملی کند». دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش به این انتقاد، با سرزنش رئیس‌جمهور، وی را فردی با سابقه «قضاوت‌های نادرست» توصیف کرد. موشه یعلون، از معاونان نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه، هشتم شهریورماه، در گفت‌و‌گویی با رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که بحث و گفت‌و‌گو در خصوص نحوه مقابله با جمهوری اسلامی همچنان در دولت ادامه دارد. در چند وقت اخیر تعداد مخابره گزارش‌های مربوط به احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران رو به افزایش داشته‌ است و مقام‌های ایرانی نیز در مقابل بر حملات لفظی خود علیه اسرائیل افزوده‌اند و این کشور را تهدید به نابودی کرده‌اند. مقام‌های ایرانی معتقدند که موجودیت کشور اسرائیل «نامشروع» است و این کشور در هر صورت محکوم به «نابود کامل» است؛ مقامات و مردم اسرائیل از این اظهارات نگران‌اند و برنامه هسته‌ای ایران را نیز خطری برای کشور خود به‌شمار می‌آورند.

رادیو و تلویزیون دولتی ایران سخنان مرسی علیه سوریه را تحریف کرد

ترجمه های متفاوت و گاه متفاوت با اصلشبکه تلویزیونی عرب زبان العالم، متعلق به دولت ایران که سخنرانی آقای مرسی به زبان عربی را به طور مستقیم پخش می کرد، بدون قطع برنامه، به پخش این بخش از سخنرانی ادامه داد. هیات سوری در اعتراض به موضعگیری مرسی علیه حکومت آن کشور محل اجلاس را ترک کرد در مقابل، شبکه اول تلویزیون دولتی ایران که برنامه های جلسه افتتاحیه را به طور مستقیم پوشش می داد، این قسمت از سخنان رئیس جمهوری مصر را به شکلی کاملا متفاوت از متن اصلی ترجمه کرد. در ترجمه اظهارات آقای مرسی در شبکه اول آمده است: "برادران و خواهران عزیز، مساله همبستگی ما با ملت سوریه علیه توطئه ای که بر ضد آن کشور جریان دارد نباید فراموش شود. این وظیفه ای اخلاقی و وظیفه ای سیاسی و راهبردی است." مقامات و رسانه های دولتی ایران، همانند مقامات و رسانه های دولتی سوریه، حرکت اعتراضی کنونی در آن کشور را ناشی از "توطئه" خارجی دانسته و کشورهای غربی، اسرائیل، ترکیه، عربستان سعودی، قطر، برخی از کشورهای عربی یا گروه های اسلامگرای تندرو را به طراحی و اجرای این توطئه متهم می کنند. همزمان، شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ترجمه دیگری از این سخنان را پخش کرد و از قول رئیس جمهوری مصر گفت: "ریاست محترم جمهوری، همبستگی ما [تعلل مترجم، ادای کلمه ای شبیه فلسطین] مبارزه فرزندان علیه حکومت نامشروع که مشروعیت خود را از دست داده، یک وظیفه اخلاقی و در عین حال، وظیفه ای سیاسی و راهبردی است." در مقابل، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به جمهوری اسلامی که مراسم افتتاحیه اجلاس سران را همراه با ترجمه همزمان سخنرانی ها به انگلیسی پخش می کرد، اظهارات آقای مرسی را کمابیش به شکلی دقیق منعکس کرد. بیشترین تغییر در ترجمه سخنان محمد مرسی از رادیو سراسری ایران پخش شد که اظهارات او را به شکلی کاملا متفاوت از متن اصلی ارائه داد.

Wednesday 29 August 2012

انتقاد بان کی‌مون از وضعیت حقوق بشر در ایران

دبیر کل سازمان ملل متحد که برای شرکت در نشست سران غیر متعهدها به تهران رفته است، در یک کنفرانس خبری گفت که سازمان ملل می تواند در کنار ایران برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور اقدام کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی مون که در کنار علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی سخن می گفت افزود: « ما نگرانی های جدی ای درباره نقض حقوق بشر در ایران داریم.» همچنین خبرگزاری رویترز می نویسد که دبیر کل سازمان ملل از رهبران ایران خواسته است تا «قدمهایی جدی برای اثبات صلح آمیز بودن» برنامه هسته ای تهران‌ بردارند. بان کی مون روز چهارشنبه با رهبر جمهوری اسلامی و رییس جمهوری و همچنین دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار کرد

Monday 27 August 2012

ثبت احوال: آمریکا، اولین گزینه مهاجران ایرانی است

محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با ارائه آمار ثبت شده هویتی گفته است: «دردو سال گذشته، آمریکا مقصد نخست مهاجران ایرانی بوده و پس از آن امارات متحده عربی و بریتانیا، مقصد دوم و سوم بیشترین مهاجران ایرانی بوده است.» به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای کرمی روز شنبه گفت: « بيشترين مهاجرت‌ ایرانی ها به کشور ايالات متحده آمريکا با فراوانی يک ميليون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ صورت گرفته و پس از آن کشور کشورهای امارات متحده عربی با ۸۰۰ هزار مهاجر در رتبه دوم قرار دارد.» وی افزود: «دو کشور بریتانیا و کانادا با ۴۱۰ هزار مهاجر در رتبه سوم قراردارد و کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد، استراليا، ترکيه، هلند، مالزی، هند و بلژيک در رتبه‌های بعدی مهاجرت ایرانیان، قرار دارد.» نادر وهابی، استاد جامعه شناسی در دانشگاه پاريس و دانشگاه لی يژ در بلژيک و کارشناس «مهاجرت در تاريخ معاصر ايران» پیشتر در گفت وگو با رادیو فردا، به موج های متفاوت مهاجرت از ایران اشاره کرده و آخرین موج گسترده را، «مهاجرت برای کسب دانش» خوانده بود. آقای وهابی گفته بود: «در طول ۳۰ سال گذشته چند موج مهاجرت از ایران داشته ايم که به طور مختصر می توان گفت موج اول سياسی بود، موج دوم اجتماعی، فرهنگی بود، موج سوم اقتصادی و موج چهارم به اقليت های قومی مثل هموطنان کرد، بلوچ ، آذری مربوط است. موج پنجم اقليت های مذهبی است مثل بهايی، کليمی، اهل تسنن و اهل حق و موج ششم مهاجرت برای کسب دانش است که روز به روز آمار و ارقام اين موج بيشتر می شود.» به گفته این استاد جامعه شناسی: «موج مهاجرت تجارت مربوط به کسانی است که در ايران نمی توانند آزادانه تجارت کنند و دست به مهاجرت می زنند، موج بعدی مربوط به مهاجرت هنرمندان است که اساسا حجم خيلی بالايی را تشکيل می دهد و موج بعدی هم مهاجرت مقامات حاکمیت است، لايه هايی که در دهه ۶۰ و ۷۰ در حاکميت مدير بودند و در دهه ۹۰ حاکميت آنها را تحمل نکرد و دست به مهاجرت زدند و بالاخره موج مهاجرين حوادث و اتفاقات طبيعی و محيط زيستی مثل موج مهاجرت به دنبال زلزله بم که در ايران رخ داد.» در سه سال گذشته و به دنبال سرکوب های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، موج پناهندگی زیادی هم از ایران شکل گرفته و افراد برای فرار از تعقیب قضایی و شکنجه، از ایران خارج شده اند. دفتر پناهندگان سازمان ملل از درخواست پناهندگی بیش از ۷۶۰۰ ایرانی در شش ماه اول سال پیش خبر داده و گفته بود در نیمه اول سال پیش، تعداد کسانی که از کشورهای صنعتی جهان درخواست پناهندگی کرده اند نسبت به سال پیش از آن ۱۷ درصد افزایش یافته است. این گزارش گفته بود از ۷۶۰۰ پناهجوی ایرانی بیش از ۳۰۰۰ نفر از کشوری های اروپایی درخواست پناهندگی کرده اند.

Saturday 25 August 2012

سپاه با ارسال پارازیت سلامت ایرانیان را تهدید می‌کند

برخی نمایندگان مجلس با تاکید بر اثرات زیانبار پارازیت‌ها روی سلامت شهروندان، سلب مسئولیت وزیر ارتباطات در این مورد را غیرقابل قبول می‌دانند. پیش‌تر وزیر ارتباطات درباره منشا پارازیت‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. احمد آريایی‌‌نژاد، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، روز شنبه (۴ شهریور / ۲۵ اوت) با اشاره به "مشکل پارازیت‌ها" به خبرگزاری ایسنا گفت: «قطعا وزير ارتباطات در خصوص این موضوع با وزارتخانه خود توضيحاتی خواهد داشت. مشکل پارازیت‌ها بايد با اقدامات قانونی و علمی حل و رفع شود.» اظهارنظر از سوی مقامات حکومت جمهوری اسلامی ایران درباره اثرات بسیار سوء ارسال پارازیت‌های مختل‌کننده برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای روی سلامت شهروندان در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. با وجود این‌که جمهوری اسلامی ایران از امضاکنندگان پیمان ممنوعیت اختلال الکترونیک در پخش برنامه‌های رادیو- تلویزیونی است اما در سه سال گذشته و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، ارسال پارازیت و اختلال فزاینده در روند گزارش‌دهی شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی جمهوری اسلامی شدت گرفته است. در همین زمینه و در روزهای قبل علی کاییدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ارسال پارازیت و امواج مخرب را موضوعی مرتبط با بهداشت و سلامت جامعه عنوان کرده بود که بر سیستم عصبی مردم اثر می‌گذارد. عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت، اظهار بی‌اطلاعی وزیر ارتباطات از منبع ارسال امواج مخرب پارازیت در سطح جامعه را غیرقابل قبول خوانده و گفته بود: «از آن‌جایی که مسئولان کشور در قبال سلامت نسل آینده مسئول‌اند، وزیر ارتباطات وظیفه دارد هرچه سریعتر منبع و منشاء ارسال پارازیت را پیدا کند و هیچ عذر و بهانه‌ای در این راستا پذیرفته نیست.» علی کاییدی تاکید کرده بود که ارسال این پارازیت‌ها مستقیما روی تولد نوزادان و سلامت مادران باردار اثرات مخربی دارد. پیش از این رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد با اشاره به نامشخص بودن منبع پارازیت‌های مخابراتی اعتراف کرده بود که این اقدام آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی دارد. به گفته وزیر مخابرات، ارسال پارازیت‌های مخابراتی ربطی به این وزارتخانه ندارد، زیرا "پارازیت‌های اخیر" از سوی وزارت ارتباطات ایجاد نشده و منشاء آن نیز مشخص نیست. سپاه پاسداران مسئول نصب دکل‌های ارسال پارازیت با وجود آن‌که مقامات حکومتی از منشاء ارسال پارازیت‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، روح‌الله حسينيان، نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی، آذرماه ۱۳۸۸ به روزنامه "اعتماد" گفته بود که شورای امنیت ملی تصمیم به نصب دكل های ارسال پارازيت گرفته است و مسئولیت نصب دکل‌های ارسال پارازیت را به سپاه پاسداران سپرده است. در روزهای اخیر‌، پس از بالا گرفتن موضوع اثرات بسیار مخرب پارازیت‌ها روی سلامت شهروندان، معصومه ابتکار، دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، گفت که ارسال پارازیت‌ها هیچ ضابطه‌ای ندارد و آن‌ها را می‌توان با توجه به افزایش بیماری‌های مختلف با منشاء ناشناخته،عامل اختلال در سیستم ایمنی افراد دانست. معصومه ابتکار گفت که اعضای شورای شهر تهران هیچ اطلاعی از فرستنده‌های پارازیت ندارند، اما می‌دانند که این امواج بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن افراد تاثیر می‌گذارند: «من به عنوان یک متخصص ایمونولوژی و محقق می‌گویم که این امواج می‌توانند سرمنشاء بسیاری از عوارض و بیماری‌ها باشند.» وی آثار و نتایج بیمارکننده تشعشات را قطعی خوانده و اعلام متخصصان مبنی بر در راه بودن "سونامی سرطان" در ایران را بی ارتباط با تشعشعات، آلودگی هوا یا استرس ندانسته است. هشدار در باره تاثیر مخرب پارازیت‌های مخابراتی در ایران معصومه ابتکار، دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می‌گوید ارسال پارازیت‌ها هیچ ضابطه‌ای ندارند و آن‌ها را می‌توان با توجه به افزایش بیماری‌های مختلف با منشاء ناشناخته،عامل اختلال در سیستم ایمنی افراد دانست. تضعیف سیستم دفاعی بدن، افزایش ناباروری در مردان، ابتلاء به آلزایمر و پارکینسون، اختلالات عصبی، سردرد و چشم درد از عوارض احتمالی امواج آنتن‌های مخابراتی و ارسال پارازیت به شمار می‌روند. در برخی موارد در ایران، دکل‌های مخابراتی در چند متری اتاق نشیمن و اتاق خواب شهروندان قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود در هفته‌های اولیه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، سپاه پاسداران تجهیزات جدیدی برای ارسال پارازیت، اکثرا در مناطق شمال تهران، راه‌اندازی کرد. بنا بر گزارش‌ها، در یکی از این موارد شرکت "صابرین" متعلق به سپاه پاسداران در منطقه دارآباد تهران و همچنین بالای برج میلاد تجهیزاتی را راه‌اندازی کرد تا با ارسال پارازیت رادیویی در سطح شهر مانع از دریافت برنامه‌های ماهواره‌ای

Friday 24 August 2012

نامه الهه امیر انتظام همسر مهندس امیر انتظام

ســـپاسنامــــه هموطنان عزیز، چه می توانم بگویم؛ از محبت و لطف نوازشگر شما بزرگواران، که اقیانوسی از لطف و محبت جریان دادید. انتشار این نامه قدردانی و سپاسگزاری از شما عزیزان؛ که طی این مدت در داخل و خارج کشور با ارسال پیام های صمیمی و زندگی بخش خود؛ جویای احوال همسرم (مهندس امیرانتظام) بودید و ما را مدیون لطف و محبت خویش نمودید. هموطنان عزیز، در پی سوالات شما عزیزان پیرامون وضعیت جسمانی و سلامت همسرم، به اطلاع می‌رسانم: یکی از دلایل عمده ،که این انسان رنج کشیده، اما بزرگوار را زمین گیر کرده است، سالها درد، رنج ، شکنجه های فیزیکی، روحی و دردها ناشی از انباشته شدن فشارهای عصبی است.ایشان را تقریبا به حالت فلج به بیمارستان بردم، و در حال حاضر پس از یک هفته بستری شدن، حال عمومی اش کمی بهتر است و می تواند به کمک واکر راه برود. دکترها مشغول یافتن علت این درد جانکاه که از کمر تا انگشتان پای راست را در بر گرفته می باشند، از طرفی ممکن است درگیری یک عصب خاص، آنقدر ظریف و پنهان که در ام.آر.آی مشهود نباشد، باعث این درد باشد، لذا پزشکان بایستی از طرق دیگر به ردیابی منشأ این مشکل ادامه دهند، حتی اگر مجبور به باز کردن ناحیه ستون فقرات گردند. البته انتخاب این گزینه به عنوان آخرین راه حل است، که پزشکان به علت بیماری قند، پایین بودن پلاکت خون و... حتی المقدور راضی به انجام آن نمی باشند. هموطنان؛ اگر ایشان، تاکنون؛ تمامی رنجها، مصیبتها و دردهای طاقت فرسای را تحمل کرده است؛ فقط به خاطر، عشق به وطن و هموطنانش است. همسرم، امروز بر تخت بیمارستان، بیش از همه ی عمرش، خاک وطن دردمندش را عاشق، و خواهان آزادی و رفاه برای هموطنانش است. عشق، احترام و همدردی شما حیات را چنان پرطراوت و شاداب برای ایشان کرده است ،که روحش را بسوی اوج احساس شما به پرواز در آورده، تا همدردی را از بلندای احساس شما نظاره کند. امیدوار به نیایش ها و آرزوهای تندرستی تان با سپاس و مهر فراوان الهه امیرانتظام

Thursday 23 August 2012

ميرحسين موسوی به سی‌سی‌يو منتقل شد

مبرحسين موسوی که در پی حبس خانگی ۵۲۶ روزه دچار عارضه قلبی شديد شده، صبح روز، پنجشنبه دوم شهريور در ميان تدابير شديد امنيتی به بخش سی‌سی‌يو يکی از مراکز تخصصی قلب تهران منتقل شد. ندای سبز آزادی: به‌گزارش منابع موثق، گفته می‌شود آخرين نخست‌وزير جمهوری اسلامی و نامزد انتخابات رياست جمهوری دهم که حدود ۱۸ ماه در حصرخانگی به‌سر می‌برد صبح امروز و در ميان تدابير امنيتی شديد، در کنار همسرش زهرا رهنورد به يکی از مراکز تخصصی قلب تهران منتقل شده است. گفته می‌شود ماموران امنيتی از شب پيش از انتقال مهندس موسوی به بيمارستان در آنجا حضور يافته و در بخش‌های مختلف بخش مزبور دوربين‌های مداربسته کار گذاشته‌اند. ده ها مامور امنيتی و ماموران اطلاعات ‌سپاه، نيروی‌انتظامی و لباس‌شخصی مراقبت از رهبر جنبش سبز و همسرش دکتر زهرا رهنورد را به‌عهده دارند. کارکنان بخشی که ميرحسين موسوی در آنجا بستری شده تا اين ساعت حق ترک محل کار خود را نداشته‌اند و موسوی به‌طورکل ممنوع‌الملاقات است. براساس اين گزارش، موسوی صبح پنجشنبه به‌دليل انسداد عروق‌قلبی تحت عمل آنژيوگرافی قرار گرفته که سه‌ساعت به‌طول انجاميده است. وی پس از عمل دوباره به سی‌سی‌يو منتقل شده و ممکن است اقامت وی در بيمارستان را طولانی‌تر کند. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است در صورتی که زمان بستری شدن موسوی در بيمارستان طولانی شود، وی را به‌صورت ايزوله در يک بخش مجزا نگهداری کنند.

بازداشت گروهی از امدادگران در مناطق زلزله‌زده

امدادگران داوطلب و فعالان دانشجویی و مدنی حاضر در کمپ داوطلبان برای کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان بازداشت شدند. آخرین خبر رسیده به کلمه (ساعت دو و نیم بامداد) حاکی از بازداشت دسته جمعی امدادگران داوطلب و فعالان دانشجویی و مدنی حاضر در کمپ داوطلبان برای کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان است. هنوز از تعداد بازداشت شدگان و سرنوشت آنها خبری در دست نیست و فعلا تمام ارتباطات با افراد حاضر در محل قطع شده است. در آخرین ارتباطات فعالان مذکور تاکید کرده بودند که در صورت بازداشت دست به اعتصاب غذای دسته جمعی خواهند زد. یکی از فعالان مدنی حاضر در این کمپ، پیش از حمله نیروهای امنیتی و انتظامی برای بازداشت دسته جمعی امدادگران داوطلب، به خبرنگار کلمه گفته بود: درگیری ها از آنجا آغاز شد که سپاه وارد ماجرا شده و تصمیم به ضبط کمک های مردمی جمع آوری شده از سوی فعالان داوطلب گرفته است. حجم کمک های مردمی به این کمپ بسیار زیاد بوده واعضای کمپ تاکید کرده اند برای همکاری قانونی و تحت نظارت تخصصی و فنی نهاد های مسئول فعالیت کردن مثل سازمان هلال احمر و غیره مشکلی ندارند. حتی درباره ارائه گزارش دقیق درباره میزان کمک های جمع آوری شده و چگونگی توزیع آن اعلام آمادگی کامل کرده اند. اما سپاه با دخالت خود تاکید کرده که باید اقلام ضبط و به این نهاد تحویل شود. او خاطرنشان کرد که بچه ها معتقدند این کمپ مورد اعتماد مردم بوده و حجم زیاد اجناس جمع آوری شده به دلیل همین اعتماد است و اگر مردم به نهادهای حکومتی اعتماد داشتند سراغ ما نمی آمدند. ما حاضر نیستیم با تحویل اقلام به اطمینان مردم خیانت کنیم. بر اساس این گزارش قبل از اقدام نیروها برای بازداشت حدود ده ون و پژو به همراه ۵۰ الی ۶۰ مامور جلوی انبار کالاهای تهیه شده برای زلزله زده ها در محل مستقر شده اند. نیروهای یگان ویژه و اطلاعات، با حضور در مقابل درب انبار توشه، واقع در جاده تبریز- ورزقان، چهار کیلومتری جاده سرند، پلاستیک سازی جعفر نظامی، به بهانه اینکه این محل از نظر بهداشتی مشکل دارد، قصد پلمپ انبار را داشته‌اند که با مقاومت حاضران روبرو می‌شوند و آن ها پس از بازگشت به درون انبار، مجبور به قفل کردن درهای ورودی انبار می‌شوند. در همین حال،‌ این فعال مدنی حاضر در منطقه به خبرنگار کلمه خبر داد که روز گذشته دو نفر از ماموران امنیتی با پوشش امدادگر داوطلب به این جمع پیوسته و به بررسی اقلام جمع آوری شده پرداختند. این دو مامور پس از بررسی مواد و اطمینان از سلامت افراد حاضر و اقلام جمع آوری شده پس از صحبت با مسئولان کمپ آنجا را ترک کرده بودند. حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر که در مرخصی به سر می برد، یکی از مسئولان این کمپ بوده که بدون هیاهو قصد کمک به هم استانی های خود را داشت و در این رابطه مسئولان پرونده وی نیز مخالفتی ابراز نکرده بودند. شرایط در کمپِ امدادگران داوطلب در روستای سرند به کلی تغییر کرده است. از ابتدای روز چهارشنبه دو ماشین پیکان پلیس با حکم قضایی مخدوش تلاش داشتند کمپ کمک های مردمی را پلمب کنند که با ممانعت نیروهای مردمی و حاضرین مواجه شدند. روز گذشته نیز نیروهای امنیتی به کمپ ها حمله کرده و خواستار جمع آوری فوری آنها شده بودند که با مقاومت مردم و در خواست حکم قضایی مواجه شدند. پیش بینی اینکه بخش هایی از حاکمیت بخواهد سد راه فعالیت خودجوش کمک های مردمی و نهادهای مدنی در زلزله آذربایجان شود، چندان سخت نبود. چرا که صدای همدلی و همبستگی مردم در جای جای ِ جهان پیچید که در این عرصه گوی سبقت را از دولت ربودند. پیش از این گزارش شده بود، دو اکیپ شامل مددکاران اجتماعی کودکان و هم چنین روانشناسانی که برای کمک به زلزله ‌زدگان آذربایجان در مناطق روستایی حاضر شده بودند، با تهدید به توقیف مدارک از سوی اداره اطلاعات اهر و تبریز، مجبور به ترک منطقه شده اند. این موضوع در کنار انتشار خبر بازداشت سعید شیرزاد از فعالان مدنی که که برای همکاری در عملیات امداد و نجات و کمک به مردم به منطقه زلزله زده رفته بود، باعث نگرانی مضاعف فعالان اجتماعی غیر وابسته به دولت شده است. آقای شیرزاد به همراه دو نفر دیگر در محل یکی از کمپ های امدادی توسط ماموران امنیتی دستگیر شده، اما کمی بعد دو نفر دیگر آزاد شده اند. همچنین طی روزهای اخیر برخی گزارش ها از توقیف برخی ماشین های حمل مواد بهداشتی و خوراکی مردمی که به مناطق روستایی آسیب دیده رفته بودند، توسط سپاه حکایت داشت. اگرچه توجیه و استدلال نیروهای سپاه، لزوم دریافت مجوز برای کمک رسانی از سوی هلال احمر بوده است، اما پیگیری این موضوع از سوی برخی نیروهای خودجوش امدادی حاکی از آن است که فعالیت این دسته از گروه های امدادی را هم در برخی مناطق محدود کرده اند. خبرنگار کلمه دیروز به نقل از برخی زلزله زدگان گزارش داده بود یکی از نفراتی که ماشین های حامل کمک های مردمی را توقیف می کرده، از اعضای سپاه بوده که کمک ها را به مغازه شخصی خود منتقل می کرده و پس از محرز شدن این تخلف نیز بازداشت شده است. هفته پیش هم برخی از زلزله زدگان در گفت و گو با خبرنگار کلمه نسبت به عدم توزیع مناسب مواد غذایی از سوی سپاه گله مند بودند و می گفتند تمام کمک های ارسالی از بخش های مختلف، حتی کمک هایی که گفته می شود از ترکیه رسیده، را سپاه می گیرد و انبار می کند. به گفته آنها، حتی نمایندگان هلال احمر هم می نشینند و نگاه می کنند و وقتی به آنها گفته می شود شما چرا کاری نمی کنید، می گویند سپاه نمی گذارد.

Wednesday 22 August 2012

سخنگوی شورای نگهبان: وزارت کشور مجری انتخابات نیست

احزاب و شخصیت‌ها - عباسعلی کدخدایی با بیان اینکه بحث تغییر مجری انتخابات مطرح نیست، گفت:طبق قانون مجری انتخابات مردم و هیات‌های اجرایی هستند و وزارت کشور به عنوان پشتیبانی کننده است. به گزارش خبرآنلاین، عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی این شورا تاکید کرد: وزارت کشور اگر بخواهد اختیاراتی را که قانون اساسی به قوه مجریه داده را سلب کند قطعا غیر قانونی است. وی درباره آمادگی نظام و شورای نگهبان برای اعمال تغییر در مجری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نیز گفت: آنچه به عنوان تغییر مجری انتخابات مطرح شد مقداری در تلاطم فضاهای سیاسی قرار گرفت و به درستی تببین نشد. اصلا بحث تغییر مجری انتخابات مطرح نیست برای اینکه از نظر ما طبق قانون مجری انتخابات مردم و هیات های اجرایی هستند و وزارت کشور به عنوان پشتیبانی کننده است. کدخدایی با بیان اینکه بحث تغییر قانون انتخابات مقداری خام مطرح و خیلی زود درگیر تلاطم رسانه ای شد، ادامه داد: برخی بر اساس ظن خود گمانه زنی هایی را مطرح کردند که درست نبود. وی همچنین درباره اظهارات صولت مرتضوی که از آماده شدن لایحه ای در دولت در خصوص قانون انتخابات خبر داده هم اظهار داشت: قانون انتخابات از جمله قوانین مظلوم است که هرکسی صحبتی را درباره آن مطرح کرده و کنار می رود، در این مدت تنها شورای نگهبان بوده که از چند سال گذشته پیوسته تاکید داشته این قانون با توجه به نواقص و معایبی که دارد باید اصلاح شود ولی گوش شنوایی نبود. - در بحث مرتضوی زیاد ورود نمی کنم، برای اینکه اقداماتی که از جانب قوه قضائیه انجام شده شاید ارتباط زیادی با شورای نگهبان نداشته باشد، لذا درباره اینکه تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر محکومیت مرتضوی درست بوده یا عدم اجرای آن از جانب دولت، فارغ از اظهار نظر هستم. ولی اصلی داریم که بر اساس آن تصمیمات مراجع قضایی الزام آور است و در عین حال راهکارهای تجدیدنظر هم برای آن تصمیمات تعریف شده که اگر در این مسیر رفتارمان را تعریف کنیم، مشکلی به وجود نمی آید. در اینجا یک مرجع قضایی تصمیمی گرفته و نظری دارد که ممکن است یکی از قوا آن را نپذیرد، مثل قوه مجریه، ولی راه اعتراض به آن وجود دارد و می توانند از طریق قانونی مسئله را حل کنند. - درباره اختیارات رئیس جمهوری براساس قانون اساسی و تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی در دولت احمدی‌نژاد،شورای نگهبان از ابتدا معتقد بود که اختیارات منتج از اصل 113 قانون اساسی ضرورتا منجر به این نتیجه نمی شود که ساختار، تشکیلات یا نهادی برای آن ایجاد شود و این موضوعی است که شورای نگهبان از سال 1360 که اختیارت رئیس جمهور بیشتر بوده بیان کرده است. در تفسیر اصل 113 توسط شورای نگهبان بیان شد که اختیارات رئیس جمهور در این حد نیست که بتواند نهاد مستقلی را برای این امر تعبیه کند و شورای نگهبان فراتر از آن اختیاراتی که در گذشته بوده برای رئیس جمهور اختیار بیشتری قائل نیست.اما دولت در بخشی معتقد بود که در خود قوه مجریه می خواهد کارهایی را انجام دهد که این را شورای نگهبان منع نکرد. بحث نظارت بر اجرای قانون اساسی از اختیارات رئیس قوه در هر قوه ای است که در تفسیر نیز این نکته قید شده در جایی که رئیس جمهور اختیاراتی داشته باشد منعی ندارد ولی در جایی که رئیس جمهور اختیاری ندارد طبعا چنین نهادی مشروعیت ندارد. - در خصوص انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و گزینه هایی نظیر محمد خاتمی و عبدالله نوری و نیز احتمال حضور افرادی از جریان انحرافی، شورای نگهبان ملزم است در چارچوب قانون عمل کند. این شرایط در اصل 115 قانون اساسی و همچنین قانون عادی هم آمده و شورای نگهبان مکلف است بر اساس قانون رفتار و عملکرد افراد را بسنجد و اگر افراد یاد شده رفتار یا عملکردی منطبق با معیارهای قانونی داشته باشند حضورشان منعی ندارد ولی در غیر اینصورت قطعا شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید نخواهد کرد.

جشنواره بزرگ فرهنگ پارس در هند

مجموعه زیبا به کمک 300 هنرمند از سراسر هندوستان و ظرف مدت 2 ماه، برای جشنواره بزرگ پارس ساخته شده است. در این جشنواره، فرهنگ ، معماری، غذاها، نوشیدنی ها ، سرود و موسیقی و رقص های سنتی پارس (ایران) معرفی و نمایش داده می شود. طراح این فستیوال جیمی میستری هندی می باشد. http://www.youtube.com/watch?v=in8AR8hjkME&feature=g-u-u

Tuesday 21 August 2012

آمریکا مجوز برای ارسال کمک های مالی به زلزله زدگان ايران را صادر کرد

وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرد به طور موقت به نهاد و سازمان های غير دولتی اجازه می دهد تا برای کمک به زلزله زدگان آذربايجان شرقی و همچنين باسازی اين مناطق به ايران پول بفرستند. به گزارش رادیو فردا وزارت خزانه داری آمريکا روز سه شنبه ۳۱ مردادماه اعلام کرد به طور موقت به نهاد و سازمان های غير دولتی اجازه می دهد تا برای کمک به زلزله زدگان آذربايجان شرقی و همچنين باسازی اين مناطق به ايران پول بفرستند. در دو زمين‌لرزه شديد عصر روز شنبه، ۲۱ مرداد، در شهرهای اهر و ورزقان در استان آذربايجان شرقی بيش از ۳۰۰ تن کشته شده و هزاران تن مجروح شدند. به گزارش وب سايت خزانه داری آمريکا، دفتر کنترل سرمايه های خارجی اين وزارتخانه مجوز کلی برای تسهيل کمک های مالی به مناطق زلزله زده ايران صادر کرده است. طبق اين مجوز، سازمان های غير دولتی در آمريکا اجازه دارند از ۳۱ ماه اوت تا پنجم اکتبر ۲۰۱۲ کمک های مالی خود را تا ۳۰۰ هزار دلار برای بازسازی يا به عنوان کمک های انساندوستانه به مناطق زلزله زده آذربايجان شرقی به ايران ارسال کنند. وزارت خزانه داری آمريکا می گويد: نهادها و سازمان های غير دولتی که مايل هستند در اين دوره ۴۵ روزه بيش از ۳۰۰ هزار دلار کمک به زلزله زدگان اعطا کنند احتمالا بايد مجوز خاص اخذ کنند. وزارت خزانه داری تصريح کرده است، اين مجوز کلی هرگونه مشارکت و معامله با افراد و يا نهاد های مورد تحريم که در گسترش سلاح های کشتار جمعی نقش دارند، مانند سپاه پاسداران، يا افراد که در فهرست تحريمی اين وزارتخانه قرار دارند را منع کرده است. وزارت خزانه داری امريکا می گويد: کمک های دارويی و غذايی نيازمند اخذ مجوز نيستند. اين کمک ها تازمانی که برای کمک به مردم باشد از تحريم های آمريکا عليه ايران معاف است و نبايد در اختيار دولت يا نهاد ها و افراد مورد تحريم قرار گيرد. در همین زمینه، هفته گذشته ۱۴ عضو کنگره آمريکا در نامه ای به باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، ضمن ابراز نگرانی از موانع احتمالی بر سر راه ارسال کمک ها به زلزله زدگان ايران از وی خواسته بودند يک مجوز کلی برای تسهيل ارسال کمک های انساندوستانه به قربانيان زلزله آذربايجان شرقی صادر کند. در اين نامه همچنين به اقدام جرج بوش ،رييس جمهوری سابق آمريکا اشاره شده بود که در سال ۲۰۰۳ و در واکنش به زلزله بم در استان کرمان چنين مجوزی را صادر کرد. امضا کنندگان اين نامه گفته بودند: گزارش ها حاکی است برخی از بانک ها و شرکت های دارويی به دليل تحريم های موجود تمايلی به همکاری در اين زمينه ندارند. هرچند تحريم های فعلی کمک های انساندوستانه را در بر نمی گيرند. امضاءکنندگان در ادامه تصريح کرده بودند: وقفه کنونی در مذاکرات با دولت ايران، نبايد باعث مانعی بر سر راه کمک های انسان دوستانه به مردم ايران شود. علاوه بر اين نمايندگان کنگره پيشتر برخی نهادهای مرتبط با جامعه ايرانيان در آمريکا در مورد تاثير تحريم ها بر ارائه کمک شهروندان آمريکا به زلزله زدگان ابراز نگرانی کرده بودند. پس از آن که ويکتوريا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفته بود که شهروندان اين کشور می‌توانند بدون اخذ مجوز برای کمک به زلزله زدگان مواد غذايی و دارو ارسال کنند، ائتلافی از گروه‌های ايرانی آمريکايی در نامه ای خطاب به دفتر کنترل سرمايه های خارجی (OFAC) خواستار اقدام فوری اين دفتر برای کمک به زلزله‌زدگان در ايران شد.

Saturday 18 August 2012

مهندس عباس امیرانتظام، در بیمارستان بستری شد

مهندس عباس امیرانتظام، عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران و باسابقه ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی، به دلیل وخامت شرایط جسمانی اش روز گذشته در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری گردیده است. گفتنی است این عضو سابق نهضت آزادی ایران و سخنگوی دولت موقت پس از حمله دانشجویان خط امام به سفارت امریکا در تهران در 13 آبان 58 ، با ادعای این دانشجویان مبنی بر همکاری مهندس امیرانتظام با دولت امریکا به حبس ابد محکوم شد! ادعایی که هیچگاه برای اثبات آن سند معتبری ارائه نگردید تا این زندانی سیاسی پس از 17 سال زندان بلا انقطاع با فشار گزارشگران ویژه وقت حقوق بشر ملل متحد ، گالین دوپل و موریس کاپیتورن، در سال 75 به مرخصی اعزام شد و در نخستین روز مرخصی اش به دیدار شهیدان داریوش و پروانه فروهر رفت. پس از آن بود که مجددا به دلیل افشاگریهایش درباره وضعیت دهشتناک زندانهای سیاسی جمهوری اسلامی در دهه 60 در رسانه های فارسی زبان و انگلیسی زبان بعد از ترور اسدالله لاجوردی در بهار 77 دوباره به زندان بازگردانده شد. مهندس امیرانتظام که به دلیل دوستی نزدیکش با داریوش فروهر و پروانه اسکندری از نقاط بیم حاکمیت بعد از قتلهای زنجیره ای محسوب میشد در این سالها نه تنها علیرغم وضعیت نامناسب جسمانی و تاکید پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل کیفر زندان ،از مرخصی محروم گردید بلکه در جریان اعتراضات دانشجویی بعد از 18 تیر 78 همسر وی ، الهه میزانی نیز توسط وزارت اطلاعات همراه با سایر رهبران ملیون چون خسرو سیف و بهرام نمازی بازداشت گردیده در بیانیه شماره 2 وزارت اطلاعات بعد از 18 تیر به عنوان یکی از رهبران قیام 18 تیر معرفی گردید. مهندس عباس امیرانتظام نهایتا در آبان ماه سال 81 در شرایط وخیم جسمانی به مرخصی آمد و با تمدید مرخصی اش به صورت چند ماه یکبار دیگر به زندان بازگردانده نشد

دانشمند ايرانی، برنده جايزه سه ميليون دلاری فيزيک بنيادی شد

استاد «نيما اركاني حامد»، دانشمند ايراني دانشگاه پرينستون در كنار هشت محقق برجسته فيزيك از سراسر جهان، جايزه 27 ميليون دلاري «فيزيك بنيادي» را از آن خود كرد. به گزارش ايسنا، «يوري ميلنر» سرمايه گذار حوزه فناوريهاي پيشرفته، بزرگترين جايزه جهاني تاريخ علوم را بنيان گذاشته است. اين جايزه 27 ميليون دلاري هر ساله به تحقيقات برجسته دانشمندان جوان در حوزه فيزيك بنيادي اعطا مي‌شود. «ميلنر» كه داراي مدرك دكتري فيزيك است، تأكيد مي كند: قرار نيست اين جايزه با جايزه نوبل رقابت كند و استفاده از عنوان نوبل2.0 در خصوص آن درست نيست. نيما اركاني حامد، اد ويتين، آلن گوت، ژان مالدسنا، ناتان سايبرگ، ماكسيم كانتسويچ، آشوك سن، الكسنادر كيتيف و آندره لينده 9 فيزيكدان برجسته سال 2012 هستند كه هر كدام مبلغ سه ميليون دلار دريافت كرده اند. «اركاني حامد» در خصوص اين جايزه گفت: جوايز به تنهايي نمي تواند باعث ايجاد انگيزه در افراد براي انجام تحقيقات در حوزه فيزيك شود، اما مي تواند شرايط مناسبي براي تكميل تحقيقات در اختيار محققان قرار دهد. بر خلاف جايزه نوبل كه اواخر هر سال ميلادي اعطا مي شود، اين جايزه در سه ماه نخست سال به برندگان اعطا مي شود و نفرات برگزيده امسال با تشكيل كميته ويژه، برندگان دوره بعد را انتخاب خواهند كرد.

مخالفت روسیه با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه

وزیر خارجه روسیه با اشاره به رایزنی‌های ترکیه و آمریکا در مورد ایجاد یک منطقه "پرواز ممنوع" بر فراز سوریه با چنین طرحی مخالفت کرد. فرستاده جدید سازمان ملل نیز درخواست کناره‌گیری بشار اسد را زودهنگام خواند. با افزایش بمباران مخالفان حکومت بشار اسد توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش سوریه، شماری از گروه‌های اپوزیسیون این کشور از جامعه جهانی خواسته‌اند با ایجاد یک منطقه "پرواز ممنوع" مانع ادامه‌ی این حمله‌ها شوند. ترکیه و ایالات متحده آمریکا در روزهای گذشته در مورد درخواست مخالفان رایزنی کرده‌اند اما هنوز هیچ یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل چنین پیشنهادی مطرح نکرده است. «منطقه پرواز ممنوع بهانه است» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه، ۲۸ مرداد در گفتگو با بخش عربی شبکه اسکای نیوز گفت، کسانی که به بهانه‌ی حفاظت از جان غیر نظامیان بحث ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را مطرح می‌کنند به دنبال اهداف نظامی خود هستند. به گزارش خبرگزاری نووستی لاوروف معتقد است برای کمک به آوارگان و پناهندگان سوری نهادهای مختلف سازمان ملل از امکانات کافی برخوردارند. او می‌گوید "ایجاد مناطق پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه با استناد به مسئله بحران انسانی که در پشت آن اهداف نظامی پنهان است" نقض حاکمیت ملی این کشور تلقی می‌شود و مجاز نیست. روسیه همراه با چین تاکنون جلوی تصویب قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل متحد برای واداشتن رژیم بشار اسد به توقف سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان را سد کرده‌اند. ماموریتی پیچیده و بسیار بسیار دشوار اخضر ابراهیمی: سخن گفتن از عملیات نظامی در سوریه به معنای اعتراف به ناکارآمدی تلاش‌های دیپلماتیک است همزمان با اظهارات لاوروف، اخضر ابراهیمی فرستاده جدید سازمان ملل برای حل بحران سوریه نیز مخالفت خود را با هرگونه اقدام نظامی در این کشور اعلام کرده است. او روز شنبه (۲۸ مرداد/ ۱۸ اوت) در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت، سخن گفتن از عملیات نظامی به معنای اعتراف به ناکارآمدی تلاش‌های دیپلماتیک است. ابراهیمی جانشین کوفی عنان شده که به دلیل ناکام ماندن طرح شش ماده‌ای که برای پایان دادن به بحران سوریه تهیه کرده بود از ادامه‌ی این ماموریت خودداری کرده است. عنان یکی از دلایل کناره‌گیری خود را عدم حمایت کامل کشورهای عضو شورای امنیت عنوان کرده است. بنابر گزارش‌ها اخضر ابراهیمی در گفتگوهای مقدماتی خود با بان‌کی‌موندبیرکل سازمان ملل پشتیبانی شورای امنیت را شرط پذیرفتن این ماموریت کرده که خود آن را "پیچیده و بسیار بسیار دشوار" ارزیابی می‌کند.

Friday 17 August 2012

تهران تلاش دارد دست خود را از خون سوری‌ها بشوید

بنا بر اطلاع رسیده به "العربیه.نت" سلسله جلساتی با موضوع بحران سوریه در شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شد؛ جلساتی که آرام نبود و شاهد اختلاف نظر و بگو مگوهایی میان حاضران هم بود. / از سوی دیگر خبرهایی وجود دارد مبنی بر این که گفت وگوی جدی میان واشینگتن و تهران برقرار شده است، گفت وگویی که به مرحله پیشرفته ای رسیده است. این گفت و گو در چند زمینه صورت می گیرد: «پرونده اتمی ایران و نقش این کشور در خلیج فارس، افغانستان، سوریه و حمایت از تنگه هرمز.» شبکه تلویزیونی "المیادین" که مقرش در بیروت است، یک هفته پس از سفر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به بیروت مصاحبه‌ای با او پخش کرد. جلیلی در این مصاحبه تاکید کرد که ایران آماده انتقال قدرت در سوریه است «به شرط این که این روند داخلی، بدون دخالت خارجی و برپایه انتخابات آزاد باشد.» این در حالی است که چند روز پیش از آن جلیلی در دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر پشتیبانی نظام ایران از نظام بشار اسد تاکید کرده بود. سخنان جلیلی در آستانه سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به جده در پاسخ به دعوت پادشاه سعودی به منظور مشارکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی ایراد شده است؛ نشستی که تعلیق عضویت سوریه در این سازمان یکی از مصوبه های آن بود. مصاحبه جلیلی و سخنرانی محمود احمدی نژاد در اجلاس مکه که در آن هیچ اشاره ای به سوریه و بحران آن نکرد، در حالی که جمهوری اسلامی، همپیمان نزدیک نظام بشار اسد به شمار می آید، نشانگر این است که پشت درهای سیاست در تهران، اتفاقی در حال وقوع است؛ اتفاقی که برخی از منابع آگاه از تصمیم گیری های سیاسی در ایرانی، برخی از گوشه های آن را در اختیار "العربیه.نت" قرار دادند. جلسات مکرر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره سوریه بنا بر اطلاع رسیده به "العربیه.نت" سلسله جلساتی با موضوع بحران سوریه در شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شد؛ جلساتی که آرام نبود و شاهد اختلاف نظر و بگو مگوهایی میان حاضران هم بود. به طور کلی، تصمیم گیرندگان سیاسی در ایران، آن‌هایی که جلسات شورای عالی ملی این کشور حضور می یابند، به دو دسته تقیم می شوند. آن هایی که معتقدند "احتمال سرنگونی نظام بشار اسد اخیرا به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته، از همین رو باید خود را برای "روز پس از سرنگونی او آماده کرد." سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، این تفکر را نمایندگی کرده و بر آن اصرار می کند. در مقابل، افرادی که بیشتر چهره نظامی دارند و از سران کنونی سپاه پاسداران به شمار می آیند، خواستار چند برابر شدن کمک های ایران به نظام سوریه در زمینه های اقتصادی و نظامی هستند. حسین طائب معاون اطلاعات سپاه پاسداران، نماینده این تفکر است که آن را در جلسات مطرح کرده و بر آن اصرار می ورزد. به هر روی، تصمیم گیر نهایی آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران است و شورای عالی امنیت ملی این کشور، در نهایت پیشنهادهای خود برای صدور فرمان، به او ارائه می دهند. بنا بر اطلاعات رسیده به "العربیه.نت"، در یکی از جلسات، سعید جلیلی می گوید: "از خودمان بپرسیم که آیا در شرایط موجود باید به کمک های خود به نظام بشار اسد به این شکل ادامه دهیم؟ یا این که نتیجه این جنگ باخت است و باید برای یافتن جانشینی بهتر از اسد در سوریه سرمایه گذاری کنیم؟" در این دیدگاه علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با سعید جلیلی هم نظر است. در جلسات یاد شده، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران و مسئولان بلندپایه دستگاه تحت مدیریتش، اطلاعاتی درباره وضعیت داخلی سوریه ارائه دادند. آن ها با نگرانی به انگیزه و توانایی رو به افزایش مخالفان بشار اسد اشاره کردند در حالی که به گفته آن ها عزم، اراده و توانایی نیروهای دولتی، در حال افت شدید است. حسین طائب و همفکرانش اما معتقدند که بحرانی تر شدن وضعیت نظام بشار اسد دلیلی است بر این که باید از رهبری ایران خواسته شود تا کمک های محرمانه به نظام حاکم بر سوریه افزایش یابد. آن ها همچنین نسبت به فقدان کنترل بر شهرهای بزرگ به ویژه دمشق پایتخت توسط نیروهای دولتی ابراز نگرانی کردند. از همین رو یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در یکی از جلسات ابراز عقیده کرد که "باید روند کمک ها به نظام اسد پیش از آن که کار از کار بگذرد افزایش یابد". به گفته او نیروهایی از "حزب الله لبنان" تامین امنیت سازمان های حساس در سوریه را آغاز کردند و در نقاط ضعف نظام مستقر شدند. او ادامه داد که "سپاه پاسداران" میزان حضور خود را در سوریه به منظور محافظت از منافع جمهوری اسلامی در حال فروپاشی نظام اسد افزایش داده است. در یکی از جلسات، علی اکبر صالحی اظهار داشت که برپایه دستور محمود احمدی نژاد، وزارت امور خارجه ایران از تابستان 2011، اقدام به ارزیابی کلی و برپایی ارتباطات محرمانه با برخی از شخصیت های سیاسی جدید خارج از حلقه نزدیکان اسد کرده است. به گفته صالحی، این شخصیت هم از درون نظام و هم از میان اپوزیسون سوریه هستند. ولایتی و دیدگاه آیت الله خامنه‌ای علی اکبر ولایتی مشاور آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور سیاست خارجی، در برخی از این جلسات شرکت کرد. در یکی از جلسات ولایتی ابراز عقیده کرد که فروپاشی نظام اسد به برپایی دولتی سنی مذهب تابع پادشاهی سعودی در سوریه خواهد انجامید. به گفته ولایتی، این سناریو شاید به افزایش تنش میان سنی ها و شیعیان و در نتیجه کاهش نفوذ منطقه ای ایران بینجامد. او خاطرنشان کرد که خامنه ای، نظام اسد را برگ برنده ای استراتژیک در منطقه به شمار می آورد که باید کمک های اقتصادی، امنیتی و مالی را برای آن فراهم آورد. ولایتی در عین حال اظهار داشت که این مساله نافی ضرورت آمادگی برای احتمال سرنگونی نظام حاکم بر سوریه نیست. علاء الدین حسینی وزیر اقتصاد ایران در یکی از این جلسات درباره کمک های اقتصادی به سوریه سخن گفت. به گفته او به افرادی از "سپاه پاسداران" که تجربه بزرگی در دور زدن تحریم ها کسب کردند، اجازه داده شد تا اقدام به ارائه کمک و مشورت اقتصادی به نظام بشار اسد کنند. توصیه های اخیر جلیلی و طائب برپایه اطلاعات رسیده، جلیلی در یکی از آخرین جلسات، دیدگاه خود را این گونه خلاصه کرد: "بیم اصلی از خلا سیاسی است که با سرنگونی نظام اسد به وجود می آید. دیگر کشورها همچون ترکیه و ایالات متحده آمریکا سعی خواهند کرد تا این خلا را پر کنند. به طور حتم این کشورها برای تاثیرگذاری بر رهبران جدید سوریه و دور کردن آن ها از ایران تلاش خواهند کرد. سرنگونی نظام حاکم بر سوریه می تواند کانال رساندن اسلحه و دیگر کمک ها به حزب الله لبنان را ببندد. این می تواند خسارتی مضاعف برای ایران در پی داشته باشد." جلیلی افزود: "در درازمدت به نظرمی رسد ادامه ارائه کمک به اسد بی معنی باشد. از همین رو پیشنهاد من این است که حتی به بهای تاثیر بر ادامه کمک ها به نظام اسد، باید به افرادی نزدیک شد که جانشین او خواهند بود." اینجا بود که حسین طائب پاسخ داد: "این عین خطا است، پیشنهاد من درست عکس این است." تماس های محرمانه تهران-واشینگتن به نظر می رسد حتی اگر نظام بشار اسد در مرحله کنونی، بر تمام مخالفان خود چیره شود، اما با توجه به خون های ریخته شده، جدایی های به وجود آمده و خرابی های تحمیل شده بر کشور، این نظام به مرور از درون فروخواهد پاشید. از این رو نظام جمهوری اسلامی اکنون در وضعیتی قرار گرفته که به وضوح نمی داند باید چه سیاستی را در قبال سوریه پیش گیرد، به ویژه آن که اختلاف هایی بر سر این موضوع در میان شخصیت های نظام حاکم بر ایران وجود دارد. خبرهایی وجود دارد مبنی بر این که گفت و گوی جدی میان واشینگتن و تهران برقرار شده است، گفت و گویی که به مرحله پیشرفته ای رسیده است. این گفت و گو در چند زمینه صورت می گیرد: "پرونده اتمی ایران و نقش این کشور در خلیج فارس، افغانستان، سوریه و حمایت از تنگه هرمز." شاید سخنان اخیر مقام های اسرائیلی در تهدید ایران به حمله قریب الوقوع نظامی به نیروگاه های اتمی این کشور، تعیین استراتژی جنگ و گمانه زنی درباره مدت زمان آن، در راستای فشار بر تهران به منظور توافق هرچه سریعتر با واشینگن و دادن امتیازهایی درباره سوریه و پرونده اتمی باشد؛ چرا که اسرائیل در خصوص عزم برای اقدام جدی، از تبلیغات پیش از آن پرهیز کرده و اقدام هایش معمولا ناگهانی است؛ مگر این که این بار خلاف آن عمل کند. باید توجه داشت فشار تحریم ها و اقتصاد بحرانی ایران، فشاری دوچندان بر نظام این کشور تحمیل کرده است. اما سوریه تمام تخم مرغ های خود را در سبد ایران گذاشته است. ایران اما می داند که پس از سوریه خود هدف خواهد بود. از همین رو کانال های محرمانه را با واشینگتن گشوده است. اکنون هم به طور کج‌دار و مریض تلاش می کند دست خود را از "خون سوری ها" بشوید. اما آیا نظام ایران تصمیم نهایی خود را گرفته است؟ کدام راه را در پیش خواهد گرفت؟ این پرسشی است که در روزهای آینده باید پاسخ آن را دریافت.

Thursday 16 August 2012

ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد – بیانیه جبهه ملی ایران – تهران

برخی ازرویدادهای دردناک رافاجعه می نامند وازجمله کودتای بیست هشتم مرداد۱۳۳۲ یکی ازآن فجایع است،فاجعه ای جبران ناپذیرکه هرچندپاره ای ازکسان می خواهند آنرابه دست فراموشی سپارند اما داوری تاریخ ووجدان های بیدارمانع ازآن است که این قصه پرغصه واین فاجعه ی دلخراش به طاق نسیان گذاشته شود. روز۲۸ مرداد روزیست که همچون زلزله ای دهشتناک وهول انگیزکاخ پرشکوه آمال ملی رادرهم ریخت و ویران کرد واین ویرانگری به گونه ای بنیادی بود که هرگز ترمیم نشد وسالهای دراز باید بگذرد تا به دست آبادگرانی میهن پرست قسمتی از آن بازسازی شود . ملتی که مدت یکصدوپنجاه سال بزرگترین لطمات وکاری ترین ضربات رااز امپراتوری بریطانیا خورده وسخت ترین آسیب هارا ازین استعمارگربی رحم تحمل کرده بود ، ملتی که چندین قسمت بزرگ از ایران پهناورش با نیرنگ این دسیسه باز زورگوی سیاست ، جداشده وفرزندان ازمادرجداگردیده اش همه درگرداب بدبختی فرو افتاده بودند ، ملتی که زهرتعدیات سیاست استعماری در رگ وریشه ی پیکرش وارد شده،حیات ملی اورابه نابودی تهدید می کرد ، چنین ملتی که ازدست چنان کشوری، داغ بر دل وجان برلب می زیست،منتظر آن بودکه دستی ازغیب برون آید ومرهمی بردل چاکچاکش گذارد . خوشبختانه به یاری پروردگار،این دست از آستین رادمردی توانا و رشیدبیرون آمده برسینه ی نامحرم زد وداغ کهنه هم میهنان همدرد را التیام بخشید.این دست ، دست دکترمحمدمصدق بود که ریشه ی درخت سیاست استعماری را ازین بوم وبر برکندومنابع ثروت ملی را از چنگ بیگانگان بدرآورد . دکترمصدق که ازشورای مرکزی جبهه ملی ایران القای فکرملی شدن صنعت نفت رابه گوش گرفته وبرای رهبری نهضتی دیرپای،دامن همت به کمربسته بود ازنخستین روز زمامداری خودباکارشکنی های سخت وگوناگون بیگانگان از چپ وراست وعوامل داخلی آنها روبرو بود ولی با ایستادگی وپافشاری مردانه همه ی دسیسه های آشنا وبیگانه رایکی پس ازدیگری پشت سرگذاشت ودشمن کهنه کارخودرابه پذیرش ملی شدن صنعت نفت وانحلال شرکت سابق واداشت . درواپسین روزهای حکومت دموکراسی دکترمصدق که اختلافات کلی باانگلستان باعقب نشینی آن دولت استعمارگررفع گردیده وباقی مانده نیزمحکوم به مرتفع شدن بود،سیاست استعماری شریکی به نام آمریکا برای خود پیداکردوسومین مدعی،یعنی ارباب حزب توده راهم به سکوت وتایید دعوت نمود وبامددکاری عده ای خیانتکار بیگانه پرست برآن شدتا دولت ملی مصدق رابراندازد.بااین تصمیم برنامه یک کودتاراطرح ریزی کرد واجرای آن رابه آمریکاسپرد . آمریکاهم که شرکت درمنافع آینده رابه موجب قرار ومداری باانگلیس ها برای خودتدارک کرده بود به منظورسقوط مصدق به کودتا دل بست وعوامل خودرا از« شوارتسکف » گرفته تا « کرمیت روزولت » ودیگران با آگاهی وتمایل شاه برای این عمل ناجوانمردانه بسیج نمود . جای شگفتی ست که برخی ازاشخاص که درآن زمان حضورنداشته اند بااظهارنظرهای عاری ازاطلاع نسبت به مصدق خرده گیریهایی نموده وسعی دارندکه حقایق تاریخی رابه سلیقه ی خودتحریف کنند.اینان از مقتضیات زمانهاغافلندو هرچیزسابق رابادیدگاه لاحق ارزیابی می نمایند . ولی براهل انصاف وبی غرضان روشن است که مصدق تاآنجاکه ممکن بودبرمنوال خرد ودرایت عمل میکرد وهمواره دموکراسی ومنافع ملی را پاس میداشت . اماجای هزاران دریغ وافسوس است که قدرتمداران پس از انقلاب آنچنان کارنامه ی نامقبولی برای خود رقم زده اند که باقی مانده های کودتاچیان ۲۸ مردادکه درحقیقت مسبب تمام سیه روزی های ملت ایران هستند،اکنون وقیحانه مدعی نجات بخشی این کشورگردیده اند. اینک باذکراین مختصروروشن شدن ماهیت کودتای انگلیسی-آمریکائی دربیست وهشتم مرداد آیاحق نیست که این رویداد رافاجعه بنامیم وبرعاملان خارجی وداخلی آن لعن ونفرین نثارکنیم. جهان نماند وخرم روان آدمیئی که بازماند ازو درجهان به نیکی یاد ماروزبیست وهشتم مردادرااز روزهای سیاه تاریخ ایران می شماریم وکودتای شومش را محکوم می کنیم . تهران- ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ رئیس هیات رهبری جبهه ملی ایران – ادیــب بـــرومـند

Wednesday 15 August 2012

گفتگو با محمد ملکی - بخش فارسی رادیو فرانسه

در هفته گذشته ماموران اجرای احکام دادگاه انقلاب و دادسرای اوین با افرادی که بیشتر احکام شش ماه تا شش سال حبس دارند، تماس تلفنی گرفته‌اند و این زندانیان را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم معرفی فوری، وثیقه‌های آنها ضبط یا به حراج گذاشته خواهد شد. انفرادی‌های طولانی و غیر قانونی، شکنجه‌های گسترده، احکام سنگین، قطع تلفن و محدودیت در ملاقات حضوری و صدور مرخصی و اعزام زندانیان به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰، بخشی از روندی است که در مورد آن دسته از زندانیان سیاسی که پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ زندانی شده‌اند اعمال شده و تاکنون ادامه داشته است. در این راستا گفتگویی انجام دادیم با دکتر محمد ملکی از فعالین برجسته سیاسی ایران، اولین رییس دانشگاه تهران بعد از انقلاب که سالهای زیادی از عمر خود را در زندانی رژیم شاه و همچنین جمهوری اسلامی گذرانده است و هم اکنون نیز سالها حکم زندان دارد که هنوز به اجرا درنیامده است. وی در این رابطه به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه میگوید: من با شنیدن این خبر اصلا شوکه نشدم و تعجب نکردم، همواره از سال های دهه شصت زندان های جمهوری اسلامی به همین شکل بوده است که به ناگهان مقامات زندان اراده بکنند به سراغت می آید تا به قول خودشان رویت را کم کنند. اما اینکه چرا در شرایط فعلی اینها این کار را کردند از ترس جمهوری اسلامی است و نه از روی قدرت آنها . اینها به علت احساس ترس حتی عزاداری های شب های احیا را نیز تعطیل کرده اند و اجازه برگزاری یک جلسه معمولی را نمیدهند و تنها هدف اینها از اینگونه اعمال ایجاد فضای رعب و وحشت است. دکتر ملکی همچنین تاکید میکند: نظامی که ده هزار زندانی را در حال کشیدن حکم زندان خود در دهه شصت در عرض چند روز اعدام میکند، ابایی از شکنجه زندانیان ندارد. این خصلت این نظام است نظامی که شکل فاشیستی به خود گرفته است. آن هم فاشیست مذهبی که بدترین شکل فاشیسم. دکتر ملکی همچنین معتقد است که باید با این نظام مبارزه کرد و این نظام نیز باید بفهمد که هیچ سرنوشتی جز سرنوشت قذافی ها و صدام ها و مبارک ها و بشار اسد ها ندارد. این فعال سیاسی میگوید با بدتر شدن اوضاع در سوریه نیز این نظام خشونت بیشتری خواهد ورزید چرا که احساس ضعف بیشتری خواهد کرد.

آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی پس از انتخابات سال هشتاد و هشت

چکیده :علیرضا کیا، حمزه کرمی، حمیدایزدیاری، معصوم پردیس، رامین چاوشی، آرش ریکی، علی ملیحی، قاسم شعله سعدی، اسماعیل صحابه، کوروش کوهکن، امیر بهمنی و رحمان بوذری دقایقی پیش از بند 350 زندان اوین آزاد شدند.... علیرضا کیا، حمزه کرمی، حمید ایزدیاری، معصوم فردیس، رامین چاوشی، آرش ریکی، علی ملیحی، قاسم شعله سعدی، اسماعیل صحابه، آرش رهایی مهر، کوروش کوهکن، حمید مقدسی، حسین ثابت، امیر بهمنی و رحمان بوذری آزاد شدند. به گزارش رسیده به کلمه، علیرضا کیا، حمزه کرمی، حمیدایزدیاری، معصوم پردیس، رامین چاوشی، آرش ریکی، علی ملیحی، قاسم شعله سعدی، اسماعیل صحابه، آرش رهایی مهر، کوروش کوهکن، حمید مقدسی، حسین ثابت، امیر بهمنی و رحمان بوذری دقایقی پیش از بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شدند. بیشتر این زندانیان قسمت که اعظم دوران محکومیت خود را گذرانده بوده اند از بازداشت شدگان مربوط به اعتراض های انتخابات ریاست جمهوری هستند. قاسم شعله سعدی نیز در این میان با پایان دوره محکومیت خود آزاد شد. صبح امروز دادستان اعلام کرده بود ۱۳۰ نفر از زندانیان سیاسی که ۹۰ نفر از آنان در حال حاضر در زندان هستند مشمول ضوابط عفو و بخشودگی قرار گرفته و به زودی آزاد خواهند شد. کلمه به محض کسب اطلاعات بیشتر درباره ی افرادی که آزاد شده اند، آن را به اطلاع خوانندگان خواهد رساند. ***** خبر تکمیلی: دقایقی پیش گزارش شد که محمدرضا پونکی، شهاب دهقانی، امیر مقامی فر، علی اخوان، سارنگ اتحادی و ناصر آذر نیا نیز مشمول عفو شده و از زندان آزاد شدند. پیش از این نیز گزارش شده بود که نازنین خسروانی، صدف ثابتیان، مژگان محمدیان، شمیم زین العابدینی، اشرف علیخانی، معصومه یاوری و میترا عالی از بند زنان زندان اوین آزاد شده اند.

Tuesday 14 August 2012

محمد زارع فومنی میگوید : جبهه مردمی اصلاحات در انتخابات شزکت میکند

دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات با اشاره به انسجام و تعامل درونی گروههای اصلاح طلب برای انتخابات پیش رو گفت: اصلاح طلبان خط امامی جلسات انتخاباتی خود را آغاز کرده و مبانی هاشمی رفسنجانی را مبنای عمل خود در انتخابات قرار خواهند داد. محمد زارع فومنی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به رویکرد اصلاح طلبان درباره انتخابات آتی، گفت: در نوع تفکر در میان اصلاح طلبان نسبت به انتخابات 92 وجود دارد، عده ای خواهان حضور پررنگ و برخی نیز مخالف حضور این جریان در انتخابات هستند. اصلاح طلبان تندرو پایگاهشان در حد حزب یک نفره است وی با بیان اینکه دسته اول جزء میانه روهای خط امامی هستند ، افزود: گروه مخالف حضور در انتخابات اصلاح طلبان افراط گری هستند که اکثر آنان وزن کمی دارند و پایگاهشان در حد یک حزب یک نفره است. هشدار فومنی به اصولگرایان فومنی با بیان اینکه شعار همه اصلاح طلبان برای انتخابات اعتدال است، با اشاره به آنچه هجمه سنگین اصولگرایان نسبت به جریان اصلاح طلبی خواند ، ابراز عقیده کرد: امروز اخلاق اسلامی رعایت نمی شود و گروه های اصولگرا نیز باید بدانند که اگر برای این انقلاب اتفاقی بیفتد سیل همه را با خود خواهد برد. اصولگرایان در آینده ای نزدیک متحمل شکست سنگینی خواهند شد دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات با طرح این موضوع که جریان اصولگرایی در آینده ای نزدیک شکست سنگینی خواهد خورد، گفت: جریان اصول گرایی در آینده از طرف اصلاح طلبان و یا از طریق شبه اصلاح طلبان متحمل شکست سنگین خواهد شد. وی در تعریف شبه اصلاح طلبان گفت: شبه اصلاح طلبان گروهی هستند که در درون جریان اصولگرایی حضور دارند، اما تفکرات آنها نزدیک به اصلاح طلبان است. جلسات انتخاباتی اصلاح طلبان آغاز شده است فومنی همچنین در واکنش به اینکه عده ای صحبت از بی برنامگی اصلاح طلبان برای انتخابات می کنند، گفت: اصلاح طلبان جلسات انتخاباتی خوبی را شروع کردند و همه گروه ها با یکدیگر تعامل دارند و به جمع بندی های خوبی نیز رسیده ایم. اصولگرایان معتدل نیزبرای بازگشت اصلاح طلبان به قدرت به این جریان کمک می کنند دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات با اشاره به کمک اصولگرایان معتدل برای بازگشت اصلاح طلبان به صحنه سیاست، بیان کرد: یک صحنه بسیار خوبی که برای انتخابات پیش رو بوجود آمده، این است که برای اولین بار در کنار تفکر اصلاح طلبی، تفکر اصولگرای معتدل هم برای بازگشت اصلاح طلبان به قدرت کمک می کند. وی با اشاره به آنچه تلاش تندروهای هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب برای آلوده کردن فضای سیاسی کشور خواند، تاکید کرد: تندروها و افراط گرایان که قانون اساسی را قبول ندارند و خود را فراتر از قانون می‌دانند که البته تاثیرگذاری آنان نیز در حد صفر است در تلاشند حضور اصلاح طلبان در انتخابات را زیر سوال می برد. گروههای سیاسی اخلاق اسلامی را ذبح منافع سیاسی خود نکنند فومنی با بیان اینکه باید تلاش کنیم برای انتخابات اخلاق را به مسلخ نبریم، گفت: گروه های سیاسی نباید اخلاق را ذبح منافع سیاسی خودشان بکنند؛ چراکه عده ای با ثروت های هنگفتی که در مسائل سیاسی بدست آورده اند به هر طریقی نمی خواهند این ثروت را از دست بدهند بنابراین فضا، فضای پاکی نیست و تخریب شخصیت ها نشان می دهد که همه باید با گفتمان اخلاق مداری و اعتدال وارد صحنه شوند. دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات با اشاره به اینکه باید به رأی مردم احترام گذاشت، تصریح کرد: باید قانون فصل الخطاب باشد و این معادله را قبول کنیم که رای مردم را بپذیریم. اگر اسم گروهها را بگویم تخریب می شوند وی در پاسخ به این سوال که گروه های اصلاح طلبی که تاکنون با آنها جلساتی داشته اید، شامل چه گروه هایی هستند، گفت: اسم گروه ها چون ممکن است مورد تخریب قرار گیرند بهتر است برده نشود اما گروههای تاثیرگذاری در جریان اصلاحات هستند و با بعضی از بزرگان هر دو جریان جلساتی را داشته ایم. فومنی همچنین در پاسخ به این سوال که در جلسات به چه جمع بندی هایی رسیده اید، گفت: انسجام خوبی در میان نیروها شکل گرفته و به این نتیجه رسیده ایم که حتی الامکان یک کاندیدا در انتخابات داشته باشیم. اصلاح طلبان مبانی هاشمی رفسنجانی را مبنای عمل خود قرار می دهند وی با بیان اینکه اصلاح طلبان میانه رو مبانی هاشمی رفسنجانی را مبنای عمل خود در انتخابات قرار خواهند داد، افزود: در جلساتی که گروههای مختلف اصلاح طلب با آیت الله هاشمی داشته اند وی بر بازگشت به اعتدال تاکید داشته است؛ لذا ما نیز اعتدال و دوری از هیاهو و غوغاسالاری را مبنای عمل خود در انتخابات کرده ایم.

Monday 13 August 2012

زلزله در آذربایجان: حجاب یا مرگ!! / اکرم خیرخواه

مدرسه فمینیستی: ساعتی قبل زلزله ای 6 ریشتری تبریز را لرزاند، آنچه که در این میان جلب توجه می کرد مسئله حجاب زنان بود. زنانی که در همان چند ثانیه وقوع زلزله، برای فرار از خانه در پی یافتن چادر ، مانتو و در کل چیزی برای حفظ حجاب و سپس فرار از خانه بودند. در یک محله متوسط نشین در تبریز تعداد زنانی که در اولین ثانیه های وقوع زلزله بدون حجاب به بیرون از منزل گریخته بودند بیش از 3 نفر نبود! 3 نفری که همسرانشان با چادر به طرف شان می دویدند تا زنان بی حجاب گریزان از مرگ شان ثانیه ای بیش غیر محجبه در انظار سایر فراریان حاضر نباشند! اکثر زنانی که در گریز از منزل به پارک محله آمده اند با استغفرالله و توبه درباه این که لباس تابستانی به تن داشته اند و نتوانستند بلافاصله به بیرون از خانه فرار کنند، سخن می گویند... و زنی دیگر خدا را شکر می کند که دقایقی زودتر از حمام بیرون آمده وگرنه حاضر نبود لخت از حمام فرار کند و ترجیح می داد زیر آوار زلزله بمیرد اما لخت نباشد! آن دیگری که در منزل تاب و شلوارک پوشیده کودک شیر خوارش را به دست همسایه می سپارد تا او را بیرون ببرد اما خودش از کمدی که روی زمین افتاده دنبال چادر می گردد... روایاتی از این دست در بین زنان یک محله متوسط نشین تبریز که بیشترشان تحصیلات دانشگاهی دارند و شاغل نیز هستند فراوان بود. کلیشه مستوره بودن زن آنچنان قوی است که نه تحصیلات - که در واقع باید منجر به آگاهی زنان شود - توانسته این کلیشه ها را کمرنگ کند و نه اشتغال که قاعدتا باید به دلیل گستردگی ارتباط زنان با دنیای خارج از چهاردیواری منزل، منجر به استقلال، آگاهی و دوری از سنت های غلط رایج در اجتماع کند. اگر روزگاری فکر می کردم که حجاب به اجبار، بخشی از زندگی ما زنان شده، اما امروز به این نتیجه رسیدم که حجاب کل زندگی زنان شده است. آنچنان که زنان ما در لحظات بحرانی نزدیک به مرگ نیز حجاب را از یاد نمی برند. برخی آن را به حیاء و وقار و امثالهم تفسیر می کنند، اما حیاء و وقار تا چه اندازه؟؟ آیا در یک قدمی مرگ بودن، وقار آنهم بدین شکل، معنایی می یابد؟؟ متاسفانه علاوه بر سیاست های نظام در رابطه با حجاب اجباری، عرف و سنتی که در پنهانی ترین قسمت وجودمان ریشه دوانیده راه هرگونه تصمیم عاقلانه را از ما سلب کرده است. اخبار اعلام می کند احتمال وقوع پس لرزه های بیشتر وجود دارد و برای حفظ امنیت بیرون از منزل باشید، اما کلیشه ای دیگر زنان محله را به داخل منازل می کشاند! آشپزی... افطار نزدیک است و زنان باید به آشپزخانه برگردند. اگرچه احتمال زلزله هست اما کار زنان تعطیلی ندارد! برای مبارزه با کلیشه های زنانه شده راه درازی در پیش رو داریم، شاید راهی به درازای قرن هایی که برخی عادات را به سنت هایی درونی شده در انسان ها تبدیل کرد و امروزه گریزی از این سنت ها نیست

Sunday 12 August 2012

اخرین خبر از برندگان ایرانی در مسابقات المپیک 2012

رادیو فردا کمیل قاسمی کشتی گیر وزن ۱۲۰ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران شنبه شب به مدال برنز مسابقات المپیک لندن دست یافت. کمیل قاسمی در وقت سوم با پیروزی بر کشتی گیری از امریکا به مدال برنز رسید. پیش از وی احسان لشکری کشتی گیر وزن ۸۶ کیلو گرم ایران نیز با پیروزی بر حریف ترکیه‌ای خود به مدال برنز رسیده بود. کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن تاکنون ۴ طلا، ۵ نقره و سه برنز بدست آورده است. روز یکشنبه رضا یزدانی و مهدی تقوی کشتی گیران وزن‌های ۹۶ و ۶۶ کیلو گرم ایران در آخرین روز مسابقات کشتی و المپیک لندن بر روی تشک خواهند رفت

زمین لرزه ۶.۲ ریشتری آذربایجان شرقی

خبرها از زلزله ۶.۲ ريشتري روز گذشته آذربايجان شرقي حاكي از افزايش آمار مصدومان به ۵۰۰۰ تن است. شمار قربانيان هم از مرز ۳۰۰ تن كه عمده آنان در مناطق روستايي داراي بافت فرسوده ساكن بوده‌اند، گذشته است. روز عزای عمومی در آذربايجان شرقي آیت الله مجتهد شبستری و احمد علیرضابیگی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی نيز با صدور پیام مشترکی، ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، فردا و پس فردا را در استان عزای عمومی اعلام کردند. همچنين قائم مقام سازمان جمعيت هلال احمر كشور از افزايش شمار مجروحان زلزله عصر روز گذشته آذربايجان شرقي به ۵۰۰۰ تن خبر داد. احمدرضا شجيعي در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه آواربرداري در اكثر مناطق زلزله‌زده به اتمام رسيده است، گفت: يك‌هزار و 10 روستا در اين منطقه درگير زلزله بودند كه از اين ميان 130 روستا بين 70 تا 100 درصد و 20 روستا نيز به طور 100 درصد تخريب شد. وي با بيان اينكه شمار مجروحان اين حادثه به دو هزار و 600 تن رسيد، گفت: 97 دستگاه آمبولانس، 53 دستگاه خودروي عملياتي، شش فروند بالگرد، 20 دستگاه زنده‌ياب و 15 تيم آنست به مناطق زلزله‌زده اعزام شد. به گفته قائم مقام سازمان جمعيت هلال احمر ، يك‌هزار و 100 نيرو از سوي سازمان هلال‌احمر كشور به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند. شجيعي با بيان اينكه پنج‌هزار و 600 چادر، 44 هزار بسته‌غذايي و 16 هزار پتو ميان زلزله‌زدگان توزيع شده است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر نيازي به دريافت كمك‌هاي غيرنقدي نداريم، اما شهرونداني كه قصد كمك نقدي به زلزله‌زدگان را دارند، مي‌توانند مبالغ خود را به شماره حساب 99999 بانك ملت واريز كنند. قائم مقام سازمان جمعيت هلال احمر با بيان اينكه از عصر گذشته تاكنون 60 پس‌لرزه كه 20 مورد آن بيشتر از چهار ريشتر قدرت داشته، منطقه را لرزانده است، تصريح كرد: شهروندان حتي‌الامكان از تردد غير ضروري در مسير جاده‌هاي منتهي به مناطق زلزله‌زده خودداري كنند و راه را براي عبور وسايل نقليه امدادي باز بگذارند. شجيعي چادر، پتو، بسته‌هاي بهداشتي، موكت، اقلام‌غذايي و ... را از مهمترين نيازهاي مردم زلزله زده دانست كه هم‌اكنون از سوي جمعيت هلال‌احمر كشور تامين شده و كمبودي از جانب آن احساس نمي‌شود. به گفته وي، آب بهداشتي نيز هم‌اكنون در اختيار بيشتر مردم مناطق زلزله‌زده قرار گرفته است. قائم مقام سازمان جمعيت هلال احمر در خصوص تعداد مجروحان اين حادثه با بيان اينكه تعداد زيادي آمبولانس و نيروي پزشكي از سوي وزارت بهداشت و جمعيت هلال‌احمر به منطقه اعزام شد، اظهار كرد: هم‌اكنون هيچ مجروح تخليه نشده‌اي در سطح مناطق زلزله‌زده وجود ندارد. مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت نيز كه هم اكنون در مناطق زلزله زده استان آذربايجان شرقي به سر مي‌برد، در بازديد از بيمارستان شهرستان اهر، تاكيد كرد: در حال حاضر هيچ مشكلي از بابت خدمات‌رساني در حوزه پزشكي به مجروحين بستري شده در بيمارستان‌ها وجود ندارد و مشكل اصلي در منطقه، ساماندهي اموات است. وي اظهار داشت: بيمارستان‌ها رسيدگي‌هاي خيلي خوبي داشته اند و تيم‌هاي جراحي، ارتوپدي، بيهوشي از ساعات اوليه وقوع زلزله به سرعت دست به كار شدند و اقدامات لازم را طي ديروز و امروز انجام دادند. وي با بيان اينكه انتقال مجروحان و مصدومين بسيار خوب و باسرعت صورت گرفته و هيچ مشكلي از اين بابت نداشته‌ايم خاطرنشان كرد: 49 آمبولانس از تبريز و اروميه و دو اتوبوس اورژانس و 343 تكنسين اورژانس به محله‌هاي آسيب ديده اعزام شده بودند و تعدادي نيز از استان‌هاي مجاور براي كمك آمده بودند. تولد نوزادي در بيمارستان صحرايي مناطق زلزله زده عمليات امدادرساني در مناطق زلزله‌زده و خارج‌سازي افراد از زير آوارها در حالي ادامه دارد كه ساعتي پيش از تولد نوزادي در بيمارستان صحرايي خبر مي‌رسد. براساس گزارش خبرنگار ايسنا در آذربايجان شرقي، حال اين مادر و كودك خوب است. همچنين در حال حاضر علاوه بر نيروهاي امدادي، اورژانس‌هاي اجتماعي و اكيپ‌هاي امدادرساني در مناطق زلزله‌زده مستقر هستند و براي تسلي خاطر بازماندگان به ارائه مشاوره مي‌پردازند. در عين حال منادي نماينده مردم تبريز با اشاره به آزردگي خاطر مردم و نمايندگان آنها از نحوه انعكاس اخبار مربوط به زلزله در صدا و سيما، گفت: اين موضوع احساسات عمومي را جريحه‌دار كرده است. سفر "معاون اول رييس‌جمهور" به مناطق زلزله‌زده وزير كشور كه هم اكنون در مناطق زلزله‌زده حضور دارد، با بيان اينكه با سازماندهي دولت و مسئولان امكانات مورد نياز فراهم است ، گفت: كمبودي در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد. وي با بيان اينكه رییس‌جمهور به این موضوع بسیار حساس است و از دقایق اولیه زلزله پیگیر موضوع بوده است، گفت: حضور مسوولان و وزراء نشان از حساسیت دولت دارد و این حق مردم است و باید قدردان آنان باشیم. وزیر كشور افزود: معاون اول رییس جمهور به همراه وزیر اقتصاد برای بازدید از مناطق زلزله زده به تبریز سفر می‌كنند. نجار همچنين اعلام كرد: با تاكيد رييس جمهور مقرر شده بودجه اضافه‌تري براي بازسازي مناطق زلزله زده درنظر گرفته شود و با توجه به اينكه برخي از نقاط حادثه ديده برف‌گير بوده و فصل سرما هم نزديك است، كاربازسازي از فردا آغاز خواهد شد. وزير كشور با حضور در جلسه مديريت بحران شهرستان هريس، با تاكيد بر اينكه نارسايي‌هاي موجود در امداد رساني به زلزله زدگان بايد در اسرع وقت جبران شود، گفت: بايد در اسرع وقت مشكلات زلزله زدگان رفع شود. وي با تاكيد بر تسريع در دفن اموات گفت: نيازمندي‌هاي اوليه زلزله زدگان اين شهرستان از جمله چادر، پتو و مواد اوليه خوراكي بايد به نحو احسن تامين شود. وي از مقامات استاني خواست براي تسلي خاطر زلزله زدگان حتما از مناطق زلزله زده بازديد كنند. نجار با اشاره به تاكيد رييس‌جمهور مبني بر برآورد خسارت در اين مناطق خاطرنشان كرد: هرچه زودتر بايد خسارات جاني و مالي وارد شده به اين شهرستان برآورد شود. همچنين وزير كشور از راه‌اندازي يك بيمارستان صحرايي در شهرستان ورزقان به منظور امدادرساني به زلزله‌زدگان زلزله آذربايجان شرقي خبر داد و خاطرنشان كرد: دو بيمارستان شهرستان‌هاي اهر و هريس نيز فعال شده و به آسيب‌ديدگان زلزله امدادرساني مي‌كنند. وي با اشاره به حضور وزير بهداشت و رييس جمعيت هلال احمر در مناطق زلزله زده خاطرنشان كرد: معاون رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي نيز در اين بازديد حضور دارد و قرار است بر اساس نتايج اين بازديد، اقدام براي اخذ مصوبه هيات دولت به منظور بازسازي و نوسازي روستاهاي تخريب شده صورت گيرد و كار بازسازي در آينده‌اي نزديك آغاز شود.

Thursday 9 August 2012

تسلیت جبهه ملی در خارج از کشور بمناسبت درگذشت جهانگیر رضوی

کمتر کسی است که با مبارزات سیاسی و اجتماعی دهه ی 1960 در آمریکا آشنائی داشته باشد و نام جهانگیر رضوی "حاجی" را نشنیده باشد مبارزی از دوران گذشته، که سفر به الجزیره بعد از پیروزی انقلاب در آن کشور، شرکت در "جنبش آزادی بیان" در برکلی، شرکت در تظاهرات علیه جنگ ویتنام، سفر به کوبا، همراهی با جنبش دانشجوئی علیه رژیم شاه، و بالاخره دستگیری و زندان ساواک را در پرونده ی زندگی پرشور خود داشت، جهانگیر، فرزند مهندس احمد رضوی از سران نهضت ملی، در روز 15 مرداد درگذشت یادش گرامی باد

حذف پذیرش دختران از 77 رشته 36 دانشگاه/ مهندسی رکورددار حذف

به گزارش خبرنگار مهر، امسال دامنه این حذف ظرفیت به تعداد زیادی از رشته هایی کشیده شده که به نظر نمی آید ارتباطی با جنسیت داشته باشند. رشته هایی همچون حسابداری، علوم تربیتی و راهنمایی و مشاوره، مرمت بناهای تاریخی و شیمی محض و ... ده ها رشته دیگر از جمله این رشته ها هستند. بررسی این گزارش در گروه های پنجگانه علوم انسانی، ریاضی و فنی، علوم تجربی، هنر و زبان های خارجی و تنها در دوره روزانه دانشگاه ها بر اساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته سال 91 صورت گرفته است. 36 دانشگاه در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند که دانشگاههای هنر اسلامی تبریز ، مازندران ، کاشان ، دانشگاه سمنان، خوارزمی تهران، دریانوردی و علوم دریایی چابهار و ایلام تنها در یک رشته پذیرش صرفاً مرد دارند. دانشگاه محقق اردبیلی با 24 رشته و دانشگاه لرستان با 18 رشته و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با 15 رشته دارای بیشترین میزان پذیرش صرفاً مرد در این رشته ها هستند. رشته مهندسی عمران، مهندسی عمران گرایش نقشه برداری و کاردانی عمران در 15 دانشگاه بیشترین تعداد را در پذیرش صرفاً مرد دارد و پس از آن گروه مدیریت ها و همچنین مهندسی معدن در 12 دانشگاه پذیرش صرفاً مرد را به خود اختصاص داده اند. این 36 دانشگاه در کنکور سال گذشته در رشته های مذکور اقدام به پذیرش زنان کرده بودند اما در کنکور امسال پذیرش دختران را حذف کرده و نسبت به پذیرش صرفا مردان اقدام کرده اند

Wednesday 8 August 2012

شب طلایی ایران در المپیک لندن: دو طلا و دو نقره

دویچه وله: کاروان ورزشی ایران در المپیک لندن عصر سه‌شنبه (۷ اوت/ ۱۷ مرداد) دو طلا و دو نقره تصاحب کرد. غلامرضا رضایی و بهداد سلیمی طلا رفتند. سجاد انوشیروانی و احسان حدادی به دو مدال نقره دست یافتند. قاسم غلامرضا رضایی، فرنگی‌کار ایران در وزن ۹۶ کیلوگرم عصر سه‌شنبه (۷ اوت/ ۱۷ مرداد) با شکست حریف روس خود به مدال طلا دست یافت. این سومین طلای کشتی فرنگی ایران در المپیک لندن است. قاسم غلامرضا رضایی کشتی‌گیر مازندرانی در فینال رقابت‌های المپیک در وزن ۹۶ کیلوگرم مقابل رستم توترف از روسیه قرار گرفت و حریف خود را در دو وقت با نتیجه ۲ بر صفر و ۱ بر صفر مغلوب کرد. رضایی در مسیر خود تا فینال المپیک لندن ابتدا جنک ایلدم ترک‌تبار را ۳ بر یک از پیش رو برداشت؛ در یک‌چهارم نهایی آرتور الکساندریان ارمنی را ۳ بر صفر شکست داد و در نیمه‌نهایی با همین نتیجه بر یونیور فالکن استرادا از کوبا فائق آمد. روز سه‌شنبه (۷ اوت/ ۱۷ مرداد) و همزمان با مسابقات رضایی، سعید مراد عبدولی نیز به روی تشک می‌رفت. فرنگی‌کار وزن ۶۶ کیلوگرم کاروان ورزشی ایران پس از پیروزی بر آتاکان یوکسل ترک‌تبار، در یک‌چهارم نهایی در مقابل استیو گنو از فرانسه متوقف شد. تیم ایران به نحوه‌ی داوری در این دیدار به شدت اعتراض کرد. با توجه به این‌که فرنگی‌کار فرانسوی در نیمه‌نهایی در مقابل حریفی از کره‌ی جنوبی متوقف شد و به فینال راه نیافت، بخت عبدولی برای کسب مدال برنز هم از دست رفت. با پیروزی رضایی، فرنگی‌کاران ایران در سه وزن موفق به کسب عنوان قهرمانی و مدال طلا شدند. حمید سوریان و امید نوروزی در اوزان ۵۵ و ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی مدال طلا کسب کرده بودند. نواب نصیر شلال، وزنه‌بردار ۱۰۵ کیلوگرم، و کیانوش رستمی، وزنه‌بردار دسته‌ی ۸۵ کیلوگرم، نیز نقره و برنز گرفته بودند. وزنه‌برداری ایران نیز صاحب طلا و نقره شد چهارمین طلای ایران را بهداد سلیمی، وزنه‌بردار فوق‌سنگین کسب کرد. بهداد سلیمی در یک‌ضرب ۲۰۸ کیلوگرم را به راحتی بالا برد. در حرکت دو ضرب سلیمی کارش را با وزنه ۲۴۷ کیلوگرم آغاز کرد و با همین وزنه به عنوان قوی‌ترین مرد جهان صاحب طلا شد. بهداد سلیمی در رقابت‌های جهانی سال ۲۰۱۱ در پاریس نیز قرمان جهان شده بود. در این وزن هم‌چنین سجاد انوشیروانی با بلند کردن مجموع ۴۴۹ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار گرفت و مدال نقره دریافت کرد. نقره برای احسان حدادی در پرتاپ دیسک نیز احسان حدادی به مدال نقره المپیک لندن دست یافت. احسان حدادی قهرمان و رکورددار پرتاب دیسک آسیا است. حدادی در رقابت‌های فینال المپیک لندن در نخستین پرتاب به رکود ۶۸ متر و ۱۸ سانتی‌متر رسید. اما روبرت هارتینگ، پرتابگر آلمانی با پرتاب ۶۸ متر و ۲۸ سانتی متر از حدادی جلو افتاد. کاروان ورزشی ایران تا پایان روز سه‌شنبه با کسب چهار مدال طلا، ۳ نقره و یک برنز در جایگاه ۱۲ جدول رده‌بندی المپیک لندن قرار گرفت.

Tuesday 7 August 2012

نامه رسول جعفریان رئیس کتابخانه مجلس:

اخیرا آقای حجت الاسلام قرائتی مطالبی در میان کتابداران در باره کتابخوانی و ماهیت علم مفید مضر و بی فایده بیان کرده اند که باید از آن اظهار تأسف کرد. اظهار تأسف برای مردمی که در دنیای علم و دانش فعلی، به توصیه ایشان باید با کنار گذاشتن هر نوع مطالعه ای، فقط قرآن بخوانند. در مطالبی که آقای قرائتی در میان کتابداران بیان کرده، چنان شأن علم و عالم و دانش با استدلالهای سست و بی پایه کوچک شده که آدمی با مرور بر آن می تواند به عمق فاجعه‌ای که در تمدن اسلامی برای عقب ماندگی ما رخ داده پی ببرد. مقدمتا باید عرض کنم که یکی از دشواری‌های ما در این تمدن اسلامی، و یکی از اصلی ترین علل عقب ماندگی ما همین تعریف نادرست از علم است که سبب شده ما مسلمانان دانش و دانایی را جز در حوزه متون دینی کنار گذاشته، به بهانه خواندن قرآن و با استناد به برخی از استدلالهای بظاهر دینی اما در باطن ضد علم، علوم طبیعی و ریاضی را خوار کنیم. شگفت آن که اکنون هم پس از آن که پانصد سال است غرب با تصرف حوزه علم و دانش دنیا را تحت سلطه خود در آورده، یک مربی دینی، با موقعیت و محبوبیتی که به خاطر مثل ها و داستانهایش دارد، دوباره به بیان آموزه هایی پرداخته است که اگر ما به آنها عمل کنیم ما را به دوره انحطاط بر می گرداند. البته روشن است که خواندن قرآن به عنوان کتاب هدایت توصیه ای است قرآنی و دینی، اما آیا همه متفکران مسلمان، حتی در امر هدایت دینی، تنها به خواندن قرآن تمسک کرده اند؟ جای حدیث کجاست؟ جای تأمل و تفکر کجاست؟ جای این همه فقه و حقوق کجاست؟ جای این همه تاریخ اسلام کجاست؟ بنده البته از آقای قرائتی و امثال ایشان که وقت و فرصت سیما و صدا را غالبا گرفته‌اند، انتظاری ندارم، از کسانی انتظار دارم که تصور می کنند ایشان باید در باره هر چیزی اظهار نظر کند و الزاما باید پخش شود. عجله نکنید و از آنچه عرض کردم، تعجب نکنید. اگر مطالبی که در فارس و خبرآنلاین از قول ایشان نقل شده درست باشد، مرور بر آنها می‌تواند خوانندگان محترم را با عمق این نگاه نادرست آشنا سازد. در متن خبر آمده است: ایشان در ادامه خطاب به کتابداران حاضر در جمع گفت: «من شما را نمی‌شناسم ولی می‌دانم حقوقتان کم است دوم این‌که آدم‌های خوبی هم هستید، سوم این‌که گزینش هم شده‌اید، اما زیر همین سقف از شما می‌خواهم نذر کنید یک دوره کامل تفسیر قرآن را مطالعه کنید. شما به هیچ کتابی نیاز ندارید و قرآن برای شما کافی است. من 33 سال در صدا و سیما هر پنجشنبه برنامه داشتم و یک شب هم این برنامه تعطیل نشده است هیچ کتابی هم مطالعه نمی‌کنم اگر شما تفسیر قرآن را بخوانید بی‌نیاز می‌شوید، هر چه که بخواهید در قرآن هست.»از مطالب بعدی معلوم می شود که مقصود ایشان فقط دانش دینی نیست، بلکه همه دانشهاست. حتی روزنامه خوانی و دانستن این که ارتفاع هیمالیا چه قدر است و در دوره سلجوقی چه گذشته است. تازه اگر مقصودشان همان علم دینی هم بود، که نیست، باید گفت، ایشان چندان قرآن گرا شده اند که به حدیث اهل بیت هم توجهی نکرده‌اند. اما واقعیت آن است که از مجموع خبر چنین بر می آید که مقصود ایشان کلیت علم و دانش است. اکنون باید از ایشان پرسید: اگر همه چیز در قرآن هست و مقصود از همه چیز، همه دانش های بشری است که آدمی باید با مطالعه تجارب و تحقیقات گذشته و حال بشر به دست آورد، پس این دنیای عریض و طویل علم و دانش از طب و نجوم و محصولات آن دانش در صنعت و علم و فن چیست؟ هزار سال، ایشان و اسلافشان سوار الاغ و اسب و قاطر و شتر می شدند و یک ماه طول می کشید تا به مشهد بروند، اکنون بلیطی گرفته، سوار هواپیما شده، هواپیمایی که محصول چند هزار سال دانش بشر است، و ساعتی بعد در فرودگاه مشهد پیاده می شوند. پس این هم علم پزشکی و پیشرفت و دانش طب چیست؟ ایا همه این علوم در قرآن هست؟ مقصود ایشان خطاب به کتابدارانی که وظیفه شان راهنمایی دیگران به خواندن کتاب است، در این که فقط قرآن بخوانید، با چه مقصودی ابراز شده است؟ جالب است که ایشان در همان سخنرانی، به کتابهای درسی مدارس که اساس پیشرفت علم در مدارس ماست، ایراد گرفته و بسیاری از مطالب را بی فایده و حتی مضر می دانند. ایشان در همین جمع کتابدار که باید راهنمای کودکان و جوانان ما برای مطالعه انواع کتابها در هر نوع دانش و دانستنی باشند گفته است: خیلی از اطلاعاتی که در کتاب‌های دانشگاهی و کتاب‌های مدارس آمده است لغو و بیهوده است مثلا به بچه‌های ما چه ربطی دارد که کوه هیمالیا چند متر است، به شما چه، پدرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ مادرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ خودت می‌خواهی بروی؟ یا این‌که تاریخ سلجوقیان چه ربطی به بچه ما دارد.»راستی این اندازه تاریخ و جغرافیا بی ارزش است؟ ایشان چه تعریفی از علم دارند؟ این همه تلاش در جغرافیا و دانش نقشه کشی، و اندازه گیری های دقیق، کشف راه های مهم دریایی و سفرهای دور و دراز بر اساس آن کشفیات که ایشان آنها را علم بی فایده و یا حتی مضر و وقت گیر برای دانش آموز می دانند، همه پرت و پلاست و باید از کتابهای درسی حذف شود؟ آیا غرب جز از راه همین کشفیات بر جهان تسلط یافته است؟ و هزار پرسش واضح دیگر برای بشر که ما هنوز اندر خم یک کوچه آن مانده ایم. عجیب است که حضرت قرائتی در همین سخنرانی مدعی می شوند که همین قرآن را تا بحال کسی درست نفهمیده است و فقط عده اندکی که لابد خود ایشان هم از آنهاست آن را خوب درک کرده است. عبارت ایشان چنین است: من قصد دارم درباره مهمترین کتاب یعنی قرآن صحبت کنم. به جرأت می‌توانم بگویم که کسی تاکنون قرآن را نفهمیده است به جز اهل بیت و افراد بسیار اندکی.آخرین افاضه ایشان این است که: من در یک سال یک ساعت هم روزنامه نمی‌خوانم، کمبود هم ندارم. خلاصه اخبار کافی استبنابرین یک دنیا آدم در این دنیا که در کار نشر و پخش و تدوین و ترویج علم از طریق روزنامه ها هستند آدم های بیکاره اند.

Monday 6 August 2012

نوشتاری جالب و اموزنده از برتراند راسل

مقاله زیر از “برتراند آرتور ویلیام راسل” فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان، مورخ، جامعه شناس و فعال صلح طلب بریتانیایی قرن بیست است که به وسیله ابراهیم اسکافی به فارسی ترجمه شده است. برتراند راسل در تاریخ هجدهم می ۱۸۷۲ دیده به جهان گشود و در دوم فوریه ۱۹۷۰ بر اثر آنفلوانزا در در ولز درگذشت. بنا به وصیت برتراند، جسدش را سوزانند و خاکسترش را روی کوههای ولز ریختند. در ۱۸۷۴ وقتی راسل تنها چهار سال داشت، مادرش را بر اثر دیفتری از دست داد. مدت کوتاهی پس از آن خواهرش راشل که از خودش چهار سال بزرگتر بود، درگذشت. تنها دو سال بعد در ۱۸۷۶ پدر راسل بر اثر برونشیت از دنیا رفت.  او در اتوبیوگرافی اش نوشت که در نوجوانی، عمده علایق او را سکس، فلسفه دین و ریاضیات تشکیل می داده اند و تنها عاملی که از خودکشی اش بر اثر رنج از دست دادن عزیزان در خردسالی جلوگیری می کرده، شوق به فراگیری هر چه بیش تر ریاضیات بوده است. برتراند در آغاز جوانی به مطالعه آثاری از پرسی بیش شلی روی آورد که این امر مسیر زندگی او را تغییر داد. سپس به کالج ترینیتی در کمبریج وارد شد و در ریاضیات و فلسفه تحصیل کرد. راسل در ۱۹۰۱ موفق به کشف “پارادوکس راسل” شد و هفت سال بعد به عضویت انجمن سلطنتی بریتانیا درآمد. در طول جنگ جهانی اول به دلیل مبارزات ضد جنگ از دانشگاه اخراج و زندانی شد. در مقاله ایی که در ادامه خواهید خواند, برتراند راسل با دلایلی بسیار ساده و بیانی گیرا و در حد چند پاراگراف سعی دارد خواننده را در پذیرش و مطالعه نظرات مخالف و کنار گذاشتن تعصب و خود محوری به جهت رشد فکری بیشتر آگاه کند و در عین حال اینگونه می گوید که انسان بدون جستجو و تفکر شایسته نیست که هر موضوعی را بلافاصله بپذیرد و نباید اجازه داد تا پیشینه اعتقادی مسائل در کشف حقیقت خللی وارد کند. متن این مقاله به شرح زیر است: چگونه از عقاید نادرست بپرهیزیم؟ برای پرهیز از انواع عقاید نادرستی که نوع بشر مستعد آن است، نیازی به نبوغ فوق بشری نیست. چند قاعده ساده شما را اگر نه از همه خطاها، دست کم از خطاهای مهلک تر بازمیدارد. اگر موضوع چیزی است که با مشاهده روشن میشود، مشاهده را شخصاً انجام دهید. ارسطو میتوانست از این باور اشتباه که خانمها دندانهای کمتری از آقایان دارند با یک روش ساده پرهیز کند: از خانمش بخواهد که دهانش را باز کند تا دندانهایش را بشمارد. او این کار را نکرد چون فکر میکرد میداند. تصور کردن این که چیزی را میدانید در حالی که در حقیقت آن را نمیدانید، خطای مهلکی است که همه ی ما مستعد آن هستیم. من باور دارم که خارپشتها سوسکهای سیاه را میخورند، چون به من این طور گفته اند؛ اما اگر قرار باشد کتابی درباره عادات خارپشتها بنویسم، تا زمانی که نبینم یک خارپشت از این غذای اشتهاکورکن لذت میبرد، مرتکب چنین اظهار نظری نمیشوم. درهرحال، ارسطو کمتر از من محتاط بود. نویسندگان باستان و قرون وسطا اطلاعات جامعی درباره تکشاخها و سمندرها داشتند. با وجود آن که هیچکدامشان حتا یک مورد از آنها را هم ندیده بودند، یک نفر هم احساس نکرد لازم است از ادعاهای جزمی درباره آنها دست بردارد. اغلب موضوعات از این ساده تر به بوته ی آزمایش درمیآیند. اگر مثل اکثر مردم شما ایمان راسخ پرشوری نسبت به برخی مسائل دارید، روشهایی وجود دارد که میتواند شما را از تعصب خودتان باخبر کند. اگر عقیده مخالف، شما را عصبانی میکند، نشانه آن است که شما ناخودآگاه میدانید که دلیل مناسبی برای آنچه فکر میکنید، ندارید. اگر کسی مدعی باشد که دو بعلاوه دو میشود پنج، یا این که ایسلند در خط استوا قرار دارد، شما به جای عصبانی شدن، احساس دلسوزی میکنید، مگر آن که اطلاعات حساب و جغرافی شما آن قدر کم باشد که این حرفها در افکار شما تزلزل ایجاد کند. اغلب بحثهای بسیار تند آنهایی هستند که طرفین درباره موضوع مورد بحث دلایل کافی ندارند. شکنجه در الاهیات به کار میرود، نه در ریاضیات؛ زیرا ریاضیات با علم سر و کار دارد، اما در الاهیات تنها عقیده وجود دارد. بنابراین هنگامی که پی میبرید از تفاوت آرا عصبانی هستید، مراقب باشید؛ احتمالاً با بررسی بیشتر درخواهید یافت که برای باورتان دلایل تضمین کننده ای ندارید. یک راه مناسب برای این که خودتان را از انواع خاصی از جزمیت خلاص کنید، این است که از عقاید مخالفی که دوستان پیرامونتان دارند آگاه شوید. وقتی که جوان بودم سالهای زیادی را دور از کشورم در فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده به سر بردم. فکر میکنم این قضیه در کاستن از شدت تعصبات تنگ نظرانه ام بسیار مؤثر بوده است. اگر شما نمیتوانید مسافرت کنید، به دنبال کسانی بگردید که دیدگاههایی مخالف شما دارند. روزنامه های احزاب مخالف را بخوانید. اگر آن افراد و روزنامه ها به نظرتان دیوانه، فاسد و بدکار میآیند، به یاد داشته باشید که شما هم از نظر آنها همینطور به نظر میرسید. با این وضع هر دو طرف ممکن است بر حق باشند، اما هر دو نمیتوانید بر خطا باشند. این طرز فکر زاینده نوعی احتیاط است. برای کسانی که قدرت تخیل ذهنی قوی دارند، روش خوبی است که مباحثه ای را با شخصی که دیدگاه متفاوتی دارد در ذهن خود تصور کنند. این روش در مقایسه با گفتگوی رودررو یک فایده و تنها یک فایده دارد و آن این که در معرض همان محدودیتهای زمانی و مکانی قرار ندارد. مهاتما گاندی راه آهن و کشتیهای بخار و ماشین آلات را محکوم میکرد، او دوست میداشت که تمام آثار انقلاب صنعتی را خنثی کند. شما ممکن است هرگز این شانس را نداشته باشید که با شخصی دارای چنین عقایدی روبرو شوید، زیرا در کشورهای غربی اغلب مردم با دستاوردهای فن آوریهای جدید موافقند. اما اگر شما میخواهید مطمئن شوید که در موافقت با چنین باور رایجی بر حق هستید، روش مناسب برای امتحان کردن این است که مباحثه ای خیالی را تصور کنید و در نظر بگیرید که اگر گاندی حضور میداشت چه دلایلی را برای نقض نظر دیگران ارائه میداد. من گاهی بر اثر این گونه گفتگوهای خیالی واقعاً نظرم عوض شده است؛ به جز این، بارها دریافتم که با پی بردن به امکان عقلانی بودن مخالفان فرضی، تعصبات و غرورم رو به کاستی میگذارد. نسبت به عقایدی که خودستایی شما را ارضاء میکند، محتاط باشید. از هر ده نفر، نه نفر چه مرد و چه زن قویاً معتقدند که جنسیتشان برتری ویژه ای دارد. دلایل زیادی هم برای هر دو طرف وجود دارد. اگر شما مرد باشید میتوانید نشان دهید که اغلب شعرا و بزرگان علم مرد هستند؛ اگر زن باشید میتوانید پاسخ دهید که اکثر جنایتها هم کار مردان است. این پرسش اساساً حل شدنی نیست، اما خودستایی این واقعیت را از دید بسیاری از مردم پنهان میکند. همه ما، اهل هر جا که باشیم، متقاعد شده ایم که ملت ما برتر از سایر ملتهاست. ما با وجود دانستن این که هر ملتی محاسن و معایب خاص خودش را دارد، معیارهای ارزشیمان را به گونه ای تعریف میکنیم که ثابت کنیم ارزشهایمان مهمترین ارزشهای ممکن هستند و معایبمان تقریباً ناچیزند. دراینجا دوباره انسان معقول میپذیرد که با سوآلی روبروست که ظاهراً جواب درستی برای آن وجود ندارد. دشوارتر از آن، این است که بخواهیم مراقب خودستایی بشر به واسطه بشر بودنش باشیم، زیرا ما نمیتوانیم با ذهن غیربشری مباحثه کنیم. تنها راهی که من برای برخورد با این نوع خودبینی بشر سراغ دارم، این است که به خاطر داشته باشیم بشر جزء ناچیزی از حیات سیاره کوچکی در گوشه کوچکی از این جهان است و همانطور که میدانیم در دیگر بخشهای کیهان هم ممکن است موجوداتی باشند که نسبت بزرگیشان به ما مثل .نسبت بزرگی ما به یک ستاره دریایی است. ");

Saturday 4 August 2012

احضار کورش زعیم عضو شورای مرکزی جبهه ملی برای بازپرسی

احضار كورش زعيم به بازپرسي زندان اوين امروز كورش زعيم طي احضاريه شماره پ2/ 900360 مورخه 1391/05/08 دادسراي شهيد مقدس (اوين) به بازپرسي شعبه دوم احضار شد. نامبرده بايد در ظرف 3 روز خود را به دادسراي نامبرده معرفي كند.

Thursday 2 August 2012

کنگره آمريکا تحريم های جديد عليه ايران را تصويب کرد

سنا و مجلس نمايندگان آمريکا چهارشنبه ۱۱ مردادماه تحريم های تازه ای را عليه جمهوری اسلامی تصويب کردند. بر اساس این تحریم ها، مجازات هایی برای بانک ها، شرکت های بيمه و شرکت های کشتيرانی که به فروش نفت ايران کمک کنند، در نظر گرفته شده است. به گزارش خبرگزاری رويترز، ايليانا رز لتينن، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان، گفته است، اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوريخواه و دمکرات در خصوص تشديد هر چه بيشتر تحريم ها عليه ايران توافق دارند. ايليانا رز لتينن تصريح کرده است: اين تحريم ها فروش نفت ايران را هدف قرار می دهد و «تقريبا تمامی بخش های انرژی، مالی و حمل نقل ايران را در فهرست سياه قرار می دهد و دسترسی شرکت هايی را که با ايران معامله می کنند به بازار آمريکا قطع خواهد کرد.» وی در ادامه گفته است : اين تحریم ها شدیدترین مجموعه ای از تحريم ها است که تا کنون عليه حکومت ایران اعمال شده است. هوارد برمن، نماينده دمکرات در کميته امور خارجی، نيز گفته است: در صورتی که ايران برنامه سلاح هسته ای خود را به طور کامل متوقف نکند، ما می توانيم اقدامات بيشتری انجام دهیم. اين تحريم ها با ۴۲۱ رای موافق درمقابل ۶ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصويب رسيد. اين مصوبه را سنای آمريکا نیز به اتفاق آرا تصویب کرد. به دنبال تصویب این تحریم ها در سنای آمریکا، اين مصوبه برای قانون شدن نيازمند امضای باراک اوباما، رييس جمهوری اين کشور است. به گزارش رويترز، کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل، ايپک، که از گروه‌های قوی لابی هوادار اسرائيل در آمريکا محسوب می شود، از پشتيبانان مهم تصويب اين تحريم ها است. ران پل، نماينده جمهوری خواه، دنيس کوسينيچ، نماينده دمکرات، از مخالفان اين تحريم ها بودند. دنیس کوسینیچ در صحن مجلس نمايندگان گفته بود که چنين رويکردی آمريکا را به سمت جنگ با ايران سوق می دهد. اين در حالی است که باراک اوباما نیز روز سه شنبه مجموعه ای از تحريم های جديد عليه ايران اعمال کرد. بانک «کونلون» از چين و «بانک اسلامی ايلاف» در عراق نیز روز سه شنبه مورد تحريم قرار گرفتند. وزارت خارجه چين روز چهارشنبه با انتقاد از تحريم بانک کونلون، گفته، چنين اقداماتی به روابط ايالات متحده و چين آسيب خواهد رساند. سخنگوی وزارت امور خارجه چين در اين باره گفته بود: آمريکا با اسنتاد به قوانين داخلی خود عليه يک موسسه مالی چين تحريم اعمال کرده و اين نقض جدی قوانين بين المللی است. بسته تحريمی جديد، مجازات بانک‌هايی که با ايران معامله می‌کنند را افزايش داده و تحريم‌ها عليه فروش نفت ايران که قانون آن از ۳۱ دسامبر سال گذشته توسط باراک اوباما امضا شده است را شدت می بخشد. مجلس نمايندگان آمريکا متن مورد نظر خود از تشديد تحريم‌ها را در ماه دسامبر آماده کرد و مجلس سنا نيز طرح خود را در ماه مه ارائه کرد. از آن زمان تاکنون اين دو مجلس کوشيده‌اند که اختلافات موجود برای تنظيم اين طرح را برطرف کنند و در تحریم های جدید، راه‌های احتمالی دور زدن تحريم‌های بانکی و بيمه‌ای توسط ايران را ببندند.

بیانیه شورای مرکزی جبهه ملی ایرلن - تهران

درود بر چهاردهم مرداد هم میهنان ارجمند ، در تاریخ هر قوم وملت روزهای خجسته فالی طلوع کرده است که سرنوشت ساز بوده ودر تکوین به زیستن ورها شدن آن قوم وملت از بدبختی ها وگرفتاری ها نقش بسزایی را ایفا کرده است . درتاریخ کشورما ، یکی از روزهای فرخنده و شادی بخش روزچهاردهم مرداد است که درین روز چالشهای پی گیر وجنگهای خونین جمعی از جان گذشته،درپیشتازی وزدوخورد قهرمانانه برای طرد استبداد وبه دست آوردن آزادی به ثمر رسیده است . درین روز مبارک ، پس از سده های متوالی، گریبان آسیب دیدگان ماتمزده از چنگ بیدادگران و جیره خواران استبداد به در آمده وعوامل آزاردهنده ی آنها پایء فرمودآزادی طلبان ودستخوش انتقام مظلومان وشکنجه شدگان گردیده اند . ره آورد این روز پیروزی نهضت مشروطیت است که دوزخ استبداد وخودکامگی را به همت آبیاران آزادی بخش،خرم و معتدل ساخت وهدفهای پیشرفت وترقی رابرای ملتی زجردیده وواپس مانده نمایان کرد . اگرکسی باتاریخ عمومی ایران سروکارنداشته وتنهابا شیوه حکومتگری درواپسین روزهای دوره ی قاجارآشناباشد پی می بردکه چه مایه انحطاط وفرومایگی براثرحکومتهای جبار دراین سرزمین حکمفرما بوده وچه اندازه ظلم وآزار وجور وکشتارازسوی شاه گرفته تاحاکمان شهرها و روستاها رواج داشته است بدان گونه که مردم پریشان روزگار به جان ومال وناموس خود درامان نبوده اند. افزون بر این فقر وبیماری وقحطی وآشوبگریهای محلی وبسیاری ازدردهای درمان ناپذیرجسمی وروحی روزگار مردم رابه تباهی میکشانده است . نهضت مشروطیت بودکه به سان یک مائده ی آسمانی برقحطی زدگان آزادی و آسایش فرود آمد ودلاوری غیرت مندان وطن بود که درخت کهنسال بیدادگری را ازریشه برافکندونهال آزادی رابرجایش نشاند . انقلاب مشروطه سرآغازپیشرفتهای آرمانی مردم برای درک تجدد وترقی بود واگرچه این نهضت درمسیرخود دچارفترت گردید اما غیراز آزادی پاره ای ازهدفهای ترقیخواهانه اش درپرده کتمان نماند . هرچندمطلوب وآماج مشروطیت طرد حکومت فردی وسلطنت استبدادی بوداما آنچه ازمفهوم آن برداشت می شودو درهرگونه حکومتی ازجمله جمهوری صادق است تامین دموکراسی و اصلاحات مملکتی وصداقت گفتاروکردار واتخاذ سیاستهای بخردانه براساس منافع ملی ست . جبهه ملی ایران که بنیان گذار نهضت ملی درملی شدن صنعت نفت وریشه کن کردن استعمار ودنباله گیرنهضت مشروطیت است بافرستادن درودبه روان پاک پیشروان وقهرمانان وشهیدان این جنبش ، روزچهاردهم مرداد را گرامی می دارد وآرمانهای ملت رادرجهت استقرارآزادی ودموکراسی وپیروی ازسیاستهای مدبرانه وتامین رفاه عمومی ومبارزه با بیدادگری از درگاه خداوند یکتا آرزو می کند . تهران- 14 مرداد1391 ادیب بـرومـند- رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایــران

Wednesday 1 August 2012

بشار اسد: جنگ در حلب سرنوشت‌ساز است

رهبر سوریه، بشار اسد در پیامی به مناسبت روز ارتش ضمن ابراز اعتماد به نظامیان، نبردهای جاری در شهر حلب را برای سوریه سرنوشت‌ساز خواند. بنابر گزارش‌ها مخالفان در حلب به تانک و موشک ضدهوایی مجهز شده‌اند. از حدود دو هفته پیش که چهار مقام ارشد امنیتی و دولتی سوری در حمله‌ی مخالفان به ساختمان دبیرخانه شورای امنیت ملی سوریه کشته شدند از بشار اسد خبر زیادی در دست نبود. او روز چهارشنبه (۱ آگوست/ ۱۱ مرداد) در بیانیه‌ای که به مناسبت روز ارتش منتشر شد از تلاش نظامیان در سرکوب "باندهای جنایتکار تروریست" قدردانی کرد. این بیانیه در شرایطی انتشار یافته که درگیری‌های سختی در حلب، بزرگترین شهر سوریه در جریان است و مخالفان می‌گویند حدود یک چهارم شهر را تصرف کرده‌اند. موفقیت‌های مخالفان در حلب به گزارش خبرگزاری رویترز بشار اسد در بیانیه خود خطاب به ارتشیان می‌گوید «سرنوشت ملت، کشور، گذشته، حال و اینده‌ی سوریه به نتیجه‌ی نبرد در حلب وابسته است.» او آمادگی رزمی نظامیان در نبرد با آنچه "گروه‌های تروریستی" می‌خواند ستود و گفت که ملت سوریه نیز ارتش را پاسدار آرمان‌های عدالت‌خواهانه خود می‌داند. اظهارات اسد در حالی منتشر شد که گزارش‌های دریافتی از حلب حکایت از شدت گرفتن درگیری‌ها و کنترل بسیاری از راه‌های اصلی ارتباطی این کلان‌شهر توسط مخالفان دارد. منابع نزدیک به "ارتش آزاد سوریه"، مهمترین گروه مسلح مخالف حکومت می‌گویند در درگیری‌های روز چهارشنبه موفق شده‌اند مرکز امنیتی نیروی هوایی و مقر مرکزی پلیس شهر حلب را تصرف کنند. بنابر این گزارش طی ۴۸ ساعت گذشته سه مرکز دیگر پلیس و چند محله‌ی مهم حلب نیز به‌دست مخالفان افتاده است. تجهیز مخالفان به موشک زمین به هوا وضعیت غیرنظامیان در شهر حلب روز به‌روز دشوارتر می‌شود نیروهای دولتی در چند روز گذشته حمله‌ی گسترده‌ای را با استفاده از هلی‌کوپترهای نظامی و تانک و زره‌پوس به شهر حلب آغاز کرده‌اند. همزمان، گزارش‌هایی نیز از تجهیز مخالفان به سلاح‌های سنگین منتشر شده که ظاهرا در پیشروی آنها در چند محله اصلی شهر بی‌تاثیر نبوده است. شبکه تلویزیونی "ان بی سی" گزارش می‌دهد ده‌ها موشک پیشرفته زمین به هوا از طریق مرز ترکیه در اختیار مخالفان حکومت بشار اسد قرار گرفته است. دست‌کم نیمی از پاسگاه‌های نظامیان سوریه در نوار مرزی با ترکیه به تصرف مخالفان درآمده و نیروهای دولتی کنترل خود را بر بخش بزرگی از مناطق مرزی از دست داده‌اند. در همین حال ارتش ترکیه که در مرزهای سوریه به حال آماده باش درآمده‌اند دست به اجرای یک رزمایش نظامی زده‌اند. منابع خبری ترکیه می‌گویند این رزمایش در فاصله‌ی دو کیلومتری مرز سوریه انجام شده و در آن ۲۵ تانک شرکت داشته‌اند. واکنش به تیرباران نظامیان دستگیر شده به گزارش خبرگزاری‌ رویترز طی دو روز گذشته فیلم‌هایی در اینترنت منتشر شده که صحنه اعدام و کشتن چند سرباز ارتش و شماری از شبه نظامیان حامی بشار اسد توسط مخالفان را نشان می‌دهد. انتشار این تصویرها با واکنش‌های مخالفت‌آمیزی در سطح بین‌المللی روبرو شده است. dw.de گزارش عفو بین‌الملل و پیام بشار اسد در بحبوحه جنگ حلب عفو بین‌الملل در گزارشی از برخورد خشن هواداران بشار اسد با مخالفان انتقاد کرده است. گروه‌های حقوق بشری در مورد بروز فاجعه انسانی در حلب هشدار می‌دهند. مجمع عمومی سازمان ملل هم در حال تنظیم قطعنامه‌ای دیگر است. هیثم المالح مامور تشکیل دولت انتقالی سوریه در تبعید شد ترکیه آتشبار و پدافند هوایی در مرز سوریه مستقر کرد وزیر خارجه آلمان، گیدو وستروله می‌گوید «مخالفان حکومت اسد مسئولیت دارند که در مناطق تحت کنترل‌شان از اعمال انتقام‌جویانه و خشونت علیه کسانی که قادر به دفاع از خود نیستند جلوگیری کنند.» در یکی از ویدئوها چهار نفر که ظاهرا از فرماندهان محلی گروه شبه‌نظامی الشبیحه هستند، دیده می‌شوند که در حیاط مدرسه‌ای در حلب تیرباران می‌شوند. اعضای این گروه که از نیروهای سرکوبگر حکومت بشار اسد محسوب می‌شوند متهم هستند در حمله‌ی ارتش به بسیاری از مناطق مسکونی به سوی غیرنظامیان تیراندازی کرده‌اند. در یکی دیگر از فیلم‌ها مخالفان حکومت از کشتن یک تک‌تیرانداز ارتش سخن می‌گویند که پیشتر دستگیر شده است. تانک‌های مخالفان در نبرد سرنوشت‌ساز حلب سوسن غوشه، سخنگوی ناظران سازمان ملل در سوریه روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد اعلام کرد شبه‌نظامیان مخالف حکومت سوریه تانک در اختیار دارند و در درگیری‌هایی که در حومه حلب در جریان است از آنها استفاده می‌کنند. سوسن غوشه به نقل از ناظرانی که در حلب حضور دارند از حمله جنگنده‌های نیروی هوایی سوریه به مواضع مخالفان خبر داده است. ظاهرا این نخستین بار است که نیروهای دولتی در سرکوب مخالفان از جنگنده استفاده می‌کنند. استفاده از هلی‌گویترهای نظامی در حومه دمشق نیز گزارش شده بود. به اعتقاد ناظران با مجهز شدن مخالفان به موشک‌های ضد هوایی و تانک نیروهای حکومتی بیش از پیش در نبرد "سرنوشت‌ساز" حلب با مشکل روبرو خواهند شد.