Wednesday 17 August 2011

بیانیه مشترک

بیانیه‌ی مشترک سه‌ حزب سیاسی کردستان ایران به‌ مناسبت روز 28 مرداد - سالروز فتوای "جهاد" خمینی علیه‌ مردم کردستان
مردم مقاوم کردستان!
احزاب و سازمانهای سیاسی!
مجامع و نهادهای حقوق بشری!
28 مرداد امسال (19/8/2011)، 32 سال از صدور فتوای جهاد" خمینی"( رهبر وقت رژیم تازه‌ بقدرت رسیده‌ی ایران) علیه‌ مردم حق طلب و دمکراسیخواه‌ کردستان می‌گذرد. همانگونه‌ که‌ همگان مطلعند، زمانی که‌ رهبران جنبش حق طلبانه‌ و دمکراتیک مردم کردستان تمام هم خود را جهت حل مسالمت آمیز مساله‌ی کرد در چهارچوب ایران به‌ کار گرفته‌ بودند، کارگزاران رژیم تازه‌ به‌ قدرت رسیده‌ ایران با کارشکنی و مانع تراشی در جریان نشستهای نمایندگان ملت کرد و دولت مرکزی، به‌ بستر سازی جهت سرکوب همه‌جانبه‌ی مردم کردستان پرداختند. در پی نشست مجلس خبرگان در تاریخ 27/5/1358 و متعاقب آن صدور فتوا یی از جانب خمینی در 28/5/1358 جنگی خانمانسوز و نابرابر بر مردم کردستان تحمیل شد. این جنگ که‌ جنگ سه‌ ماهه‌ نام گرفته‌ است در نهایت منجر به‌ قربانی شدن صدها تن و بی خانمانی و آوارگی هزاران تن شد و در جریان آن، هزاران نفر جهت دفاع از حقوق پایمال شده‌ و آزادیهایشان به‌ صفوف مبارزین کردستان پیوستند.
خمینی جهت استحکام پایه‌های قدرتش، با صدور این فتوا در صدد بود تا مردم ایران را به‌ صورت عام و ملیتهای تحت ستم (کرد و آذری) را به‌ طور خاص، در جنگی ناخواسته‌ درگیر نماید و خود بتواند با فراغ بال حکومتش را بر تمامی نواحی ایران مستولی سازد. به‌ همین سبب در پی صدور این فتوا، جنگی تمام عیار و همه‌جانبه‌ سرتاسر کردستان را فرا گرفت و اعدام و تیرباران گروهی مبارزین آزادیخواه‌ کردستان آغازشد. بواسطه‌ این جنگ نابرابرصدها تن از مردم آزادیخواه‌ کردستان اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک، بی هیچ گناهی و بدون محاکمه‌ به‌ جوخه‌های اعدام سپرده‌ شدند و حق حیات از آنان سلب شد. جنایتی از این دست آنهم از جانب رژیمی که‌ تازه‌ به‌ قدرت رسیده‌ و تا دیروز دم از آزادی و عدالت می زد، مایه‌ی شگفت بود. متأسفانه‌ در آن هنگام به‌ علت محدودیت وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های همگانی، جامعه‌ی جهانی آنگونه‌ که‌ باید و شاید از عمق جنایات رژیم در کردستان آگاه‌ نشد و به‌ همین خاطر بیشتر کشورها و نهادهای مدافع حقوق بشر بین المللی در رابطه‌ با این تهاجم سکوت اختیار کردند.
نکته‌ی حائز اهمیتی که‌ لازم است همگان با دیده‌ی احترام بدان بنگرند، مقاومت و فداکاری مردم مناطق مختلف کردستان در رویارویی با یورش نابرابری بود که‌ بر‌ آنها تحمیل شده‌ بود. در همان لحظات آغازین جنگ، مردم کردستان قهرمانانه‌ در مقابل متجاوزین ایستادند و کوچه‌ها و خیابانهای شهرهای کردستان را به‌ سنگر مبارزه‌ و دفاع از مطالبات برحق ملت کرد بدل نمودند. مقاومت وجانفشانی مردم کردستان در دفاع از خود ومطالباتشان، موجب شد این جنگ بعد از سه‌ ماه‌ به‌ شکست نیروهای دولتی بیانجامدو خمینی ناچاراز‌ پذیرش شکست واعلام آتش بس جهت انجام مذاکره‌(هرچند مقطعی و با رویکردی تاکتیکی) شد. به‌ همین دلیل در شرایط کنونی نامگذاری روز 28 مرداد به‌ عنوان"روز مقاومت ملی مردم کردستان" امری شایسته‌ و بجاست.
اكنون كەپس از گذشت 32 سال بە این رویداد تلخ نظر میافكنیم، چنانچە بە رخدادها و تحولات منطقە بنگریم، میبینیم كە روند رویدادها بە نفع آزادیخواهان و ملل تحت ستم رقم میخورد و این رژیمهای دیكتاتور و نظامهای مستبد هستند كە در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار گرفتەاند. برای اثبات این واقعیت كافی است تحولاتی كە در كشورهای عربی و شمال آفریقا و اخیرا درسوریە اتفاق میافتند، را مد نظر قرار دهیم. از سوی دیگر در 32مین سالروز 28 مرداد، "روز مقاومت ملی مردم كردستان" نباید فراموش كرد همانطور كە رژیم ایران آن زمان بە كردستان هجوم كرد، اكنون نیز از هجوم و سیاستهای شوم خود دست برنداشتە و با سلاح و تجهیزات مدرنتر و پیشرفتەتر، مرزهای اقلیم كردستان را آماج حملات خود قرار دادە و هر روزه‌ با بهانەهای مختلف تلاش میكند. ملت كرد و جنبش دمكراتیك و حق طلبانەی این ملت را هدف قرار دهد. در یادروز سی و دومین سالروز صدور فتوای خمینی علیە مردم كردستان، بار دیگر ضمن محكوم كردن هجوم بە مردم كردستان، بر انسجام و همبستگی احزاب و جریان‌های‌ سیاسی تأكید ورزیدە و امیدواریم اینگونه‌ رخدادهای تاریخی بە تجربەای برای همگان بدل گردیدە و در آیندە با اتحاد و همبستگی، با هر نوع اقدام خمصانە علیە ملتمان مقابلە نمائیم. همچنین از كلیەی محافل و مجامع بشردوست‌ خواستاریم در راستای معرفی و محاكمەی رهبران رژیم ایران بطور عام و بویژە عواملی كە در این جنایت وحشتناك دخیل بودند، اقدام نمایند.

درود بر شجاعت و مقاومت ملی مردم كردستان.
پیروز باد جنبش حق طلبانە و دمكراتیك ملت كرد.

سازمان خبات كردستان ایران
كوملەی انقلابی زحمتكشان كردستان ایران
حزب دمكرات كردستان
26/5/1390
17/8/2011

No comments: