Wednesday 21 March 2012

کاهش شدید واردات نفت از ایران

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه اعلام کرد که در راستای اعمال تحريم بر صنعت نفت ايران، ۱۱ کشور، واردات نفت خود از ايران را به شدت کاهش داده اند.
هيلاری کلينتون نام اين کشورها را بلژيک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، يونان، ايتاليا، ژاپن، هلند، لهستان، اسپانيا و بريتانيا اعلام کرد.
او در بيانيه ای در همين رابطه گفت که اين کشورها با سختی‌هايی برای کاهش واردات نفت روبرو بوده اند، اما با اين اقدام، تعهد بين المللی خود را نسبت به مسئله ايران نشان دادند.
در اين بيانيه همچنين آمده است: «اقدام کشور ژاپن در کاهش چشمگير ميزان خريد نفت خام از ايران با در نظر گرفتن چالش های بخش انرژی و ديگر مسائلی که اين کشور در سال گذشته با آن روبرو بوده از اهميت به سزا و ويژه ای برخوردار است. ما اقدامات همه اين کشورها را می ستاييم و از ديگر کشورهايی که از ايران نفت وارد می کنند می خواهيم از رفتار آنها پيروی کنند.»
خانم کلينتون افزود «در گزارش خود به کنگره ايالات متحده آمريکا اظهار خواهم داشت که مؤسسات مالی مستقر در اين کشورها به مدت ۱۸۰ روز، قابل تمديد از زمان ارائه اين گزارش، از تحريم معاف هستند.»
به گزارش آسوشيتد پرس، ۱۲ کشور ديگر هستند که هنوز از ايران نفت می خرند ولی در فهرست معافيت های آمريکا قرار نگرفته اند. در ميان اين کشورها می توان به چين، هند و آفريقای جنوبی اشاره کرد.
در همين حال، «تيموتی گايتنر»، وزير خزانه داری ايالات متحده، روز سه شنبه اعلام کرد دولت آمريکا در تلاش خود برای بازداشتن حکومت ايران از دستيابی به تسليحات هسته ای، به تازگی قول همراهی برخی شرکای بزرگ تجاری ايران را دريافت کرده است.
به گزارش رويترز، آقای گايتنر که در برابر کميته خدمات مالی سنای آمريکا گزارش ارائه می داد، اعلام کرد: «ما در حال بررسی روش هايی هستيم که بتوانيم از آن طريق فشار بيشتری بر ايران وارد کنيم. هم اکنون پيشرفت های اساسی در اين زمينه را شاهد هستيم و اميدواريم که بتوانيم در نهايت موفق شويم بر محاسبات رژيم ايران در پيگيری ساخت تسليحات هسته ای تأثير بگذاريم.»
عربستان سعودی، بزرگترين صادر کننده نفت جهان، اعلام کرده که هرگونه نياز فوری ناشی از تحريم نفت ايران را تأمين خواهد کرد. تيموتی گايتنر اين حرکت سعودی ها را «پيامی بسيار سازنده» توصيف کرده است.
آمريکا در سال گذشته شمسی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران را هم مورد تحريم قرار داد. همچنين آمريکا و اتحاديه اروپا قطع ايران از شبکه سوييفت را دنبال می کردند که از اين هفته به اجرا درآمده است.
معافيت از تحريم های ياد شده مرتبط با تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران از سوی آمريکا است. باراک اوباما سال گذشته قانون تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران را امضا کرد که به موجب آن هر نهاد مالی و تجاری که با بانک مرکزی رابطه داشته باشد، از سوی آمريکا مجازات می شود.

No comments: