Sunday 6 December 2009

بیانیه شورای جبهه ملی ایران در خارج از کشور

شانزدهم آذر و ادامه مبارزات ضد دیکتاتوری

ازواقعه شانزده آذر سال 1332 نزدیک به 56 سال می گذرد ، ولی دانشگاهیان ایران وانان که شاهد ان حادثه بودند هیچگاه آنرا فراموش نکردند. از ان زمان هر ساله دانشجویان در دانشکده فنی باین مناسبت اجتماع کرده علیه رژیم سابق شعار میدادند جریان واقعه به طورخلاصه این بود که دران تاریخ قرار بود نیکسون معاون ژنراال ایزنهاور به تهران بیاید وباید ازهر گونه اعتراض و تظاهراتی علیه او جلوگیری شود تا نشان دهند که بعد از کودتای 28 مرداد حکومت براوضاع مسلط است. لذا برای ترساندن وجلوگیری ازتظاهرات دانشجویان ، ابتدا یک گردان سربازمسلح دراطراف دانشگاه مستقرمیکنند. بعدا این سربازان وارد دانشگاه میشوند و بدانشکده فنی ، که معمولا محل تظاهرات بود، میروند. انگاه به بهانه ای وارد کلاس درسی شده و چند دانشجو را بیرون میبرند. در این زمان دانشجویان که اوضاع را چنین میبینند از کلاسها بیرون میایند واعتراض میکنند . ناگهان بدستور فرمانده ، سرباران شروع به شلیک گلوله میکنند. عده ای موفق به فرارمیشوند ولی سه دانشجوی دانشکده به شهادت میرسند. سه دانشجوی کشته شده عبارت بودند از: بزرگ نیا – قندچی – شریعت رضوی.
روزبعد ژنرال ایزنهاور درکنگره امریکا اعلام داشت شاهنشاه ایران کاملاً براوضاع مسلط است و دکترمصدق طیق رأی دادگاه به زندان محکوم شده است.
از ان زمان تاکنون و پس از انقلاب 57 نیز همه ساله ، دانشچویان وجبهه ملی ایران این روز را گرامی داشته و انرا نمادی علیه دیکتاتوری دانسته است. اما امساال دراثرجنبش فراگیر مردمی و بویژه مبارزات دامنه دار جوانان ، دانشجویان و زنان ایران در داخل و خارج ، 16 اذر پرافتخاری در پیش است . کلیه دانشجویان درسراسرکشور و در خارج از ایران امادگی خود را برای تظاهرات وسیع اماده کرده اند. ازطرفی حکومت پادگانی-اسلامی، شروع بدستگیری و تهدید دانشجویان فعال در دانشگاههای تهران و سایر شهرهای ایران نموده تا بزعم خود از هر حرکتی در دانشگاهها و در خارج از دانشگاهها جلوگیری کند . اما مردم و جوانان همانگونه که درموارد مختلف ، از 22 خرداد گذشته تا کنون نشان داده اند اززندان و چماق چماقداران حکومتی هراسی ندارند و همچنان بمبارزات خود تا بر کناری این حکومت فاسد نظامی- مذهبی ادامه خواهند داد.

شورای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
10/9/1388 برابر با 2/12/2009

No comments: