Thursday 25 March 2010

زیبا کلام و رئیس دانا - نوشته اقای علی ضرابی

علی ضرابی
زیبا کلام وکلام زیبا
صادق زیبا کلام وفریبرزرئیس دانا، دوتن از اساتید دانشمند وارزشمند کشورما هستند که هردو خوب، پخته و سنجیده سخن می گویند. هیچ یک از آنها دراپوزسیون نیستند، ولی از منافع مردم وارزشهای اجتماعی وتاریخی آنها دفاع می کنند. از آنجا که این شخصیت ها سخنوران فهمیم وهوشمندی هستند، کسی نمی تواند برای آنها و گفته هایشان سند سازی کند.
دانش صادق زیبا کلام در تاریخ وطرز ارائه آن برای شنونده به حدی جالب وارزشمند است که دست اندرکاران تلویزیون جام جم ایران از او ودکتر نجفی وچند محقق دیگر خواسته اند که برنامه ای برای شناخت تاریخ ایران بطورهفتگی درتلویزیون اجرا کنند. من بخش هایی ازاین برنامه را دیده ام به نظرم بسیار جالب آمد بخصوص فضای آزادی که برای شرکت کنندگان این میزگرد داده بودند.
. این هفته گفتار آقای زیبا کلام درباره رضاشاه پهلوی وخدمات او بود. ایشان معتقد بود که ما برای ارزش گذاری داشته های خود باید به جهان تاریخ برویم. تاریخ است که می تواند به پیکرما لباس زیبا و یا زشت بپوشاند، بخصوص تاریخ نزدیک کشورمان. زیرا تاریخ هم وقتی پیرمیشود پیرایه هایی به درست یا نادرست به او پوشانده میشود. او به درستی گفت که اگر به تاریخ نگاه کنیم، دراین صد سال اخیر دو تن ازپادشان ایران در زمانی که ایران می رفت که پاره پاره شود، کشور ما را نجات دادند.
یکی از آن دو. آغامحمدخان قاجار بود باهمان خوی جلادمنشی وخونخواری خود که کاش چنین صفتی نمی داشت. دیگر رضا شاه بود که با روی کار آمدن او کشور ایران که براثر بی کفایتی شاهان بی لیاقت قاجار در حال اضمحلال وفروپاشی بود نجات پیدا کرد. رضا شاه خیلی زود خون تازه ای به شریان کشورتزریق شد ومملکت از هم پاشیدۀ ما رو بسوی تعالی وآبادانی برد و امنیت کامل را بر کشور حکمفرما کرد.
زیبا کلام ازاشتباهات و دیکتاتوری وبخصوص ثروت اندوزی رضا شاه که البته توأم با آبادنی کشورهم بود، بحث کرد و اعمال خلاف رضاشاه را هم نادیده نگرفت. آنچه صادق زیبا کلام گفت وظیفه یک معلم تاریخ است، با این حال خیلی جرأت می خواهد که دروضیعت کنونی، شخصی پیدا شود وواقعیت ها را اینگونه بی پروا بازگو کند.
رئیس دانا وزیبا کلام ضمن این که می گویند سوسیالیست هستند، ولی با احترام به حکومت از انتقاد اعمال حاکمان غافل نیستند.
گفتار زیبا درباره ملی شدن صنعت نفت نیز جالب بود. او گفت من از ملی شدن صنعت نفت نمی گویم، بلکه از نهضت ملی شدن صنعت نفت می گویم، زیرا این حرکت ریشه دار و یک خواسته قدیمی ملت ایران بود که سرانجام با اندیشه و کاردانی مرد بزرگی مثل مصدق به نتیجه رسید.
*
جنبش سبز
من سردمداران جنبش سبزرا اپوزسیون نمی دانم، زیرا هریک ازآنها اگربه جای رئیس جمهور فعلی انتخاب یا منصوب میشدند درست مثل همین رئیس جمهور کنونی بودند، تنها با کمی اختلاف، چون آنها هم باید زیر چتر رهبر قرار می گرفتند. آنها عاشق مقام هستند و به ملت کار زیادی ندارند. از دور دستی هم برای ملت تکان میدهند خدا پدرشان را بیامرزد.
این را هم اضافه کنم که فکر نکنیم که دانشجویان ما نمی فهمند، چرا آنها خوب می فهمند. آنها صد تا رهبر جنس سبز و قرمزرا به یک رئیس دانا و زیبا کلام عوض نمی کنند، آنها ده ها رهبر از جنس خود در دانشگاه ها دارند. این جنبشی که به خاطر مخالفت با انتخابات به راه افتاد، توسط دانشجویان به این عظمت رسیده است. باید به حرکت آنها ارج نهاد و ارزش گذاشت.
.درود به مردم حق طلب ایران و دانشجویان قهرمان ما ودلاورانی مثل زیبا کلام ها که با بیان حقایق تاریخی در بیداری و آگاهی مردم ایران قدم بر می دارند.

No comments: