Monday 12 April 2010

اعطای جایزه به اکیر گنجی

BBC Persian

اعطای جایزه نیم میلیون دلاری موسسه کیتو به اکبر گنجی

اکبر گنجی خبرنگار جنجالی و زندانی سیاسی پیشین ایران برنده جایزه 500 هزار دلاری میلتون فریدمن موسسه کیتو برای پیشبرد آزادی در سال 2010 شده است.
موسسه تحقیقاتی کیتو که در واشنگتن مستقر است روز دوشنبه با اعلام این خبر علت اعطای جایزه را حمایت اکبر گنجی از "دمکراسی سکولار و افشای دخالت حکومت در قتل مخالفین رژیم مذهبی ایران" ذکر کرده است.
ادوارد اچ کرین رئیس موسسه کیتو در بیانیه ای که بر روی وبسایت این موسسه منتشر شده گفته است: "اکبر گنجی در مبارزه برای آزادی در ایران رنج های عظیمی را تحمل کرده است."
وی افزود: "با توجه به آنچه بر او رفت، اگر از ادامه راه منصرف می شد، کسی بر او خرده نمی گرفت، اما او همچنان به تفکر و نگارش برای آنکه ایران را به مکان بهتری برای مردمش تبدیل کند ادامه داد، در حالیکه با کلامش آزادی شخصی و امنیت خود را به خطر می انداخت."
در ادامه بیانیه موسسه کیتو آمده است بیشترین شهرت گنجی مجموعه مقالات کاوشگرانه او در سال 1999 درباره قتل های زنجیره ای در ایران بود که به مرگ پنج روشنفکر دگراندیش انجامید."
مجموعه این مقالات بعدها تحت عنوان تاریکخانه اشباح منتشر شد که در آن برخی از مقام های عالیرتبه ایران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری پیشین و رئیس مجمع تشخیص مصلحت را با این قتل ها مرتبط می دانست.
بیانیه موسسه کیتو می افزاید این کتاب که یکی از پرفروش ترین کتابها در ایران شد "گمان می رود به شکست انتخاباتی نامزدهای محافظه کار در انتخابات مجلس در سال 2000 کمک کرد."
این موسسه سپس به ماجرای کنفرانس برلین، زندانی شدن اکبر گنجی به مدت شش سال و اعتصاب غذای او اشاره کرد که موجب واکنش گروه های حقوق بشر جهانی و برندگان جایزه نوبل شد.
موسسه کیتو خاطرنشان می کند اکبر گنجی پس از ترک ایران همچنان سرسختانه با حمله نظامی آمریکا به ایران و عراق مخالفت کرده و می گوید: "شما نمی توانید با حمله برای کشوری دمکراسی بیاورید."
جایزه میلتون فریدمن برای پیشبرد آزادی در سال 2002 تاسیس شد و هر دو سال به یک چهره سرشناس تعلق می گیرد.
در میان اسامی اعضای کمیته گزینش برنده سال 2010 نام فرید زکریا سردبیر نشریه بین المللی نیوزویک و ساموئل بریتان نویسنده روزنامه فایننشال تایمز به چشم می خورد.
موسسه کیتو یکی از مراکز تحقیقاتی واشنگتن در زمینه سیاست گذاری عمومی است که وابستگی حزبی ندارد و مدافع اقتصاد آزاد و محدود کردن دخالت های حکومت است.
این موسسه از منتقدین حمله جورج بوش به عراق در سال 2002 بود اما از سیاست های مهاجرتی و مالیاتی رئیس جمهور پیشین حمایت می کرد.
اکبر گنجی در حال حاضر در نیویورک زندگی می کند.
این جایزه قرار است 13 مه طی مراسمی در واشنگتن رسما به او اعطا شود.
دولت ایران اعطای این گونه جوایز را نشانه حمایت آمریکا از انقلاب مخملی می داند.

No comments: