Wednesday 22 September 2010

مصاحبه با کورش زعیم

25 شهریور 1389

گفتگوی رادیو زمانه (مریم محمدی) با کورش زعیم
تشکیل جبهه هواداران اسفندیار رحیم مشایی

خبر: «جمعیت حامیان رییس دفتر محمود احمدی نژاد» روز دوشنبه پانزدهم شهریورماه، در تالار «میثاق» متعلق به ارتش اعلام موجودیت کرد. این خبر روز شانزدهم شهریورماه توسط برخی رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب منتشر شد. پایگاه اینترنتی «الف» متعلق به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس و ار منتقدان جدی احمدی نژاد و معاون وی رحیم مشایی، تشکل دهندگان این جبهه را چند گروه ناشناس و مجعول خوانده بود.
به گزارش این رسانه، سخنرانان در این مراسم به شدت به منتقدان و مخالفان آقای مشایی از جمله روزنامه کیهان و حسین شرعتمداری حمله کردند. از سوی دیگر، به نظر می رسد که نشریات و رسانه های متعلق به اصولگرایان سنتی به عمد از انعکاس این خبر خودداری کرده باشند. روزنامه کیهان، رسالت و حتی روزنامه جمهوری اسلامی علی رغم حساسیت ها و انتقاداتی که نسبت به مسائل مربوط به رحیم مشایی دارد، درباره این روزنامه بطور کامل سکوت کرده اند.
پرسش: در شرایطی که احزاب و سازمان های سیاسی شناخته شده برای ادامه فعالیت ها مشکلات و موانع حکومتی مواجه هستند، بد نیست ببینیم مسئولان این احزاب و سازمان ها چه می گویند. کورش زعیم عضو شورای مرکزی «جبهه ملی داخل» می گوید:
کورش زعیم: ما در ایران، به ویژه امسال، نباید از رویدادهای غیرعادی که در درون جمهوری اسلامی رخ می دهد شگفت زده یا هیجان زده بشویم.[ از آغاز دولت نهم معلوم بود که یک سناریوی بزرگ با بازیگرانی که از خودشان اختیاری ندارند در شرف اجراست. من اینرا از آغاز این دوران در نوشته ها و سخنانم اشاره کرده بودم. ]اگر به یاد داشته باشید، آقای رحیم مشایی از همان آغاز دوره جدید ریاست جمهوری، پنج سال پیش، با تابو شکنی های خود ایجاد جنجال های رسانه ای زیادی کرد و جالب اینکه هیچ کدام از معترضان و مخالفان ایشان، از روحانیان بانفوذ و از اعضای مجلس شورای اسلامی گرفته تا راس نظام نتوانستند ایشان از جای خودشان تکان بدهند.[
اکنون هم که همه زیرساخت های مدیریتی و اقتصادی کشور نابود شده، کلیه درآمد ما صرف واردات و در راستای تغذیه قشری خاص و نابودسازی صنعت و کشاورزی شده، در صنایع نفت و گاز که منبع اصلی درآمد ملی ما بوده بزودی به واردکننده تبدیل خواهیم شد، همه همسایگان ما به دشمنان بالقوه تبدیل شده اند و تجزیه طلبی یک گروه خاص آشکار و میدانی شده، به نظر می رسد که پرده اول این نمایش پایان یافته است. بنابراین، اگر این خبر درست باشد، و تشکیل این جبهه واقعیت داشته باشد و به عمل برسد، شاید دیگر نقش رییس جمهوری کنونی در این سناریو به پایان خود نزدیک می شود، و از آنجا که هر دو نفر از یک منبع قدرت پشتیبانی می شوند، به نظر می رسد که بزودی پرده دوم نمایش بالا خواهد رفت.
پرسش: آقای زعیم، در پرده دوم نمایشی که می گویید چه می بینیم؟
کورش زعیم: البته این پرده دوم را به صراحت نمی شود بیان کرد، بهر حال این یک ارزیابی است که وقتی به صورت یک واقعیت ادا شود، آدم متهم به تشویش اذهان عمومی می شود. ولی من همین را می گویم که من از آغاز این ریاست جمهوری در سال 1384، از آنجا که از آغاز پیش بینی این رویدادهای را می کردیم که به وقوع هم پیوسته اند، اکنون هم می گویم که برای این جریان که حاکم بر کشور هست وهیچ گروهی حتا صنف روحانیان، و حتا راس نظام هم نمی توانند کنترل کنند، وارد مرحله بعدی میشود که موجودیت خودش را و چیرگی خودش را بر سیاست کشور ایران تثبیت بکند.
پرسش: این پرسش باز هم پیش می آید: وقتی امروز این جریان از حمایت روحانیت و از حمایت، حتی آنطور که شما عنوان کردید، رهبری هم برخوردار نیست، به پشتوانه چه نیرویی باز هم حرکت می کند؟
کورش زعیم: همان نیرویی که دولت دهم را روی کار آورد، اعتراضات میلیونی مردم را سرکوب کرد و اکنون هم حاکم است. فکر می کنم همه آن نیرو را مشاهده کرده اند. ولی البته ما پایانی دلخواه برای آنها در این جریان نمی بینیم، ولی به هر حال یک واقعیت است که به وقوع می پیوندد و ما باید صبر کنیم و ما که اکنون بیرون زندان هستیم، باید مواظب جملات و اظهارنظرهایمان باشیم. ولی من در تمام نوشته هایم در این چند ساله اشاره کرده ام به روندی که از سال 78 آغاز شده و همین طور پیشروی کرده تا امروز.
پرسش: شاید از این منظر نیز این موضوع قابل تامل باشد: در شرایطی که در ایران هر نوع تشکل و تجمعی می تواند مورد هجوم و حمله اصولگرایان افراطی قرار بگیرد، نشست حامیان رحیم مشایی در تالار میثاق ارتش صبعا با محافظت کامل برگزار می شود.
کورش زعیم: این موضوع خیلی آشکار بود. اگر یادتان باشد ما در اوایل حکومت دولت نهم، حمله کردیم به آقای مشایی و متهمشان کردیم به نابودسازی عمدی میراث فرهنگی و تاریخی کهن ایران. از آن موقع که کورش و میراث کهن ایرانی گسترده مطرح شد و جهانی شد، اکنون این آقایان شروع کرده اند مسیرشان را تغییر دادن، و خودشان را هوادار فرهنگ کهن ایرانی و حتا کورش نشان دادن با نامگذاری روز کورش، که ما ملت ایران آن را نامگذاری کرده بودیم بعنوان روز جهانی کورش. اینها می خواهند سوار موج احساسات مردمی بشوند و به آن هدفی که دارند برسند. ما باید صبر کنیم ببینیم نتیجه چه خواهد بود. ولی نتیجه کار آنچه این آقایان تصور می کنند نخواهد بود، ولی تصور می کنم که برای مردم ایران رو به مثبت است.

No comments: