Monday 7 June 2010

مصاحبه با مهندس کورش زعیم

گفتگوی رادیو فرانسه (رحمت قاسم بیگلو) با کورش زعیم

پنجشنبه 13 خرداد (3 ژوئن
2010)
درخواست پروانه برای راهپیمایی 22 خرداد
قاسم بیگلو: با نزدیک شدن سالروز انتخابات ریاست جمهوری و ناآرامی های پیامد آن در ایران، چندین تشکل سیاسی اصلاح طلبان و روحانیون وابسته به نظام اسلامی، از وزارت کشور درخواست مجوز برای برگزاری راهپیمایی کردند. وزارت کشور قبلا اعلام داشته بود که برای هرگونه راهپیمایی باید تشکل های مدنی و سیاسی درخواست مجوز نمایند. برخی از نیروهای سیاسی در ایران از امضای درخواست نامه خودداری کردند، که از آن جمله ائتلاف جبهه ملی و جناحهایی از ملی مذهبی ها در ایران بودند. در یک گفتگوی تلفنی با مهندس کورش زعیم از فعالین سیاسی داخل ایران از دلایل عدم همکاری احزاب گرد آمده در ائتلاف آزادیخواهان ایران پرسیدم. کورش زعیم در تهران:
کورش زعیم: ببینید، آنها حقشان است این درخواست را بکنند و راهپیمایی هم بکنند. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، طبق ماده 27، راهپیمایی کاملا آزاد است، به شرط اینکه مسلحانه نباشد. بنابراین، آنها حق دارند این کار را بکنند. ولی ما در جبهه ملی ایران، در حالیکه از جنبش مردمی ملت ایران که یک سال است اوج گرفته پشتیبانی می کنیم، و تلاشهای سران جنبش اصلاح طلبی را هم ستایش می کنیم، باور داریم که حتا اگر موفق شوند، کار ما به عنوان یک سازمان اوپوزیسیون پایان پیدا نمی کند، زیرا این منشور جبهه ملی ایران است که هدفهای ما را مشخص می کند. البته اگر این سازمانها منشور جبهه ملی ایران را می پذیرفتند، شرایط ما متفاوت بود.
دوم اینکه، من بر این باور هستم و بارها گفته و نوشته ام که جنبش مردمی کنونی که با نام جنبش سبز شهرت پیدا کرده، پی آمد انتخابات گذشته نیست، بلکه انتخابات گذشته جرقه ای بود که آن را عملیاتی کرد. این جنبش ریشه در نارضایتی و سرخوردگی گسترده مردم در سالهای آخر دهه هفتاد دارد که نخستین آذرخش آن را ما در 18 تیر 1378 مشاهده کردیم. آن موقع، با وجود اینکه این آقایان در فعالیت جناحهای اصلاح طلب غایب بودند و از اصلاحات خودشان هم پشتیبانی نکردند، ما در آن روزها آز آنان پشتیبانی معنوی کردیم و اکنون هم پشتیبانی معنوی می کنیم، و هم اینکه آنان را برای شجاعتشان و پیگیری خواستهایشان ستایش می کنیم، ولی این آخر خط نیست.
دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی سالهاست که نگران انقلابهای رنگین و مخملین بوده و دستگیری فعالان سیاسی و حقوق بشری و مسافران ایرانی تبار به ایران در طی چند سال اخیر، همگی نشانه این نگرانی دستگاه از انقلاب به اصطلاح مخملین بوده است. آنها بیرون از حاکمیت به دنبال سرچشمه انقلاب اصلاحات بودند، در حالیکه در درون خودشان بوجود آمد. من در یک مصاحبه در سال 85 و سپس در زندان گفتم که بیخود به دنبال سرچشمه انقلاب مخملین میگردند، چون هرگز نخواهند توانست سرچشمه و زمان آن را پیش بینی کنند. اینطور هم شد. اکنون هم می گویم آن ترسی که از ما فعالان سیاسی و از جنبش اصلاحات دارند، پشت کردن به واقعیت است. آنچه در آینده رخ خواهد داد، از دیدگاه من، و آنان را بار دیگر غافلگیر خواهد کرد، از درون خودشان خواهد بود. بهر حال، اینها بجای اینکه ما میهن پرستان را هدف قرار بدهند، زندانی کنند و یا تیم حرفه ای برای کشتن ما بفرستند، اگر به ما گوش بدهند، هم خودشان و هم کشور را خواهند توانست نجات دهند.
پرسش: آقای مهندس زعیم ممکن است بطور کوتاه بفرمایید که رئوس نگرانی شما اکنون چه است؟
کورش زعیم: نگرانی من بحران از درون جناح های حاکم است. من جریانهایی را احساس می کنم که هیچ ارتباطی به جنبش اصلاح طلبان ندارد، ارتباطی با این جنبش مردمی که جنبش سبز نام گرفته ندارد، و از درون همین جناح های حاکم و قدرتمند که ما ها را می گیرند، زندانی می کنند و چپ و راست می کنند، در حال تکوین است و من بسیار بسیار نگران بروز آن هستم.
همین جور که همین جنبشی را که پارسال رخ داده بود و من پیش بینی کرده بودم و در بازجویی هایم و نیز در نوشته هایم گفته بودم که روی خواهد داد و تعدادی کشته خواهند شد و هزاران نفر زندانی خواهند شد و همین جور هم شد؛ اکنون هم می بینم که در این جنبش که درون جناحهای حاکم را دچار شکاف کرده، باعث بروز شرایطی خواهد شد که کشور ما را بشدت به خطر خواهد انداخت. من ترسم از آن است. اینها هم که فشار روی ما فعالان سیاسی و رهبران جنبش اصلاحات گذاشته اند، در واقع پشت کرده اند به وقایعی که در درون خودشان رخ می دهد. امیدوارم که وقتی بروز می کند، قابل کنترل باشد.
قاسم بیگلو: آقای مهندس کورش زعیم در تهران، سپاسگزارم که به پرسشهایم پاسخ دادید.

No comments: