Sunday 6 June 2010

حکومت خامنه ای چگونه اغاز شد

حکومت ۲۱ ساله آيت الله خامنه‌ای چگونه آغاز شد؟

۱۳۸۹/۰۳/۱۴
محمد ضرغامی

۱۴ خرداد سالگرد فوت آيت الله خمينی و آغاز حکومت بيست و يک ساله آيت الله خامنه‌ای در ايران است .

اما آيت الله خامنه‌ای چگونه به قدرت رسيد و در روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ در جلسه مجلس خبرگان که او را به رهبری برگزيد، چه گذشت؟

مراد ويسی روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل ايران روند رسیدن آیت الله خامنه‌ای به رهبری را در مصاحبه با رادیو فردا تشریح می‌کند.


- آقای ويسی، چرا ۱۴ خرداد در تاريخ جمهوری اسلامی، روز مهمی است‌؟

خوب بله ، امروز روز به قدرت رسيدن آقای خامنه‌ای در سال ۱۳۶۸ است. ايشان در اين روز و طبق طراحی آقای هاشمی رفسنجانی و تاييد احمد خمينی به قدرت رسيدند.

-اصل قضيه چه بود و ايشان چطور رهبر شدند؟

ببينيد داستان رهبری آقای خامنه‌ای از اين قرار است که از شب قبل که فوت آيت الله خمينی قطعی شد، طبق طرح آقای هاشمی رفسنجانی شبانه اعضای مجلس خبرگان را از سراسر کشور دعوت کردن و تمام هواپيماهای کشور رو بسيج کردن که آنان را به تهران بياورند. مسئول اين دعوت و فرستادن هواپيماها هم شيخ حسن روحانی بود که خيلی به آقای هاشمی نزديک بود. صبح ساعت ۷ خبر فوت آيت الله خمينی را دادند و ساعت ۸ جلسه مجلس خبرگان رو برگزار کردند.

در جلسه صبح که اعضای مجلس شورای اسلامی هم بودند وصيتنامه را خونداند و در جلسه بعد از ظهر که فقط اعضای خبرگان حضور داشتند، موضوع تعيين رهبر جديد را به بحث گذاشتند.

-ظاهرا در اين جلسه ، اول اسم فرد ديگری مطرح بوده است و نه آقای خامنه‌ای؟

بله آن فرد آيت الله محمد رضا گلپايگانی بوده است که بعد از فوت آيت الله خمينی اعلم علما و مراجع به شمار می‌رفت و اگر قرار بود طبق قانون اساسی يک مرجع تقليد به رهبری انتخاب شود شانس آقای گلپايگانی از همه بيشتر بود. در حالی که آقای خامنه‌ای حتی آيت الله بودنش مورد ترديد بود.

ـ مگر آقای خامنه‌ای در اون موقع آيت الله نبودند؟

ببينيد آيت الله بودنش که مورد ترديد بود. بر فرض هم که آیِت الله بوده باشند ، قانون اساسی می‌گفت که رهبر بايد مرجع تقليد باشد و انتخاب آقای خامنه‌ای که مرجع تقليد نبود خلاف قانون اساسی بود . حالا آقايان می‌گويند که بعد که شرط مرجعيت را برداشتيم و برای رفع شبهه دوباره و چند ماه بعد برای رهبری آقای خامنه‌ای رای گيری کرديم .اين خلاف قانون است و ايشان ديگر آن موقع رهبر شده بودند و در عمل کاری بود که شده بود اگرچه غير قانونی .


-ظاهرا بحث شورای رهبری هم بوده و نه رهبری يک فرد خاص؟

بله يکی از نمايندگان مجلس که به طور اتفاقی در جلسه مانده بود برای خود من نقل می‌کرد که اول بحث شورای رهبری شد و خيلی هم طرفدار داشت ولی بعد که فضا به سمت تعيين شورای رهبری رفت، آقای هاشمی رفسنجانی وارد بحث شدند و مسير بحث را تغيير داد و طرح خودش را اجرا کرد.


-مگر آقای هاشمی رفسنجانی در اين جلسه چه کار کرد که شما می‌گوييد طبق طراحی ايشان آقای خامنه‌ای به قدرت رسيدند؟

خوب آقای هاشمی با رهبری آقای گلپايگانی موافق نبود. به همين دليل در حالی که فضای جلسه به سمت تعيين شورای رهبری می‌رفت ، آقای هاشمی وارد بحث شدند و به احمد خمينی که در جلسه حاضر بوده گفتندکه شما اگر اون مطلبتون را الان نمی‌خواهيد بگوييد ، پس کی می خواهيد بگوييد که بقيه گفتند موضوع چيست و احمد خمينی گفت که آقای خامنه‌ای که سفرخارجی رفته بودند امام نحوه حرف زدن ايشان را در تلويزيون ديدند و گفتند ايشان برای رهبری مناسب هستند. بعد خود آقای هاشمی هم اين رو اضافه کرد که ما در زمان حيات امام در جلسه سران قوا به ايشان گفتيم بعد از شما رهبری چی می‌شود که ايشان گفتند نگران نباشيد . فرد مناسب هست و يکی همین آقای خامنه‌ای.

-اين مطلب واقعاصحت دارد؟

من خودم از يکی از شاگردان آيت الله موسوی اردبيلی شنيدم که ايشان که آن موقع رييس ديوان عالی کشور بودند بعد ا اين نقل را به اين شکل و به اين صراحت در مورد آقای خامنه‌ای رد کردند و گفتند آيت الله خمينی از آقای خامنه‌ای يا شخص خاصی اسم نبردند ولی به هر حال اين حرکت آقای هاشمی، ۱۸۰ درجه فضای جلسه را تغيير داد و فضا را به سمت رهبری آقای خامنه‌ای برگردوند و ايشان رهبر شدند.

- اگر اين درست باشد، حالا آقای هاشمی چرا اين کار را کرد و چه چيزی درذهنش بود؟

من بعد ها خودم از يکی از نزديکان آقای هاشمی شنيدم که آقای هاشمی در نظر داشتند آقای خامنه‌ای رهبر بشوند و آقای منتظری هم نقش مرجع را ايفا کنند و خود آ قای هاشمی هم بشوند اداره کننده واقعی کشور. درست به همين دليل بعد از انتخاب آقای خامنه‌ای ، آقای هاشمی به آقای منتظری اصرار کردند که شما برای آقای خامنه‌ای پيام تبريک بفرستيد و رهبری ايشان را تبريک بگوييد . آقای هاشمی به آقای خامنه ‌ی هم گفته بودند شما جواب پيام آقای منتظری را بدهيد و ايشان را به عنوان مرجع در قم خطاب قرار بديد و تثبيت کنيد که در عمل آقای منتظری پيام را دادند ولی آقای خامنه‌ای بازی آقای هاشمی رانکردند و بازی خودشون را پيش بردند.

No comments: