Wednesday 25 January 2012

خاور میانه در سال 2012

پیش بینی کوتاهی از حوادث خاورمیانه در سال 2012
از بررسی نشریات امریکا - بهروز ممتاز

عراق - با خروج ایالات متحده از کشور عراق ، اختلافات بین شیعیان و ستی های عراقی افزایش خواهد یافت . این کشور پایگاه جمهوری اسلامی است و کوشش خواهد کرد نفوذ هر چه بیشتر خود
را در عراق توسعه دهد . شمال عراق منطقه رقابت ترکیه و ایران بوده و برخورد با کردهای
ان منطقه نیز ادامه مییابد .

سوریه - بنظر میرسد بشار اسد ، بدون دخالت نیروهای نظامی ناتو بر کنار شود . با
وجوداختلافات بین مخالفین بشار اسد ، بدون داشتن سازمان نیرومند و متشکل ، احتمال دخالت نیروهای نظامی غرب کم است . در حالیکه فعالیت نیروهای نظامی ناتو در لیبی هفت ماه طول کشید و نیروهای نظامی لیبی هم چندان قوی نبودند ، ولی سوریه دارای نیروهای نظامی قوی تر است و دارای مخازن نفت زیادی مانند لیبی نیست ، لذا کشورهای غربی تمایل چندانی به دخالت نظامی در سوریه ندارند . احتمال جنگ داخلی در سوریه بیشتر است و یشار اسد نهایتا مجبور به فرار میگردد . برنامه جمهوری اسلامی نیز در این میان حمایت از رژیم بشار اسد است تا زمانی که هنوز در قدرت باشد ولی اگر او نتواند مقاومت کند ، جمهوری اسلامی کوشش خواهد کرد که رابطه با نیروها و گروههای جدید برقرار کند تا بتواند نفوذ خود را همچنان در ان منطقه حفظ کند .

بحرین - این کشور تحت حمایت عربستان سعودی خواهد بود و با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس همکاری خواهد کرد .جمهوری اسلامی حمایت از شیعیان این جزیره که اکثریت جمیعت ان را تشکیل میدهند ادامه میدهد . با عربستان رقابت میکند و مشکلاتی را برای انها بوجود میاورد .

یمن - در این سال گروههای مخالف عبداله صالح با یکدیگر همکاری خواهند کرد و اورا از کار برکنار کرده بکمک نیروهای خارجی یک دولت قابل قبول اکثریت را در یمن برقرار میکنند . گروه القاعده سعی خواهد کرد که در یمن فعالیتهای بیشتری داشته باشد ولی در برابر نیروهای عربستان و امریکا قرار خواهد گرفت .

عربستان سعودی - پادشاه عربستان یا باید با جمهوری اسلامی کنار اید و یا با تکیه به امریکا و غرب در برابر نفوذ جمهوری اسلامی در بین شیعیان شمال ان کشور بایستد . با توجه به فعالیتهای جمهوری اسلامی در منطقه ، عربستان بیش از پیش از کمکهای امریکا برخوردار خواهد شد .

مصر - ارتش مصر در این کشور همچنان دو.لت را کنترل نموده و در اثر اختلافات احزاب ، نظامیان مجبور به عقب نشینی در برابر مردم نخواهند شد . با توجه به مشکلات اقتصادی در این کشور ، دخالت ارتش همچنان لازم خواهد بود . در این سال مخالفتها با اسرائیل در مصر بیشتر خواهد شد .

لبنان - سرنوشت لبنان در این سال وابسته به اوضاع سوریه است . اگر رژیم در سوریه تغییر کند ، حزب اله که از طرفداران جمهوری اسلامی است ، نفوذش در حکومت لبنان کمتر خواهد شد . و الا همچنان به نفوذ خود در لبنان ادامه خواهد داد . در هر صورت لبنان در این سال با مشکلات بیشتری روبرو خواهد بود .

اسرائیل - در سال اینده اسرائیل از لحاظ اقتصادی و نظامی قوی تر میگردد ولی ارامش و ثبات این کشور تا حد زیادی بستگی به صلح و روابط با کشورهای مصر و اردن و سوریه دارد . بطور کلی مشکلات اسرائیل با همسایگانش ادامه خواهد داشت و با برکناری بشار اسد و حکومت او ، ممکن است رژیم جدید ، یک رژیم اسلامی باشد که برای اسرائیل خطر جدیدی بشمار اید .

لیبی - این کشور در سال 2012 در وضعیت انقلابی خواهد ماند بدون یک دولت پایدار و اختلافات بین گروههای مسلح و قبایل گوناگون . وجود ذخائر نفت در این کشور و دخالت کشورهای خارجی در امور کشور از عواملی است که ارامش و ثبات را در لیبی بعقب خواهد انداخت .

اردن - در ابن کشور بر تعداد فلسطینیها افزوده میشود . مردم از رژیم سلطنتی در اردن نا خشنود اند ولی چون در انجا ارتشی قوی و وفادار به حاکمیت وجود دارد کمتر با حوادثی شبیه سایر کشورهای عربی روبرو خواهد شد .

No comments: