Saturday 21 January 2012

پایگاههای نظامی امریکا در جهان

چگونه آمریکا در حال گسترش امپراتوری خود می باشد
امیرهوشنگ اریان پور
در حالیکه کشور آمریکا بهیچ کشوری در جهان اجازه نداده است که در داخل سرزمین آمریکا ، آلاسکا، هاوائی، گوام و پورتو ریکو و حتی در نزدیکی های این سرزمین ها پایگاه نظامی ایجاد کند؛ ولی وزارت دفاع آمریکا و مرکز فرماندهی آن " پنتاگون" با تحت فشار قرار دادن سایر کشورها موافقت آنها را برای ایجاد پایگاه های نظامی آمریکا در کشورشان بدست آورده است. اکثر این پایگاه ها فقط از قوانین مصوبه کشور آمریکا تبعیت کرده و کشورهای میزبان حق کوچکترین دخالتی در نحوه عملکرد ، اداره و فعالیت های نظامی آن ندارند. لذا به وضوح می توان نتیجه گرفت که کشور آمریکا با این روش خود توانسته است یک نوع جدیدی از امپراطوری را در خیلی از کشورهای به اصطلاح آزاد جهان بر قرار کند.
تاریخ امپراطوری های مهم جهان از چند هزار سال پیش شروع می گردد. ولی پس از پیشرفت صنعت کشتی سازی و اختراع تفنگ و توپ در قرن شانزدهم، چند کشور اروپایی از جمله پرتقال، اسپانیا، هلند، انگلیس، اطریش و فرانسه ، شروع به کشورگشایی کرده و بیشتر کشورهای موجود آن زمان را که بعضی از آنها دارای تاریخ چند هزار ساله بودند و مناطق و سرزمینهای دور افتاده و ظاهراً بی صاحب در آمریکای شمالی و مرکزی و جنوبی و قاره استرالیا و نیوزلند و حتی قطب شمال و جنوب را به زور نیروی نظامی پیشرفته (آن زمان) به تصرف خود در آوردند. در نتیجه امپراطوری هایی بنام : بریتانیای کبیر، اسپانیا، پرتقال، اطریش، عثمانی و فرانسه بوجود آمدند.
بعضی از این امپراطوری ها چون پرتقال و اسپانیا بتدریج مستعمرات خود را در دنیا از دست دادند، و پس از جنگ بین المللی اول امپراطوری های اطریش و عثمانی نیز مضمحل گردیدند. در سال 1948 آخرین امپراطوری جهان یعنی بریتانیای کبیر نیز پس از مبارزات سرسختانه مردم شبه قاره هندوستان مجبور به واگذاری حکومت به مردم هندوستان گردید و دست از داشتن امپراطوری برداشت.
البته کشورهای دیگری چون: آلمان، ایتالیا و ژاپون نیز داعیه ایجاد یک امپراطوری را در سر می پروراندند، ولی با شکست در جنگ دوم جهانی خواسته آنها عملی نشد.
پس از پیروزی در جنگ جهانی دوم کشورهای آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی هر دو نوع دیگری از امپراطوری را برای خود براه انداختند. 1- اتحاد جماهیر شوروی با تصرف کشورهای اروپای شرقی و وادار نمودن آن ها به پیوستن به بلوک کمونیستی امپراطوری سوسیالیستی را بوجود آورد. این امپراطوری با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 خود بخود از بین رفت . 2- ولی کشورآمریکا امپراطوری خود را به طریق دیگری پایه گذاری نمود!
نیروهای مسلح این کشور که در اواخرسال 1945، با عقب زدن نیروهای متجاوز آلمانی و متحدانش وارد سرزمینهای فرانسه، آلمان، ژاپون، ایتالیا و غیره شده بودند؛ بنام برقراری صلح و حفظ امنیت و پشتیبانی لجستیکی از مردم این سرزمین ها و بهبود وضع خراب اقتصادی آن کشورها، شروع به ایجاد پایگاه های عظیم نظامی نمود. پس از گذشت بالغ بر 60 سال از آن تاریخ هنوز این پایگاه ها در آن کشورها به فعالیت های خود ادامه می دهند!؟
بر مبنای گزارش سالیانه وزارت دفاع آمریکا بنام: “ Base structure report” که صورت واقعی املاک ارتش آمریکا را در خارج سرزمینهای آمریکا ارائه کرده است؛ اشاره به 702 پایگاه در 130 کشور جهان گردیده است. ولی بطور قطع مسلم است که تعداد پایگاه های آمریکا در سایر کشور هابیش از رقم یکهزاراست.
برخلاف مردم سایر کشورهای جهان که علاقمند ند تا بدانند در کشورشان چه می گذرد ؟ شهروندان آمریکایی نه علاقمندند که بدانند و نه تشخیص می دهند که چگونه کشورشان از طریق ایجاد پایگاه های نظامی در سایر کشورهای جهان توانسته است بربیشتر آن کشورها چیره شده و به نحوی بر آنها امر و نهی کند. ممکن است این عدم آگاهی شهروندان آمریکایی را به علت محرمانه نگه داشتن این فعالیت های سیاسی و نظامی دانست.
شبکه زنجیره ای پایگاه های آمریکا در پنج قاره جهان ( بجز قطب جنوب) بررویهم تشکیل یک نوع امپراتوری جدیدی را داده است که دارای مختصات خاص مربوط به خود بوده و در باره اش در هیچ یک از کلاسهای درس جغرافیا صحبتی نمی شود.
بدون پی بردن به ابعاد عظیم این پایگاه های کمر بندی که آمریکا بدور زمین کشیده است، بسختی امکان پذیر است که بتوان نتیجه گرفت که این امپراطوری جدید که ستونهای اصلیش بر روی قدرت نیروهای نظامی آمریکا بنا شده است، تا چه میزانی به اصول قانون اساسی آمریکا لطمه زده است!؟
پس از پایان جنگ جهانی دوم و جنگ کره ، ایجاد این پایگاه های نظامی در سطح دنیا شروع گردید. هدف آمریکا و بعضی از کشورهای غربی در پشتیبانی از ایجاد این پایگاه ها در مرحله یکم جلوگیری از نفوذ اتحاد جماهیر- شوروی که به سرعت مشغول توسعه نفوذ خود در کشورهای اروپای شرقی ، خاور دور ، خاور میانه و افریقا بود.
ولی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و آزادشدن ده ها کشور که یا جزو مستعمرات شوروی بوده و یا بصورت اقمار آن کشور بحساب می آمدند و با توجه به این حقیقت که به دلایلی کشور روسیه دست از حالت تهاجمی خود برداشت و دیگر خطری کشورهای آزاد جهان را تهدید نمی کرد. مشاهده می کنیم که نه تنها تعداد پایگاه های آمریکا رو به کاهش نرفت، بلکه روز بروز تعداد آنها بیشتر گردیده است. ضمناً این پایگاه ها، ظاهراً از حالت دفاعی خارج شده وعملناً به صورت پایگاه های تهاجمی در آمدند.
پس از وقایع ناگواریازدهم سپتامبر 2001، تغییر کلی در سیاست خارجی - نظامی آمریکا در مورد وظیفه اصلی پایگاه هایش در سطح جهان داده شد و مبارزه با تروریسم جهانی را در راس وظایف این پایگاه ها اعلام نمود.
به نوشته چالز جانسون در کتاب Nemesis” “ تا سال 2005 برابر گزارش وزارت دفاع آمریکا تعداد این پایگاه ها بالغ بر 737 بوده است ولی از آن سال به سرعت تعدادشان افزایش یافته و به بیش از یکهزار رسیده است.
ر 46 کشور جهان آمریکا فاقد پایگاه نظامی و یا حضور افراد نظامی می باشد.
در 156 کشور جهان افراد نظامی آمریکا حضور دارند.
در 63 کشور جهان آمریکا دارای یک یا چند پایگاه نظامی است.
پس از وقایع 11 سپتامبر 2001 ، آمریکا در 7 کشور جهان بالغ بر 13 پایگاه نظامی ایجاد کرده و در آنها بیش از 255 هزار نیروی نظامی مستقر کرده است.
به این طریق آمریکا موفق شده است کنترل دریاها و سرزمین های جهان را در دست گرفته و به طریقی بر اکثر کشورها فرمانفرمایی کند. برای رسیدن به این هدف وزارت دفاع آمریکا از 12 ناوگان مستقل دریایی عظیم ( Task force) خود که در راس هر ناوگان یکی از ناوهای هواپیما بر قرار دارد استفاده می کند.
در هر "ناوگان مستقل" علاوه بر ناو هواپیما بر چندین فروند رزم ناو، ناوشکن، فریگیت، زیردریایی، ناو پشتیبانی لجستیکی، مین جمع کن و غیره شرکت دارند . سلاح این ناوگان شامل انواع موشکهای دریا به دریا، دریا به هوا، دریا به زمین و موشک های قاره پیما مجهز به کلاهک اتمی، یا کلاهک معمولی، توپهای دور زن با کالیبر بیش از 10 اینچ و انواع هواپیما ها و هلیکوپتر ها و غیره است .
با استفاده از این 12 ناوگان مستقل و پایگاه های هوایی، نظامی و دریایی خود در خارج آمریکا در حالیکه بیشتر این پایگاه ها مجهز به آخرین دستگاه های پیشرفته الکترونیکی ( شنوایی و بینایی) و به گونه بسیار محرمانه مشغول جمع آوری اطلاعات در کلیه امور مردم کشورها ( طرز تفکر آنها، اظهاراتی که می کنند، فاکس هایی که می فرستند، ای – میل هایشان به یکدیگر، اطلاعات سیاسی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، پزشکی ، دامداری و غیره ) می باشند.
علت اینکه پنتاگون علاقمند است پایگاه های دایمی خود را در عراق بوجود آورده و آن کشور را به امپراطوری وسیع خود بپیوندد، بخاطر ذخایر نفتی بسیار غنی که ضمناً استخراج آن نیز آسان است می باشد . ملت های مسلمان جهان بر رویهم بین دو سوم تا سه چهارم ذخایر شناخته شده نفت و گاز جهان را در اختیار دارند. اگر آمریکا بتواند به همه این ذخایر انرژی دست یابد، در آن صورت خواهد توانست با استفاده ازقدرت وتو و جلوگیری از دستیابی سایر کشورهای صنعتی جهان به این منابع انرژی، آنها را وادار به اطاعت و فرمانبرداری بیشتری کند. ضمناً با نشان دادن مسلمانان جهان به گونه مردمان خبیث و دیو صفت و دشمن ( غربیان متمدن!) و شهروندان آمریکایی ؛ در آنصورت مشکل نخواهد بود که اکثرعملیات خلافی را که سازمانهای ضد تروریستی دولتی آمریکایی علیه "تروریست های مسلمان!" انجام می دهند به گونه ای موجه و برحق برای مردم آمریکا توجیه نماید.
با پیروی از اینگونه نظرات است که وزارت دفاع آمریکا و مقامات مسئول تصمیم گرفته اند ، پایگاه های خود را در مناطقی بنا کنند که احتمال بیشتری برای ایجاد خطر و " شرارت" دارا می باشند.

با بکار گیری این گونه پایگاه های الکترونیکی در سطح جهان وزارت دفاع آمریکا دیگر نیازی به داشتن نیروی زمینی بزرگی که از چندین میلیون نفر تشکیل می شود نخواهد داشت. به این دلیل وزارت دفاع آمریکا طی طرحی مشغول برچیدن تعداد کثیری از پایگاه های نیروی زمینی خود در سرزمین آمریکا و خارج آمریکا است.
ایران در محاصره پایگاه های نظامی آمریکا
نتیجه گیری
بوضوح مشخص است که ایالات متحده آمریکا تصمیم دارد امپراتوری خود را در سطح جهان گسترش داده و در باقیمانده 46 کشوری از جهان که تا این زمان موفق به ایجاد پایگاه در سرزمین هایشان نشده است، پایگاه های خود را تاسیس کند.
با توجه به وجود پایگاه های آمریکا و حضور نیروهای دریایی- هوایی - نظامی آن کشور، در کشورهایی که در همسایگی ایران قرار گرفته اند، به آسانی متوجه می شویم که ایران در محاصره نظامی – اقتصادی قرار گرفته است.
ارتش چند میلیونی ایران از نوع ( سیاهی لشگر) بهیج وجه نمی تواند در مقابل حملات هوایی و موشکی و دریایی آمریکا کارساز باشد. در نتیجه نابودی تاسیسات زیر بنایی کشور که در طول 86 سال گذشته با خون دل و مشکلات فراوان بوجود آمده است در چند روز نابود خواهد شد .
با توجه به این واقعیت آیا هنوز هم مقامات مسئول رژیم جمهوری اسلامی ایران اصرار دارند که با سرسختی غیر قابل تصور به لجاجت و دهن کجی و مخالفت با کشورهای غربی در موارد مختلف از جمله :غنی سازی اورانیوم، پشتیبانی از حزب الله لبنان و حماس فلسطین و شیعیان عراق و دشمنی با اسرائیل و غیره ادامه دهند!؟
ادامه این گونه اعمال غیر مسئولانه مسئولان رژیم جزورشکستگی اقتصادی و تجزیه و نابودی کشور و از بین رفتن میلیونها مردم بیگناه ایران و دشمنی اکثر ملتهای جهان چه نتیجه دیگری برای ملت ایران در برداشته و خواهد داشت؟
امیر هوشنگ آریان پور
ویرجینیا –ژانویه 2012
این گردآوری با استفاده از منابع مشروحه زیر در اندیشگاه ملی ایرانیان تهیه شده است:
منابع :
www.dailykos.com/story
Wikipedia the free encyclopedia
En.wikipedia.org/wiki/development_of_the_united_state_military
Nemesis: The last days of the American republic. By Chalmers Johanson
U.S. Military troops & bases around the world
www.globalpolicyorg/empire/intervetion
American Military bases around the world
www.libsic.edu/bob/class/clis73

No comments: