Monday 27 June 2011

تعمیق یافتن جنگ قدرت در جمهوری اسلامی

کوروش اعتمادی
27 ژوئن 2011

در پی حادتر شدن جنگ قدرت مابین ًرهبر ًی و رئیس جمهور رژیم، شاه مهره های کلیدی مافیای اقتصادی گروه رحیم مشایی ( رئیس دفتر احمدی نژاد) یک به یک به جرم اختلاس های مالی دستگیر شده و روانه زندان شدند . بنظر میرسد حلقه مافیای اقتصادی گروه مشایی در پناه زد و بندهای درون حکومتی در تلاش بوده اند با در اختیار گرفتن مدیریت مؤسسات بزرگ صنعتی و تسلط بر حوزه های بازرگانی و روابط بین المللی، بتدریج عرصه سیاسی و اقتصادی را بر ًرهبر ًی و همدستانش تنگ آورند تا در فرصتی مناسب سکان امور اداره دولت و کشور را در اختیار گیرند. بی شک در این کارزارِ حذف و نزاع اگر گروه مشایی موفّق میشد موقعیت های اقتصادی، تجاری و بخشا ً روابط بین الملل رژیم را حفظ کند، نقش انحصاری مافیای اقتصادی سپاه پاسداران که در قاچاق کالا به کشور دست بالایی را دارد بشدت تضعیف میشد و روحانیت محافطه کار حکومتی تحت رهبری علی خامنه ای به اوج ذلت در عرصه سیاسی دچار میگشتند. بی دلیل هم نبود از همان آغاز فرمانده سپاه پاسداران، جعفری، از ًرهبر ًی میخواست که اجازه دهد مشایی را دستگیر کند تا ًغائله ً خاتمه یابد. حال پس از آشکارتر شدن نیات باند احمدی نژاد-مشایی برای تثبیت موقعیتِ سیاسی خود در حکومت، ًرهبر ً پذیرفت برای ماندگار شدن جمهوری اسلامی با هیبت کنونی اش میبایست فرمان عزل وابستگان باند مشایی و احمدی نژاد از اریکه قدرت را صادر کند.

نخستین فازِ حذف مافیای اقتصادی گروه مشایی با دستگیری منوچهر غروی، مدیرعامل سابق ایران خودرو و تنی چند از مدیرمسئولین اسبق این بنگاه صنعتی آغاز شد. دستگیری و یا اخراج مدیران شرکت سایپا از گردونه چرخ صنایع رژیم فازِ بعدی تنگناهای اقتصادی بر مشایی میباشد، چرا که گفته میشود گروه مدیران شرکت سایپا هم از خویشان و مهره های دست چین شده خود مشایی میباشند. مافیای اقتصادی مشایی علاوه بر در به اختیار گرفتن مراکز صنعتی بزرگ تلاش داشتند تا با قبضه کردن برخی از حوزه های تجارت خارجی موقعیتِ و ً وجه ً احمدی نژاد در عرصه بین المللی را تقویت کنند که این اقدامات در واقع از یک سو جایگاه اقتصادی سپاه پاسداران و نفوذ سیاسی ًرهبر ً در عرصه سیاستهای تجاری و خارجی نظام را سخت بمخاطره میانداخت. از همین رو ًرهبر ً و گروه مشاورین اش تصمیم گرفتند جهت تضعیف بلند پروازهای مافیای اقتصادی مشایی و احمدی نژاد ابتداء مهره کلیدی باند مشایی که تجاربی هم در امور بین الملل و روابط با ایرانیان در خارج از کشور (بنامید لابیهای رژیم در خارج از کشور) را دارا بود، از دایره قدرت حذف کنند. شریف ملک زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان در خارج از کشور، پس از چند روز استعفای خود از پست معاونت وزرات امورخارجه، توسط سپاه پاسداران دستگیر شده و راهی زندان میشود. سومین مرحله دور جدید بازداشتها مافیای مشایی با بازداشت علیرضا مقیمی ادامه مییابد که بازداشت نامبرده توسط مجمع قضائی کارمندان دولت صادر میگیرد. علیرضا مقیمی مدیر عامل منطقه آزاد ارس میبود که به جرم اختلاس مالی دستگیر میشود. در همین رابطه گزارش میشود یکی دیگر از منصوبین مشایی، علی اصغر پرهیزکار نیز دستگیر میشود. نامبرده مدیر عامل منطقه آزاد اروند بود که با حمایت مشایی به این مقام منصوب شده بود که تا پیش از ارتقاء به این مقام یک راننده ساده مقامات دولتی بوده و نیز از دوستان نزدیک معاون اجرایی محمود احمدی نژاد، حمید بقایی، محسوب میشود. حذف یاران مشایی از حوزه های اقتصاد، تجارت و بویژه روابط بین المللی همچنان ادمه دارد تا این اواخر که گزارش میشود؛ افشین روغنی معاون اقتصادی و امور بین الملل وزارت صنایع دستگیر شد. افشین روغنی از نزدیکان مشایی است که گفته میشود پس از استعفای محرابیان در وزارت صنایع، مسئولیت هایی بویژه در حوزه بین الملل در وزارت صنایع را عهده دار میشود.افشین روغنی پس از برکناری محرابیان تلاش میکند با ادغام وزرات صنایع در وزارت بازرگانی موقعیت احمدی نژاد- مشایی در عرصه تولیدات صنایع و تجارت خارجی را تقویت کند تا متعاقب آن موقعیت و ًاعتبار ً رئیس جمهور رژیم و معاون نخست او اسفندیار رحیم مشایی را در بازار جهانی و نزد دولتمداران غربی تحکیم بخشد.

با توجّه به حذفِ دور اخیر مسئولین امور اقتصادی، تجاری و روابط بین المللِ دولت احمدی نژاد بفرمان ًرهبر ً و تحت فشار دستگاههای امنیتی و نظامی رژیم، مشاهده میشود فاز نخست کشمکش قدرت مابین باند احمدی نژاد-مشایی با باند ًرهبرًی پیشتر جنبه های اقتصادی دارد که پیش از هر چیز این اقدامات موجب انسداد سکوی پرواز رئیس جمهور رژیم برای رسیدن به قله های صدارت در ساختار نظام شد. از سویی دیگر به خاک ذلت کشانید رئیس جمهور آنهم بدین شکل، موجب فروپاشی ً اعتبارً او و رئیس دفترش در نزد افکار بین المللی شد که از سویی یکبار دیگر پس از اینهمه فعل و انفعالات سیاسی، قدر قدرتی ًرهبر ً و سپاهیان او به رخ جهانیان کشیده شد. شکی نیست نقش سپاه در حذف مافیای اقتصادی مشایی در حکومت برجسته و مشهود است، چرا که مهره های برکنار شده حلقه مشایی همگی در تولید، تجارت و روابط خارجی حکومت دستی توانمند یافته بودند، بنوعی که آنها قادر بودند در آینده موقعیت سپاه پاسداران در عرصه تجارت خارجی که عمدتاً به انحصار قاچاق کالا به کشور محدود است، مانع شوند. به گمانی حذف تدریجی مافیای اقتصادی احمدی نژاد-مشایی در حاکمیت مقدمه فروپاشی ًاعتبار ً احمدی نژاد و تضعیف موقعیت سیاسی او در ساختار سیاسی نظام شد که برخی میاندیشند در صورت تشدید حملات باند ًرهبر ًی برعلیه او، رئیس جمهور رژیم مجبور خواهد شد تا با سرافکندگی تن به استعفای دهد که بخشا ً این امر بعید بنظر میرسد. چرا که محمود احمدی نژاد خوب میداند در مقام رئیس جمهوری رژیم اسلامی باقی ماندن نوعی مصونیت سیاسی برای او و نزدیکشان بهمراه خواهد داشت. تصور نمیرود که ًرهبری ً هم خود پیشقدم حذف احمدی نژاد از گردونه قدرت شود، چرا که برکناری احمدی نژاد از مقام رئیس جمهوری نظام توسط او موجب تضعیف هرچه بیشتر و فروپاشی ًوجه ً نظام در عرصه داخلی و خارجی میشود. همانگونه که برخی از ً اصولگرایان ً مخالف دولت هم اعلام کرده اند؛ دولت احمدی نژاد میبایست دوسال باقی مانده از عمر سیاسی خود را بطور طبیعی طی کند تا بحرانهای داخلی حکومت پیش از این فزونی نگیرد، بویژه در شرایطِ کنونی که بحران سرتا سر خاورمیانه را در برگرفته است. و میدانیم جمهوری اسلامی در وادی این بحران عمیق و گسترده پیش از هر زمانی دیگر شکننده تر بنظر میاید، چرا که تنها دولت حامی سیاست ترور و آشوب آفرینی جمهوری اسلامی در منطقه، سوریه، در آستانه فروپاشی است. امّا یقینا ً احمدی نژاد با توجّه به شرایط مشقت باری که برای او در ساختار نظام پدید آورده اند، رئیس جمهور حکومت باقی خواهد ماند، امّا رئیس جمهوری بی اختیار و بی کفایت، تحت امر ًرهبر ً که میبایست از این لحظه به بعد از هر اقدام خودسرانه برای به چالش کشانیدن قدرت ًرهبری ً پرهیز کند.

No comments: