Sunday 5 February 2012

گردهمائی

۱۳۹۰/۱۱/۱۶
گردهمايی ۵۰ عضو گروه های مخالف جمهوری اسلامی در سوئد
۵۰ نفر از مخالفان و اعضای گروه های اپوزيسيون جمهوری اسلامی ايران در نشستی دو روزه با عنوان «اتحاد برای دموکراسی» شرکت کردند و درباره راه های بهبود دموکراسی در ايران و انتخابات پيش روی مجلس نهم به رايزنی پرداختند.
گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس از استکهلم، پايتخت سوئد، حاکی است که اين نشست با ميزبانی بنياد اولاف پالمه و تحت تدابير شديد امنيتی روز شنبه ، چهارم فوریه آغاز به کار کرد و روز یکشنبه، پنجم فوریه، نیز به کار خود پایان می دهد.
نويسندگان، افراد دانشگاهی و نمايندگانی از گروه ها و احزاب سياسی مخالف جمهوری اسلامی ايران از جمله شرکت کنندگان در نشست «اتحاد برای دموکراسی در ايران» بودند.
آسوشيتدپرس گزارش داده که اين نشست به دلايل امنيتی در محلی مخفی و در خارج از پايتخت سوئد برگزار شده است.
ليلا نراقی کوگيولا، از سخنگويان بنياد اولاف پالمه که اين کنفرانس را برنامه ريزی کرده است، هدف از برگزاری چنين نشستی را «ايجا فضای گفت و گو و همکاری ميان مخالفان پراکنده جمهوری اسلامی» عنوان کرده است که در خارج از ايران فعال هستند.
عبدالله مهتدی، دبيرکل حزب کومله کردستان اظهار اميداوری کرده که در اين نشست دستاوردهايی حول محورهای مشترک و مورد توافق طرفين حاصل شود. وی چگونگی دستيابی به دموکراسی در ايران و دفاع از حقوق بشر را از جمله نقاط مشترک ميان شرکت کنندگان در اين نشست عنوان کرد.
آقای مهتدی در حاشيه اين نشست گفت: «ما نيازمند ائتلافی مشترک در قبال ايران هستيم و از جامعه جهانی انتظار داريم تا از ما حمايت کند.»
انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفندماه برگزار شود يکی از محورهای اصلی بحث در نشست استکهلم بوده است.
دبيرکل حزب کومله در اين زمينه گفت: «مردم ايران شايسته تغيير رژيم هستند. اين انتخابات غير دموکراتيک، تنها انتخاباتی است که تاکنون برگزار شده است.»
احمد باطبی که خبرگزاری آسوشيتدپرس وی را «فعال حقوق بشر» معرفی کرده است نيز می گويد: تا زمانی که روندهای انتخابات در ايران دموکراتيک تر نشوند، «من اطمينان دارم که در آينده شاهد اعتراض های بيشتری خواهيم بود.»
اشاره آقای باطبی به نا آرامی های سال ۱۳۸۸ در ايران است که در جريان اعتراض ها به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهوری بيش از ۸۰ معترض کشته شده و هزاران نفر نيز بازداشت شدند.
گزارش ها حاکی است که برخی از دعوت شدگان به این نشست به دلیل آنچه که «شفاف نبودن» خوانده‌اند، حاضر به شرکت در آن نشده اند.
اینس اورباک، رییس بنیاد اولاف پالمه گفته است که این کنفرانس بر اساس درخواست گروه ها و شخصیت های مخالف جمهوری اسلامی برگزار شده است.
بنياد اولاف پالمه برای يادبود اولاف پالمه، نخست وزير پيشين سوئد، که در فوريه سال ۱۹۸۶ به ضرب گلوله کشته شد تاسيس شده و در زمينه های بهبود دموکراسی، حقوق بشر و صلح در جهان فعاليت می کند.

No comments: