Thursday 3 February 2011

کنفرانسی بمناسبت شصتمین سال نخست وزیری دکتر مصدق

بنیاد دانشگاهی دکتر مصدق در دانشگاه نورت ایسترن ایلینوی برگزار می نماید:

بررسی چگونگی و روش های دستیابی به دموکراسی در ایران

(١٠ تا ١٢ ماه مارس ٢٠١١

دانشگاه نورت ایسترن ایلینوی، شیکاگو

نزدیک به صد و پنج سا ل پیش ایرانیان با انقلاب مشروطه برای نخستین بار دارای حکومت دموکراسی مبتنی بر اراده ی مردم در چهارچوب یک قانون اساسی مدون شدند. جهل و پنج سال پس از آن حکومت دکتر محمد مصدق با پشتیبانی مردم و با تکیه بر اصول اساسی مشروطیت، استقلال، آزادی و حاکمیت ملی، مبدل به سرمشقی درخشان و بارز از تجربه و تمرین دموکراسی در تاریخ ایران شد. در سال ١٩٥١، دکتر مصدق با ملی کردن صنعت نفت بنیاد استقلال سیاسی و توسعه اقتصادی ایران را بنا نهاد و با هدف اجرای قانون ملی شدن و تامین آزادی های اساسی در چهارچوب دموکراسی پارلمانی بوسیله ی انتخابات آزاد بعنوان برنامه اصلی دولت خود، با رای تمایل مجلس نخست وزیر ایران شد.

امروزبا گذشت نزدیک به شصت سال از آغاز حکومت دکتر مصدق، کشور ایران با جمعیتی جوان و با انبوه ظرفیت های پیشرفت درعرصه ی جهانی بهم پیوسته، نیازمند شکوفایی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. بنابرتجربه ودرس های تاریخی جهان، بدون برخورداری از آزادی، دموکراسی سیاسی و عدالت اجتماعی، امکان چنین شکوفایی نیست. در سال ١٣٨٨، مردم ایران با حرکت اعتراضی صلح آمیز و با شعار ((رای من کجاست)) به جهانیان نشان دادند که شایسته داشتن حکومت دموکراسی مبتنی بر اراده ی ملی هستند. پاسخ حکومت جمهوری اسلامی به این حرکت اعتراضی برای تغییر مسالمت آمیز، خشونت، خونریزی، زندانی، شکنجه و اعدام کردن مخالفان و منتقدان سیاسی خود بود که هنوزادامه دارد.

با توجه به این واقعیت ها، چگونگی، چاره و راههای رسیدن به دموکراسی در ایران کدامند؟ پرداختن به این پرسش به منظور بررسی انتقادی و سازنده راههای آزمون شده و جدید از راه تبادل نظر میان سخنرانان و شرکت کنندگان، برنامه و دستور کار این کنفرانس است. امید می رود که این کنفرانس بتواند گامی هر چند کوچک برای گسترش دانش در زمینه ی دستیابی و استقرار دموکراسی در ایران بردارد.

بخش هایی از این کنفرانس به زبان انگلیسی در روزهای دهم و یازدهم ماه مارس برگزار می شود. بخش فارسی این برنامه در روزهای یازدهم و دوازدهم برگزار می شود. نام سخنرانان و موضوع میزگردها بزودی به آگاهی خواهد رسید. اطلاعات مربوط به هتل کنفرانس با نرخ ویژه در زیر قرار دارد. ورود همگان به این کنفرانس آزاد است.

سایت اینترنتی کنفرانس:

http://drmossadeghneiu.wordpress.com/

فیس بوک:

http://www.

No comments: