Tuesday 11 October 2011

طرح ترور سفیر عربستان در امریکا

چهارشنبه 20 مهر 1390
دو ايرانی متهم به اقدام برای ترور سفير عربستان در واشنگتن شدند به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۹ مهرماه، اريک هولدر، وزير دادگستری آمريکا اعلام کرد که اين دو ايرانی منصور ارباب‌سيار و غلام شکوری نام دارند. وزير دادگستری آمريکا گفت: "اين عمليات توسط عناصری در دولت ايران سازماندهی شده بود."
گزارش از خبرگزاری ای بی سی در آمریکا:
مقامات آمريکايی در اين رابطه شکايتی را عليه اين دو نفر به اتهام "توطئه برای کشتن يک مقام خارجی"، "استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی (مواد منفجره)" و "توطئه برای ارتکاب يک عمليات تروريستی بين‌المللی"، به دادگاه فدرال نيويورک تقديم کرده‌اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) نيز در خبر کوتاهی اين اقدام دولت آمريکا را "سناريوی جديد خبری تبليغاتی عليه ايران" عنوان کرد.
ايرنا نوشت: "در اين سناريو اين‌گونه طراحی شده است که مقامات آمريکايی مدعی می‌شوند ارباب‌سيار از دولت تهران دستور گرفته است."
وزير دادگستری آمريکا همچنين افزود منصور ارباب‌سيار که تابعيت آمريکا را نيز دارد در روز ۲۹ سپتامبر در فرودگاه کندی نيويورک دستگير شده بود و روز سه‌شنبه در دادگاهی در منهتن حاضر شد.
به گفته اريک هولدر، ارباب‌سيار که با نيروی قدس سپاه پاسداران در ارتباط بود به اين "توطئه"اعتراف کرده و گفته است دولت ايران در آن دخالت داشت.
منصور ارباب‌سيار ممکن است به حبس ابد محکوم شود اما غلام شکوری دستگير نشده و در ايران به‌سر می‌برد. وزير دادگستری ايالات متحده غلام شکوری را از مسئولان نيروی قدس سپاه پاسداران معرفی کرد.
تامی ويتور سخنگوی مشاور امنيت ملی آمريکا نيز اعلام کرد باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا از ماه ژوئن گذشته در جريان اقدام تروريستی عليه سفارت‌های اسرائيل و عربستان و ترور سفير عربستان در واشنگتن که گفته می‌شود توسط ايران طراحی شده بودند، قرار داشت.
سخنگوی مشاور امنيت ملی آمريکا افزود: "اوباما به دولت خود خبر داد که همه امکانات لازم برای بررسی اين پرونده را فراهم سازند."

No comments: