Friday 7 October 2011

مهرگان روز ملی پیمان

مهرگان جشن بزرگ ملی ایرانیان، روز دادگری و راستی، و روز چیرگی سرشت نیک و درست ایرانی بر ستمگری و چيرگي دروغ و بیگانه اندیشي است. مهرگان روز پاسداری پیمان های اجتماعی و روز هشدار به پیمان شکنان است كه در فرهنگ ايراني، پيمان چه با راستي بسته شده باشد و چه با دروغ، آن يك پيمان است . مهرگان روز پاسداری از استقرار قانون بر پايه رای مردم و هشدار به قانون شکنان است.
دو سال پيش در چنين روزي پيشنهاد كردم كه اين روز مهر و وفای به پیمان را به نام "روز ملی پاسداری پیمان" گرامی داریم. یک ملت از پیمان مردمان به یکدیگر بوجود می آید، و وفای به این پیمان است که ملت ها را پایدار نگه می دارد؛ و وفای دولتمردان و نمایندگان مردم به پيمان خود که خدمتگذار ملت باشند. اين وفاي به پيمان با ملت است که آنان را بر سر کار نگه می دارد. شكسن پيمان با ملت، سرانجامي بسيار سخت دارد، چه در زندگي چه در تاريخ. در روز فرخنده مهرگان بود که فرشتگان به یاری کاوه آهنگر شتافتند تا مردمان ایران زمین را از گزند ضحاک پيمان شكن ستمگر، که مغز جوانان برومند ایرانی را خوراک مارهای برآمده از شانه هایش می کرد برهانند.
ما ایرانیان، در هر کجای جهان که باشیم، این روز خجسته را جشن مي گيريم و پاکشویی تن و روان مي کنیم. پاکشویی مي کنیم تا خود را از هرگونه آلودگی ناايراني چون دروغ و حسد و آز و کینه و خشونتگرايي بزداییم. امروز بار ديگر با یکدیگر هم پیمان می شویم که سه شعار ایرانی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک را راهنماي زندگی خود کنیم. هم پیمان می شویم تا دروغ و فساد را از میهن خود برانیم و راستی و درستی و شایسته سالاری را جانشین نماییم. هم پیمان می شویم که در این راه هرگز در برابر زور و زر و تهديد و فساد تسلیم نشویم. هم پیمان می شویم که هيچ فريب خورده بیگانه اندیش را كه علیه يكپارچگي و منافع ملت و میهنمان اقدام مي كند نپذیریم؛ و هم پیمان می شویم که بخواهیم فقط ایرانی باشیم چنانكه همه مردم جهان آرزو کنند ایرانی باشند. ما همه با هم پیمان می بنديم که تا حق آزاد و آزاده زیستن را كه آيين زندگي ما ايرانيان است بازپس نگیریم آرام ننشینیم.
کورش زعیم
14 مهر 1390

No comments: