Friday 15 October 2010

اطلاعیه کانون سینماگران ایران در تبعید و اعتراض اکبر گنجی

اطلاعیه کانون سینماگران ایران در تبعید برگرفته از سایت ایران گلوبال

اکبر گنجی و شیرین عبادی و آزادی بیاندر این چند روز که از اعتراض اکبر گنجی و شیرین عبادی به جایزه گرفتن کورت وستگارد (کاریکاتوریست دانمارکی) میگذرد، در کمتر سایت اینترنتی ِاصلاح طلبان نقدی بر این عمل غیردمکراتیک دیده می شود. جایزه «آزادی و آیندۀ رسانه ها» هر ساله در آلمان از سوی رسانه ها به کسانی اعطاء می شود که در «دفاع از آزادی بیان» نقش ارزنده ای بازی کرده و در سطح جهانی به این نام شناخته شده باشند. جدا از نقشی که سیاست های اعطای این جایزه را شامل می شود؛ در کل این جایزه توجه را به سوی گیرندگان آن جلب می کند و حمایت از کسانی به شمار می رود که در دفاع از آزادی بیان نقشی به عهده گرفته اند.چند سال پیش خود گنجی چنین جایزه ای را گرفت و با این که او پیشینه ای در دفاع از رژیم جنایت کار خمینی داشت و زمانی خود از سردمداران سرکوب و آزادی کُشی بود، باز کسی به داده شدن این جایزه به او اعتراضی نکرد. اما اکنون که این جایزه به یک کاریکاتوریست اعطاء شده که کاریکاتوری از محمد پیامبر اسلام کشیده که بمبی در عمامه دارد، او و شیرین عبادی بی درنگ واکنش نشان داده اند که اعطای این جایزه به کورت وستگارد، به معنی تائید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان است که انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام مسبب آن بوده است. مسلمانان و خود شیرین عبادی و اکبر گنجی حق دارند دارندگان اندیشه های دیگر را به باد هر نقدی بگیرند؛ دین اسلام و پیامبر و حکومت اسلامی مورد پشتیبانی ِ آنان هم حق دارند از هر کس به خاطر داشتن عقاید غیراسلامی جزیه بگیرند، آنان را حد بزنند و زجرکُش کنند و کسی هم ندیده است که صدای اعتراض اکبر گنجی و شیرین عبادی نسبت به این قوانین و کشتارها و جزیه گرفتن و سنگسار زنان و مردان به خاطر عشق ورزیدن و دیگر قوانین آزادی کُش اسلام و پیامبر و حکومت های رنگارنگ اسلامی که در دنیای کنونی هم اعمال می شود، اعتراض کنند و این چنین رو برگردانند. ولی از نظر آنان کسی حق ندارد اسلام، رهبران و قوانین ارتجاعی آن را مورد نقد و طنز قرار دهد؛ زیرا احساسات مسلمانان جریحه دار می شود!به این ترتیب، با مخدوش کردن آزادی بیان و خط بطلان کشیدن بر آن، آیا به راستی گنجی و عبادی در خور ِگرفتن جایزۀ «دفاع از آزادی بیان و صلح» بوده اند؟ آیا این دو به راستی مدافع حق دگراندیشی هستند؟ این پرسشی ست که در برابر همه مدافعان آزادی قرار دارد و به این امر اساسی برمی گردد که دفاع از آزادی بیان را تا چه حد می توان کج و مج کرد و از آن وسیله ای در خدمت اهداف غیرمکراتیک ساخت؟کانون سینماگران ایران در تبعید در برابر این آزادی ستیزی و مخدوش کردن خرد همگانی ِمردم، واکنش دارد و آن را در راستای مخالفت با آزادی بیان و مردمسالاری ارزیابی می کند.
زندگی وآزادی در ایران، پیآیند حق نقد وسنجش اسلام است. پاسداری و نگهبانی زندگی واین آزادی در ایران، در‌گرو پی‌گیری مداوم این نقد وسنجش و در گام نخست، قرار نهادن نگه‌داشتن اسلام و مدعیان "رنگارنگ" آن ، در چارچوب فرهنگ مردمی و اصیل ایرانی است. اسلام را هیچ زمان نمی‌بایست به حال خود رها کرد. رها‌کردن اسلام بحال خود، یعنی نابودی زندگی وجان مردمان.

اعتراض شیرین عبادی و اکبر گنجی به پنهان کاری کنفرانس لایپزیک و ترک کنفرانس توسط گنجی

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

جهت شرکت در کنفرانس دو روزه یی که با حضور برندگان ده سال گذشته ی جایزه ی آزادی رسانه ها در روز جمعه و شنبه ( ۹-٨ اکتبر ۲۰۱۰) برگزار می گردد، بعدازظهر پنج شنبه ۷ اکتبر به شهر لایپزیک سفر کردم. پس از رسیدن به هتل، اطلاع دادند که کاریکاتوریست دانمارکی هم در این کنفرانس شرکت دارد و یکی از برندگان این جایزه در سال کنونی است و جمعه شب طی مراسمی با حضور وزیر کشور آلمان و دیگر مدعوین جایزه به وی اهدا می گردد. پرسیدم چرا از قبل چنین امری را به ما خبر نداده بودید؟ گفتند: نیروهای امنیتی به دلیل خطراتی که جان این کاریکاتوریست را تهدید می کند، اجازه ندادند تا آغاز کنفرانس، خبر شرکت این فرد در اختیار دیگران قرار گیرد. گفتم، اولاً: شما آزاد هستید به هر کس تشخیص می دهید جایزه بدهید، بنده هم آزاد هستم در کنفرانسی که خود تشخیص می دهم شرکت کنم. ثانیاً:شما شعار آزادی سر می دهید اما ما را به اینجا می کشانید و سپس به ما می گوئید با افرادی که در لیست ارائه شده حضور نداشته اند کنفرانس مشترک برگزار کنیم. مسأله ی اصلی را از ما پنهان کرده اید و حداقل نسبت به ما سانسور روا داشته اید. من به این دلایل نمی توانم در این کنفرانس شرکت کنم و اینجا را ترک می کنم. ساعت ٨ صبح جمعه ٨ اکتبر لایپزیک را به مقصد برلین ترک کردم و کنفرانس در ساعت ۱۱ صبح با سخنرانی خانم عبادی آغاز شد. خانم عبادی در نطق خود به همین امر اعتراض می کند و گوشزد کرده اند که به دلیل سانسور در اطلاع رسانی در مراسم اهدای جایزه شرکت نخواهند کرد. خانم عبادی اعتراض و ترک مرا هم به اطلاع دیگران رساندند. در مراسم اهدای جایزه که شب گذشته در لایپزیک برگزار شد، خانم عبادی حضور نداشته اند. ضمناً خبرگزاری آلمان نیز اعتراض و ترک کنفرانس توسط مرا گزارش کرده است.از این رو، اساساً من در زمان آغاز به کار کنفرانس در شهر برلین بودم و حضور من در مراسم اهدای جایزه و برنامه های کنفرانس منتفی شد. دروغ پردازی های رسانه های اصول گرایان در این خصوص، همچون همیشه، "تبلیغات ایدئولوژیک" گروهی است که به هیچ چیز جز قدرت و حفظ آن باور ندارند.
به طور طبیعی خانم عبادی و بنده از آزادی بیان/عقیده/نقادی دفاع می کنیم، اما با اهانت نسبت به باورهای دیگران مخالف هستیم. هر دینی قابل نقد است، اما "اسلام ستیزی" و "اسلام هراسی" به سود هیچ کس نیست و نباید به آن دامن زد.خطر اصلی "بنیادگرایی دینی"(یهودی/مسیحی/اسلامی/بودایی/هندویی) است، نه خود ادیان. روایت/قرائت های روادارانه ی از ادیان که نهاد دین را از نهاد دولت تفکیک می کنند و به "تفاوت" و "دیگری" خوشامد می گویند،نه تنها هیچ خطری ندارند، بلکه می توانند به کاهش درد و رنج آدمیان کمک کنند. حضور دین در حوزه ی عمومی مطلوب است و می تواند به گفت و گوی های مفیدی درباره ی مسائل مهم دامن زند. دین و دولت که از یکدیگر متمایز شوند،دلیل چندانی برای هراس از دین باقی نخواهد ماند.

اکبر گنجی
شنبه ۹ اکتبر ۲۰۱۰ برابر با ۱٨ مهر ۱٣٨۹
آلمان، برلین.

No comments: