Sunday 31 October 2010

بزرگداشت مهندس امیر انتظام

در نشست سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران

سه شنبه 4 ابان 1389، سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران نشست دوهفتگی خود را به منظور بزرگداشت مهندس عباس امیرانتظام در منزل ایشان برگزار کرد. در این نشست از شورای مرکزی جبهه ملی آقایان هرمیداس باوند، کورش زعیم و بانو لقا اردلان، و از سازمان دانش آموختگان اقایان رامین بختیاری، علی حاج قاسمعلی، حمیدرضا خادم، هوتن دولتی، آرش دهکردی، آرش رحمانی، امیر رزاقی، فرزاد رمضانی، شرر کنور تبریزی، کامبیز شبانکاره، مسعود صفاریان، احسان عزت پور، میثم غنیان، قاسمی، وحید نوذری، و ...، و از کانون مدافعال حقوق بشر آقای عبدالفتاح سلطانی حضور داشتند.
دکتر باوند، کورش زعیم، و عبدالفتاح سلطانی به پرسشها درباره اخبار و اوضاع روز در یک بحث آزاد پاسخ دادند. سخنگوی باوند گفت که بدون توجه به تمامیت ملی - مردمی ایرانیان و پاسخ به خواسته های همگانی، برنامه های سیاسی تبلیغاتی و فرهنگی را نمی توان مقرون به موفقیت دانست.
زعیم با اشاره به بی لیاقتی در مدیریت کشور گفت که طبق آمار بین المللی ایران که در دهه پیش از دولت نهم بالاترین رشد تولید دانش و تکنولوژی در جهان (1000%) را داشته است، اکنون در پایین ترین سطوح علمی قرار گرفته، و در حالیکه ده سال پیش صادرکننده گندم و بسیاری فراورده های کشاورزی بودیم، اکنون بزرگترین وارد کنند گندم و انواع فراورده های کشاورزی و باغی هستیم که کشاورزی کشور را نابود کرده و بسیار کارخانه ها را به تعطیلی کشانده است.
در پاسخ به پرسش درباره هدفمند کردن یارانه ها، ایشان گفت در حالیکه حذف یارانه ها در یک فرایند پنج تا ده ساله پیش نیاز پیوستن به سازمنان بازرگانی جهانی و خواست بانک جهانی است، این برنامه هدفمند کردن یارانه ها که بسیار ناکارشناسانه و نامسئولانه انجام می گیرد فقط هدفش دستیابی به پولی است که دولت برای تامین هزینه هایش که اکثرا اتلاف منابع است نیاز دارد و حاصلی جز تورم و نارضایتی همگانی و آشوب خیابانی نخواهد داشت.
در مورد افزایش قیمت های ناشی ازسیاستهای دولت، باوند به "دیپلماسی نان بربری" اشاره کرد که نخست طول نان را دوبرابر و قیمیت را هم دوبرابر می کنند و وقتی مردم به قیمیت جدید خو گرفتند، به تدریج طول نان را کم می کنند تا به اندازه سابق برسد و قیمت جدی جا افتاده باشد
صفاریان با اشاره به مباحث اخیر در اخبار، گفت که آزادفکری و بصیرت در تمامی موارد لازم و ملزوم یکدیگرند – همینکه روزها و هفته ها و سالها کسانی هستند که از همه بلندگوها صدایشان به گوش می رسد و با این حال به پرسشهای اساسی و دائمی پاسخ داده نمی شود که خود نه نشانگر آرادفکری است و نه نشانه بصیرت. اگر آزادفکری فقط به جلسات و محافل تخصصی تعلق داشته باشد و در ملاء عام و به صورت گسترده واقعی وجود نداشته باشد، در وضعیت عمومی بصیرت نخواهد بود. می ماند بصیرت بعضی آدمهای متخصص برجسته که آن نیز امری شخصی و محدود است.
سپس مهندس زعیم از همگان خواستند که «پیشنهاد برای بهبود سامانه کشاورزی» که توسط مهندس امیرانتظام و خودشان نوشته به دولت اقای خاتمی ارائه شده بود را مورد مطالعه قرار بدهند و اینکه بسیاری از پیشنهادهای آن، هرچند ناکارشناسانه، در آن زمان بکار گرفته شده بوده است.
مدیر جلسه، آقای صفاریان، با قدردانی از مهندس امیرانتظام و سپاسگزاری از نقدها و نظرات حاضران، بنا به اظهار علاقه و تجلیل حاضران از زندانیان سیاسی و خانم نسرین ستوده وکیل شجاع در بند و خواست پایان گرفتن اعتصاب غذای ایشان، از آقای عبدالفتاح سلطانی دعوت به سخنرانی کرد. ایشان هم در احترام به حقوق زندانیان و ضرورت عدالت قضایی و مواردی از حقوق قانونی زندانیان را که باید توسط همگان دانسته شود، هرچند توسط قوه قضائیه رعایت نمی شود را توضیح داد.
در پایان نشست، مهندس امیرانتظام با سپاسگزاری از برگزاری این جلسه در حضور وی، اظهار داشت: امروز حال من مساعد سخنرانی نیست و تنها آنچه مرا ملزم به گفتن می کند اینست که هیچ طرح زیبا و معتبری بدون استقلال و حاکمیت مردم نمی تواند به اهدافی که برای آن تعیین شده است دست یابد.

No comments: