Friday 30 December 2011

جبهه پایداری و تیم احمدی نژاد

جبهۀ پایداری، تیم احمدی‌نژاد را برانداز معرفی کرد
نوشته: رضا ولی‌زاده
جبهۀ پایداری به وسیلۀ آن دسته از هواداران تیم احمدی‌نژاد رهبری می‌شود که خود را با عنوان جریان سوم تیر معرفی می‌کنند و به‌‌ همان گفتمان آغازینی که دولت احمدی‌نژاد در سال ١٣٨۴ از دل آن برآمد وفادارند.
آن‌ها معتقدند بعد‌ها تیم احمدی‌نژاد و مشایی از این گفتمان دچار انحراف شده و در مقابل آیت الله خامنه‌ای و انقلاب اسلامی ایستاده است.
جبهه پایداری در بیانیۀ خود از مردم خواسته تا جریان انحرافی یا‌‌ همان تیم احمدی‌نژاد و مشایی را طرد کنند و کسانی را برگزینند که در خط انقلاب و رهبری باشند.
در این بیانیه آمده است: «متاسفانه پدیده انحرافیِ جاگرفته در مرکزیت دولت، که هیچ پیشینه علمی قابل توجه در حوزه دین و هیچ اثر علمی منتشر شده در این مباحث ندارد، در باورهای برخی از اعضای دولت محترم نیز تاثیر گذار بوده به نحوی که مفاهیم توحیدی و فلسفه انتظار و مهدویت را با این دیدگاه تفسیر می‌کند.»

رضا علیجانی، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و فعال ملی مذهبی ساکن پاریس در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه دربارۀ ماهیت تقابل جبهۀ پایداری و تیم احمدی‌نژاد گفت: «نمی‌توان گفت تک تک افرادی که در این جبهه هستند دارای مواضع مشابهی در قبال احمدی‌نژاد هستند. جبهۀ پایداری می‌خواهد‌‌ همان نقشی را ایفا کند که تیم احمدی‌نژاد شش سال پیش ایفا کرد. این جبهه به وسیلۀ تیم بیت رهبری به نوعی بخش علنی و اجراییِ جریان امنیتی و نظامی حاکم در بیت رهبری اعلام موجودیت کردند و از تیم احمدی‌نژاد به عنوان یک نیروی اجرایی استفاده کردند. اما تیم احمدی‌نژاد بعد‌ها بلندپروازی‌ها و جاه طلبی‌هایی از خود نشان داد که نام آن را جریان انحرافی گذاشتند.»
علیجانی معتقد است: «این بیانیه اعلام یک تصمیم رسمی است که می‌خواهد بگوید عمر تاریخی حلقۀ احمدی‌نژاد تمام شده است و تیم بیت می‌خواهد از حلقه‌های دیگری استفاده کند و گفتمانی هم که در این بیانیه دیده می‌شود‌‌ همان گفتمان بیت رهبری و جریان امنیتی نظامی حاکم است که در سال ١٣٨۴ احمدی‌نژاد را بر سر کار آورد.»
این روزنامه نگار در پاسخ به این پرسش که بالاخره جریان وابسته به محمود احمدی‌نژاد با چه تابلو و عنوانی در رقابت انتخاباتی به صورت رسمی حضور خواهد یافت توضیح داد: «احمدی‌نژاد یک حلقه و باند است، نه یک جریان. این حلقه به وسیلۀ‌‌ همان جریانِ امنیتی نظامیِ ساخته شده در بیت رهبری به قدرت رسید و وقتی به درآمدهای هنگفت نفت دست پیدا کرد عدۀ زیادی از افراد فرصت طلب نیز به آن‌ها پیوستند؛ اما وقتی اختلاف میان رهبری و احمدی‌نژاد آشکار شد این افراد از احمدی‌نژاد جدا شدند و در صف بیت ایستادند و به جبهۀ پایداری پیوستند.»
علیجانی معتقد است هواداران و حلقۀ اصلی باند احمدی‌نژاد و مشایی اگرچه ضربه‌های مالی و امنیتی بسیاری از سوی بیت رهبری خورده‌اند و محدود شده‌اند اما همچنان در دل جبهۀ پایداری قرار است تلاش کنند تا بخشی از کرسی‌های مجلس را تصاحب کنند.

No comments: