جزييات زمينگيركردن پهپاد آمريكايي در "كمينگاه الكترونيك" ايران،
يك روزنامه آمريكايي با ادعاي مصاحبه با يكي از مهندساني كه بر روي رمزگشايي هواپیا ی بدون سرنشین كار ميكند به نقل از وي نوشت كه مهندسان ایرانی از يك ضعف شناخته شده اين هواپيما استفاده كرده و آن را وادار به فرود آمدن در ايران كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه "كريستين ساينسمانيتور" به نقل از یک مهندس ایرانی افزود كه ايران با استفاده از ضعف هدايتي نيروي نظامي آمريكا، هواپيماي رادارگريز سيا را هدايت كرد تا صحيح و سالم در خاك ايران فرود آيد.
بر اساس اين گزارش، او گفت كه متخصصان جنگافزارهاي الكترونيك ايران توانستند حلقههاي ارتباطی هواپیمای بدون سر نشین را قطع كنند.
كريستين ساينس مانيتور افزود كه اين مهندس ايراني براي يكي از تيمهاي نظامي و غيرنظامي ايران كه در حال حاضر بر روي اين هواپيما كار ميكنند فعاليت ميكند و به دليل حفظ ايمني وي به نامش اشارهاي نميشود.
بنابراين گزارش، متخصصان ايراني با استفاده از دانش گردآوري شده از هواپيماهاي بدون سرنشين ساقط شده پيشين آمريكايي و تكنيكي كه فرماندهان ايراني در سپتامبر مدعي شدند، مختصات جي.پي.اس هواپيما را دستكاري كردند تا هواپيما در ايران و در جايي فرود آيد كه فكر ميكرد آشيان خود در افغانستان است.
اين مهندس ايراني ضمن ارايه مفصلترين شرح كه تاكنون درباره "كمينگاه الكترونيك" ايران براي هواپيماي فوق سري آمريكايي منتشر شده است گفت: سيستم هدايت جي.پي.اس نقطه ضعف (هواپيما) است.
وي افزود: با ايجاد اختلال در ارتباطات، پرنده وادار ميشود بر روي وضعيت خلبان خودكار قرار گيرد. همين جاست كه اين پرنده هوش خود را از دست ميدهد.
مهندس ياد شده گفت كه اين تكنيك "حقه" كه ايرانيها استفاده كردند، هواپيما را وا داشت با پاي خود در جايي فرود آيد كه ما ميخواستيم؛ بدون اين كه سيگنالها و ارتباطات از راه دور مركز كنترل آمريكا رمزگشايي شود.
كريستين ساينس مانيتور ادامه داد: افشاگريها درباره تبحر الكترونيك ظاهري ايران در حالي صورت ميگيرد كه آمريكا، اسراييل و برخي كشورهاي اروپايي ظاهرا به جنگي پنهان با ايران وارد شدهاند كه شاهد ترور دانشمندان هستهيي ايران و ويروس كامپيوتري استاكسنت بوده است. اكنون اظهارات اين مهندس درباره چگونگي در اختيار گرفتن پيشرفتهترين هواپيماي مدرن بدون سرنشين آمريكايي نشان ميدهد كه تهران راهي را براي پاسخگويي به آنها نشان داده است.
مهندس ياد شده گفت كه اين تكنيكها با مهندسي معكوس چندين هواپيماي بدون سرنشين كمتر پيشرفته آمريكايي كه در سالهاي اخير به اسارت گرفته شده يا ساقط شدهاند و با بهره گرفتن از ضعف و دستكاري سيگنالهاي جي.پي.اس به دست آمده است.
اظهارات كارشناسان نظامي غربي و تعدادي از گزارشات منتشره درباره دستكاري در جي.پي.اس نشان ميدهد كه سناريوي تشريح شده توسط اين مهندس ايراني ممكن است.
رابرت دنزمور ـ متخصص پيشين جنگافزارهاي الكترونيك نيروهاي دريايي آمريكا گفت كه اين امر ممكن است.
مهندس ايراني ياد شده گفت كه پروژه نظارت بر هواپيماهاي بدون سرنشين در سال 2007 در ايران آغاز شد و در سال 2009 همان سالي كه RQ-170 براي اولينبار به افغانستان اعزام شد تسريع و علني شد.
او درباره تصاوير پخش شده از تلويزيون ايران كه اين هواپيما را نمايش ميداد گفت: اگر به مكاني كه ما آن را نشانديم و آشيانه اين پرنده نگاه كنيد هر دو ارتفاع مشابهي دارند.
وي افزود: مشكلي (حدود چند متر) درباره ارتفاع دقيق باعث شد شكم هواپيما در زمان فرود آسيب ببيند. به همين دليل در تصاوير پخش شده زير هواپيما پوشش داده شده بود.
اين مهندس ايراني گفت: ما همگي سر مست (شادي) هستيم.
او ادامه داد: آيا تا به حال يك لپتاپ جديد داشتهايد؟ تصور كنيد اين هيجان چند برابر شده باشد.
No comments:
Post a Comment